با حضور مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب برگزار شد و همایون امیرزاده گفت: «تیتر فروشی وضع‌مان را در حوزه خبر بهتر نمی‌کند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه 16 مرداد در باغ نگارستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدمحمدطباطبایی مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی با اشاره به اینکه امشب می خواهد از جایگاه یک خبرنگار صحبت کند گفت: «متاسفانه برخی اوقات شاهد این هستیم که حوزه کتاب در فرهنگ جایگاه آخر را دارد و آن هم برای خالی نبودن عریضه است.»

او سپس از نابه هنجاری هایی که در جامعه امروز شاهد آن هستیم و همچنین برخوردهای نامناسبی که با خبرنگاران می شود گلایه کرد.

در بخش بعدی این مراسم حمیدرضا نورشمسی و ساجده سلیمی دو خبرنگار حوزه کتاب در سخنانی از مطالبات خبرنگاران را بازگو کردند و از احترامی که این روزها به خبرنگاران کتاب گذاشته می شود تقدیر کردند. این دو همچنین از بدرفتاری هایی که بر اساس تفکر سیاسی با خبرنگاران می شود، انتقاد کردند.

سخنران بعدی این مراسم همایون امیرزاده مشاور سیدعباس صالحی بود که با اشاره به غیبت آقای صالحی معاون فرهنگی در این مراسم گفت: «سابقه 16 سال کار خبری دارم و این جلسه به اسم خبرنگار و بانی آن شهید صارمی برگزار شد. در کنار این شهید عزیز، شش دیپلمات شهید هم داریم که مظلومانه در راه عظمت ایران اسلامی جان خود را فدا کردند. همچنین 15 آذر و حادثه‌ای که برای خبرنگاران به وجود آمد را فراموش نمی کنیم.»

او ادامه داد: «کسانی دغدغه‌مند در این عرصه حضور دارند و اهمیت رسانه در دنیای امروز را نمی‌توان نادیده گرفت. در جامعه هر شهروند یک خبرنگار نهادینه شده و طبیعتا نقش خبرنگاران حرفه‌ای پررنگ‌تر شده است. هر شهروند که دسترسی به شبکه‌های ارتباطی دارد، خبرنگار است. خبرنگاران حرفه‌ای باید طوری حرکت کنند و مجهز باشند که از شهروند خبرنگار عقب نیفتند.»

امیرزاده ضمن بیان نقش خبرنگار در حوزه رسانه گفت: «فرمان رسانه دست هیچ شخصی نیست بلکه دست عنصر خبرنگار است. برای یک عنصر خبری ایده‌آل است که مدیرمسئولی داشته باشد که بی‌رحمانه به خبر نگاه نکند و سلیقه خود را به کار نبرد. اگر سردبیرانی باشند که خبر را سلیقه‌ای کار می‌کنند یا باید تسلیم شوند یا باید بخشی از آن را کنار بگذارند. پس با هر پیش فرض و دیدگاه سیاسی فرمان در دست عنصر خبرنگار است.»

او با اشاره به زمان مرگ رسانه‌ها گفت: «امروز مناسبات اجتماعی و خبری ما به شدت متکثر شده، در این آگاهی‌های جامعه ما نباید خودمان را سوژه قرار دهیم. باید در هم نفسی با مردم وظیفه و رسالت رسانه که آگاهی بخشی به جامعه است، آگاه باشیم. وقایع تلخ جامعه که اتفاق می‌افتد رسالت خبرنگار شروع می‌شود. مرگ رسانه وقتی است که به بولتن خبری سازمان‌ها تبدیل شود. ما نباید فکر کنیم با تیترفروشی وضع‌مان بهتر می‌شود.»

او گفت: «نگاه ما به دوستان در عرصه رسانه در این مدت نگاه تعاملی بوده البته نه از نوع معامله کردن. معاونت فرهنگی هیچگاه تعامل را معامله تلقی نکرده و به این موضوع افتخار می‌کند. نسبت به نقدهایی که به معاونت در طول این مدت وارد شده هیچگاه بی‌تفاوت نبوده‌ایم. ما به خوبی از نقدهای دوستان استفاده کردیم و هیچ آسیبی از هیچ رسانه‌ای برای خودمان متصور نبودیم و ندیدیم.»

امیرزاده در پایان دو خاطره از دوران فعالیت خبرنگاری خود را برای حضار تعریف کرد.

در پایان این مراسم با حضور آموزگار، امیرزاده، سلگی و حمزه زاده از چند رسانه در حوزه کتاب تقدیر شد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =