جهانبخش خانجانی و حسین قربان زاده از چهره های موثر کمپین های روحانی و قالیباف در نشستی به تحلیل تاثیر کمپین های انتخاباتی پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن اندیشه و قلم،نشست تحلیل تکنیک‌های کمپین‌های انتخابات ریاست جمهوری، با حضور جهانبخش خانجانی و حسین قربان زاده از چهره های موثر کمپین های روحانی و قالیباف برگزار شد.


خانجانی: شروع کننده دعوا نبودیم

• با توجه به رشد فزاینده رسانه‌های مختلف خصوصا در فضای مجازی، این حوزه رشد فزاینده‌ای داشته‌‌‌‌‌است و طبیعتا جریان‌های سیاسی کوشیده اند که از این علم بهره‌برداری کنند. این مفهوم به توسعه سیاسی در کشور و ابزارهای آن مربوط می شود. واقعیت این ‌‌‌‌‌است که ما از مفاهیم توسعه آگاهی نداریم.
• ما اهداف و مخاطبین خود را شناسایی کردیم و استراتژی خودرا بر اساس مواضع انتخاباتی تبیین‌کردیم. اصالتا به دنبال ایجاد چالش نبودیم، به همین دلیل ما شروع کننده دعوا نبودیم یعنی‌‌‌‌‌استرانژی ما رفتار ایجابی بود.
• فشارهای سیاسی رقیب باعث شده بود کمپین‌های فرعی به صورت موردی در پاسخ به فعالیت‌های رقیب شکل دهیم و به نوعی به شناسایی جناح رقیب پرداختیم. مخاطبان ما سه دسته بودند: جریان متوسط رو به بالا جریان متوسط رو به پایین و آرای خاموش.

*عضو ستاد قالیباف: رئیسی و قالیباف عملا علیه هم رقابت میکردند، حضور جهانگیری کار ما را دشوار کرد

• طبیعتا ما در هر انتخابات کاندیدا هستیم،اما صادقانه بگویم قالیباف شخصا تمایلی به کاندیداتوری نداشت و هرچند از ابتدای آذر 95 افکارسنجی داشتیم و اتاق فکری از سالها قبل شکل گرفته بود، اما زمان شکل‌گیری ستاد، دو هفته قبل از ورود بود.
•  به چند دلیل قالیباف شکست خورد: 1-رقابت با رئیس‌جمهور مستقر2- شرکت برای سومین بار در عین شکست‌خوردن در دو انتخابات قبلی 3- ویژگی رقابت دو قطبی، (خیلی سریع در کشور ما صفر تا صد رقابت به حاکمیت می چسبد و این که چه کسی له حاکمیت ‌‌‌‌‌است و چه کسی علیه حاکمیت؟ در چنین وضعیتی عملا انتخاب رئیس قوه اجرایی به این که چه کسی با حاکمیت‌‌‌‌‌است و چه کسی علیه حاکمیت، تبدیل می‌شود. 4- رقابت همزمان قالیباف با روحانی و جهانگیری، به شدت کار را برای او دشوار کرده بود. کاندیداتوری جهانگیری، یعنی زمان جناح دولت دو برابر شده بود و دو نفر با دو نگاه کاملا مشابه گزارش کار دولت را ارائه می کردند و شبهات را پاسخ میگفتند. 5- نفس حضور آقای رئیسی بود.
• آقای رئیسی و قالیباف انصافا عملا علیه هم رقابت می کردند اما کمتر کسی بود که نمی دانست جهانگیری به نفع روحانی کنار خواهد کشید.
• رقابت رییسی و قالیباف رقابت بسیار تنگاتنگی بود، قالیباف قصد کناره گیری نداشت و صرفا برای وارد آمدن شوک به جامعه انصراف داد.

• اتفاقی که افتاد این بود که بیش از 17، 18 عنوان تخریبی فقط از سوی جهانگیری در همان مناظره اول علیه قالیباف مطرح شد و قالیباف برای پاسخ به این‌ها زمان می خواست.

خانجانی: علاقه قالیباف به رئیس جمهور شدن اظهرمن الشمس بود


• این که قالیباف از سال ها قبل، به ریاست جمهوری تمایل داشت، اظهر من الشمس بود. اما او به چند دلیل نمی توانست رییس جمهور شود اول نظامی بودن او بود و این که مردم به نظامی ها اعتماد ندارند (این را به خود او هم گفته بودم)، دوم این که علیرغم این که ایشان باهوشند، انتظار میرفت که وقتی به شهرداری برود دیگر از کسوت سرداری بیرون بیاید، اما نه تنها بیرون نیامد بلکه مجموعه شهرداری پر از نظامی ها شد و ادبیات آمرانه در آنجا حاکم شد.
• معمولا کسی که برای مبارزه می آید باید در نخستین گام‌ها آرام قدم بردارد تا رقیب را شناسایی و زورآزمایی بکند اما مشخص بود که قالیباف برای دعوا آمده بود، ما هم براساس این نقطه ضعف المان های خود را طراحی کردیم.
• تفاوت جریان سیاسی ما و طرف مقابل این ‌‌‌‌‌است که نگاه جریان مقابل تکلیفی، اما نگاه ما توسعه‌‌‌ای ‌‌‌‌‌است و ما دنبال جذب بیشترین هستیم.
• یک شیوه نظرسنجی بر اساس نفی‌‌‌‌‌است. چه کسانی تحت هیچ شرایطی به روحانی رای نمیدهند؟ چه کسانی تحت هیچ شرایطی به قالیباف رای نمیدهند و ایضا رئیسی. در هر وضعیتی رای نفی ما بیش از 40درصد نبود، ما در میدان جذب آرا در 60درصد قرار داشتیم.
• یک تضاد بین کمپین مدرن قالیباف و کمپین سنتی جمنا و رییسی وجود داشت و چه بسا آنان که به رییسی رای دادند، اصلا به کمپین اعتقادی نداشتند. اصولگرایان اساسا دچار فقر تئوریک در حوزه توسعه یافتگی، مخاطب شناسی و موضوع شناسی هستند و گمان می کنند با نگاه آمرانه و تهییج گرایانه می توانند با اتکای صرف به حجم رسانه‌‌‌ای بزرگ خود، مخاطب را اقناع بکنند در حالی که فضای مجازی ما فربه شده است.
• مردم کار بعضی از کاندیداها را مشکل آفرین می دانند. آنها بر اساس عقبه فکری رای دادند این که کدام جریان در پی ایجاد محدودیت‌‌‌‌‌است و کدام جریان به دنبال آرامش؟
• روحانی توانست زمین بازی را عوض کند، یعنی بازی را از زمین اقتصاد و اشتغال به سیاست خارجی و سیاست داخلی کشاند و در این مورد حضور آقای رئیسی به آقای روحانی کمک کرد. یعنی همانگونه که دوقطبی سازش و مقاومت سال92 جلیلی به روحانی برای کنارزدن قالیباف کمک کرد، این بار عقبه رییسی به روحانی کمک کرد.
• اگر آقای رئیسی نبود، قطعا برد آقای روحانی با 24میلیون در دور اول رخ نمی داد. من 3 درصد را قبول ندارم بسیار متفاوت بود. هر اصولگرایی با قالیباف مشکل داشت بین قالیباف و روحانی به روحانی رای نمیداد مگر اقلیت ناچیز. خوشحال ترین فرد بعد از کنار کشیدن قالیباف، روحانی بود. چون آرای خاموش تکلیفشان مشخص شد.
• من دلم برای کشور میسوزد و معتقدم این موارد باید در دولت دوازدهم اصلاح شود، اگر کشتی دولت دوازدهم به گل بنشیند یعنی کشتی نظام به گل نشسته. حتما در صورت امتداد وضع موجود، باز هم برای تغییر کارمی کنم.

شما از مقدسات سوء ‌‌‌‌‌استفاده می کنید ما از افکار عمومی استفاده کردیم

• جناح مقابل از انگلیسی و آمریکایی و بی دین گفتن و هر چه که در منظومه فحاشی‌های سیاسی هست، ‌‌‌‌‌استفاده کرد. خود آقای جهانگیری را در مقابل روحانی قرار دادن، انشقاق در بین اصلاح طلبان و اعتدالگرایان انداختن، برخی از اصلاح طلبان ضعیف را ترغیب به تزاحم کردن، رقیب هراسی در بین مردم با اغراق در شکست برجام، بیکاری و رکود، تنها بخشی از پروژه تخریب بود که به زعم من مخاطب رهبری معظم در مورد تخریب‌ها، همین حامیان این دو نفر بودند.
• تناقض رفتاری با جوانان، شما از سویی یک هنر برجسته فاخر را نقد میکنید و از سوی دیگر فردی را که همین الان نیروی انتظامی او را ببیند دستگیر میکند را تکریم کردید. چه طور در کنار این شخص می نشینید بعد آن را تکذیب میکنید؟ در فرایند انتخابات باید از تاکتیک و تکنیک‌ها‌‌‌‌‌ استفاده کنیم. شما از مقدسات سوء ‌‌‌‌‌استفاده می کنید ما از افکار عمومی استفاده کردیم.

29216

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =