سخنگوی قوه قضاییه: وظایف ما این است که کاری کنیم نظام کارآمد باشد

میزان نوشت: حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: گر مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که همه ما بویژه قوه قضاییه از انقلابی‌ترین‌ها باشند، ما باید در چارچوب موازین قانونی و شرعی در راستای خیرخواهی برای مردم، رفع مشکلات مردم و کارامد کردن نظام تلاش کنیم. در حال حاضر از جمله وظایف ما این است که کاری کنیم نظام کارآمد باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد (ع) اظهار کرد: من هم به نوبه خود از همه حضار گرامی تشکر می‌کنم و این جلسه به مناسبت تقدیر و تشکر از مدیری خدوم و شایسته برگزار شده است.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی پذیرش مسئولیت جای شکر دارد؛تحویل دادن پست به دیگری هم جای شکر دارد، اگر مسئولیتی بر عهده ما گذاشته شد، از این جهت جای شکر دارد که خداوند این فرصت را برای خدمتگزاری به مردم ایجاد کرده و برای هرکسی ممکن است چنین فرصتی پیش نیاید؛ اگر مسئولیت از روی دوش ما برداشته شد، باز هم جای شکر دارد که بار سنگینی برداشته می‌شود.

وی گفت: در کنار پذیرش مسئولیت به لحاظ مسئولیتی که در مقابل نظام، مردم و تکالیف قانونی و شرعی داریم، نیاز است که توسل بیشتری به خداوند رحمان داشته باشیم، اگر خداوند سبحان کمک ویژه نکند، حقیقتا تحمل برخی مسئولیت ها ممکن است برای ما مظلمه شود و نتوانیم از عهده آن مسولیت بربیاییم. هنگام پذیرش یک مسئولیت باید بیش از گذشته از خداوند و ائمه اطهار(ع) و قرآن و ادعیه کمک بگیریم. اگر خدای نکرده به خود واگذار شویم معلوم نیست بتوانیم موفق شویم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: وزیر دادگستری در جمهوری اسلامی تنها وزیری است که هر سه قوه در آن دخالت دارند. رییس قوه قضاییه از بین افراد مختلف، فرد شایسته ای را انتخاب و به رییس قوه مجریه پیشنهاد می‌کند؛ رییس قوه مجریه نیز بررسی می‌کند و سپس گزینه مورد نظر را به مجلس معرفی و نمایندگان مجلس نیز ارزیابی می‌کنند و در نهایت رای اعتماد می دهند. ما در سایر وزرا چنین پشتوانه ای را نداریم. این پشتوانه محکمی برای آقای آوایی است؛ بنابراین همانقدر که سران قوا اعتماد کردند، مسئولیت ایشان نیز سنگین می‌شود.

وی افزود: در اصل 160 قانون اساسی آمده که وزیر دادگستری مسئولیت روابط سه قوه را عهده دار است؛ اما آیا این موضوع در وزارت دادگستری تعریف شده است؟ همه قوا در یک نظام هستیم و به صورت جزیره ای نیستیم؛ اما به هر حال یک سلسله برداشت ها و وظایفی برای هر یک از قوا تعریف شده است. وزیر دادگستری باید درجهت ارتقاءِ این نظام و خدمت به مردم انجام وظیفه کند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: وزیر دادگستری، تنها وزیری است که از بسیاری از امور سه قوه مطلع است و در تمام جلسات هیئت دولت شرکت می کند. معمولا حداقل رییس یک کمیسیون از کمیسیون های تخصصی دولت است. در جلسات مسئولان عالی قوه قضاییه نیز شرکت می کند و از مسائل دستگاه قضا مطلع است و از مجلس شورای اسلامی هم اطلاعات زیادی دارد.

وی افزود: ما مسئله زیاد داریم و چه بسا در یک زمان و با امکانات مشخص نتوانیم همه مسائل و مشکلات را حل کنیم. طبیعی است که باید اولویت بندی و ارزیابی شود که کدام مسائل در بین سه قوه در اولویت قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: امروز بیش از حدود ۴ دهه گذشته، مسئولیت داریم که خدمت صادقانه و به روز به مردم ارائه دهیم و از طرفی پاسدار ارزش‌های اسلام و نظام باشیم. اگر مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که همه ما به ویژه قوه قضاییه از انقلابی‌ترین‌ها باشند، ما باید در چارچوب موازین قانونی و شرعی در راستای خیرخواهی برای مردم، رفع مشکلات مردم و کارامد کردن نظام تلاش کنیم. در حال حاضر از جمله وظایف ما این است که کاری کنیم نظام کارآمد باشد.

وی گفت: آقای پورمحمدی زمانی که مسئولیت دادستان انقلاب را عهده دار شدند، سن‌شان بقدری کم بود که اگر کسی چهره ایشان را می‌دید، باور نمی‌کرد؛ اما آقای پورمحمدی از ویژگی‌هایی برخوردار بودتد و در همه مسئولیت‌های خود روسفید بودند. از طرف خود و قوه قضاییه از تمام تلاش‌های آقای پورمحمدی از ابتدای انقلاب تا امروز که در وزارت دادگستری و تعزیرات کار کردند، تشکر می‌کنم. امروز هم که عنوان مشاور رییس قوه قضاییه برای آقای پورمحمدی صادر شده، امیدواریم بتوانند مانند گذشته مثمر ثمر واقع شوند. برای آقای آوایی به عنوان مدیری دلسوز و متعهد و خدوم نیز آرزوی موفقیت دارم.

42238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =