رونمایی ۱۸ رقم زراعی و باغی جدید با حضور استاندار و وزیر جهاد کشاورزی در البرز

صبح امروز، ۱۸ رقم زراعی و باغی جدیدی در کشور، با حضور استاندار البرز و وزیر جهاد کشاورزی، در دومین جشنواره ملی رونمایی شد.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز،«دومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی» روز سه شنبه با معرفی 18 رقم محصولات زراعی و باغی جدیدی در کشور، در حضور «سیدحمیدطهائی» استاندار البرز،«محمود حجتی» وزیرجهادکشاورزی و جمعی از محققان در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر رونمایی شد.
برای رونق کشاورزی باید با دنیا تعامل برقرار کنیم
حجتی وزیرجهادکشاورزی در دومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی که با حضور استاندار البرز و جمعی از مسولان در موسسه تحقیقات ،اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد،گفت: این دسترسی ها به اخرین علوم ودیعه ای الهی است که باید قدردان آن باشیم، این مسیر هر روز با دستیابی به علوم جدید دریچه ای جدید را در حوزه تحقیقاتی فرا روی محققان کشورمان می گشاید و به جهت سرعت در تحولات علمی، هر چه میزان دستیابی ما به این علوم بروز تر شود باز هم عقب هستیم.
حجتی با بیان اینکه ظرفیت ها هر روز در حال شکوفایی است، با ذکر نمونه ای از ارقام کشاورزی تصریح کرد:ظرفیت های فراوانی در دل بذرها نهفته است بنحوی که با تمامی عرصه ها سازگاری دارد و اگر خوب نگاه کنیم و در جهت سازگاری محیط زیست رشد و نما دارد.
افزایش بهره وری شعار اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی
وی ادامه داد: شعار ما در بحث اقتصاد مقاومتی،افزایش بهره وری بوده است و دستیابی به گنج نهفته در تولیدات متنوع بذر و نهال رمز بهره وری اقتصادی بشمار می رود که بخش عمده ای از آن را نیز مرهون تلاش های شبانه روزی بخش خصوصی هستیم.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه نگاه ما در بخش دولتی کمک به بخش خصوصی است، افزود: ما باید از عاملیت خارج شویم و توجه ویژه به بخش های خصوصی و موسسات دانش بنیان داشته باشیم و ضمن ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی از تجارب دنیا نیز استفاده کنیم؛ زیرا همه چیز را نمی‌توانیم از صفر شروع کنیم.
حجتی با تأکید بر گسترش تعاملات با سایر کشورها برای دستیابی به دانش نوین حوزه کشاورزی و تازه ترین دستاوردهای علمی در این زمینه بیان کرد: برای رسیدن به این افق باید از لاک خود بیرون بیاییم و تعامل با بیرون را برای بهره مندی از ظرفیت ها تقویت کنیم.
با نگاه دیروز نمی توانیم با سایر کشورها رقابت کنیم
وی تصریح کرد: با نگاه دیروز نمی تونیم نیاز کشور را تامین و در عین حال رقابت کنیم،چرا که به جهت محدودیت منابع آب و مباحث زیست محیطی به آخرین دستاوردها دست پیدا کنیم
حجتی بیان کرد: دستاوردها،نیروی انسانی عظیم و پتانسیل های بزرگی داریم که در این زمینه باید در اختیار بگیریم؛ اقدامات موثری در حوزه کشاورزی برداشته شده است که در آینده آثار خود را بروز و ظهور خواهد داد.
دولت واگذاری فعالیت های کشاورزی و زراعی به بخش خصوصی سیاست دولت
«گودرز نجفیان»، رئیس موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر کشور، سیاست دولت را واگذاری فعالیت های کشاورزی و زراعی به بخش خصوصی دانست و گفت:واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی را آغاز کرده ایم و هم اکنون ذرت و سموم کاملا در دست بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: با استمرار توجه به مقوله پژوهش های کاربردی در زمینه معرفی ارقام اصلاح شده پویایی بخش دولتی و تقویت بخش خصوصی در این زمینه بیشتر شده است.
نجفیان افزود: با پویایی بخش دولتی و تقویت بخش خصوصی پتانسیل های نهفته در این زمینه برای اعتلای برنامه های خود اتکایی وزارت جهاد کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی آحاد کشور بالفعل می شود.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر با بیان اینکه واگذاری به بخش خصوصی سبب کاهش رونق این حوزه می شود، بیان داشت: درصدد توسعه امنیت غذایی در کشور و کاهش وابستگی هستیم که این امر با ارتقا بهره وری آب توسعه می یابد.
وی در ادامه داد: امسال در دومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی حدود 28 رقم اطلاع رسانی می شود که از این تعداد 23 رقم دولتی و 5 رقم خصوصی است.
رئیس موسسه تحقیقاتی تهیه و اصلاح نهال و بذر کشور در ادامه بیان داشت: امروزه نقش ارقام اصلاح شده در نظام تولید بسیار اساسی بوده و به همین دلیل هر ساله تعداد ارقام زراعی و باغی جدیدی زیادی در جهان تولید و به کشاورزان معرفی می شوند.
نجفیان ادامه داد: به دلیل ارزش افزوده ای که این ارقام در گردش مالی بخش کشاورزی ایجاد می کنند تجارت پرسود و مهمی در زمینه تولید و فروش بذر ارقام اصلاح شده در دنیا شکل گرفته است.
رونمایی از انواع گونه های جدید زراعی و باغی
براساس این گزارش،«دومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی»،روز سه شنبه با حضور استاندار البرز و وزیر جهادکشاورزی در کرج آغاز به کار کرد.
رقم گندم با نام احسان مناسب برای اقلیم شمال، لوبیا قرمز نام رقم یاقوت مناسب برای سرد و معتدل، لوبیا چیتی با نام رقم صالح مناسب برای مناطق سرد و معتدل، سویا نام رقم امیر برای استان گلستان از جمله ارقامی بود که با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.همچنین محصول آفتابگردان با نام شمس مناسب برای مناطق سرد و معتدل، محصول گلرنگ با نام پرنیان مناسب برای مناطق گرم و معتدل، سویا با نام صبا برای دشت مغان، محصول گندم با نام خلیل مناسب برای مناطق گرم و معتدل،محصول، جو نام رقم ارمغان برای مناطق معتدل و جو نام رقم اکسین برای مناطق گرم، سیب زمینی با نام جاوید برای مناطق معتدل و سرد، گندم با نام صدرا برای مناطق سرد و معتدل، نخود با نام رقم منصور برای مناطق معتدل و نیمه گرمسیری از دیگر محصولاتی است که در این جشنواره رونمایی شدند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =