وزیر ارشاد: حافظ، منتقد و مصلح اجتماعی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت حافظ گفت: «جان مایه شعر حافظ، معرفت وجودی است و ادبیات را طلایه دار تحول وجودی می‌داند.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه چهارشنبه 19 مهر، در مراسم یادروز حافظ در شیراز گفت: «زبان فارسی، زبان فرهنگی جهان اسلام است.»

صالحی ادامه داد: «حافظِ شیراز، طلایه‌دار این فرهنگ است و بسیاری دیوان او را حفظ کردند و شب تیره یلدا را با آن به سپیده نشاندند.»

عضو کابینه دوازدهم افزود: «اینکه حافظ چگونه ماندگار شد، پرسشی است که در پاسخش باید گفت شاعران با قدرت اسطوره‌سازی ماندگار می‌شوند، فردوسی با پهلوانان پلی بین طبیعت و جهان اسطوره کشید و حافظ با مسجد و خرابات چنین کیمیاگری می‌کند و راه طولانی زمین تا آسمان را طی می‌کند.»

صالحی ادامه داد: «حافظ گرچه دانشمند است اما با گزاره‌های ذهنی کاری ندارد، بلکه به جان می‌زند و جان مایه شعر حافظ معرفت وجودی است و ادبیات را طلایه دار تحول وجودی می‌داند.»

او تصریح کرد: «شعر، هستی جدید تولید می‌کند و حافظ هستی ساز ما بوده و هست و با جان کار می‌کند نه با ذهن.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: «حافظ معلم زندگی است و در زندگی ما جادارد و درس‌نامه زندگی ما را تعلیم داده و او زیست انسانی را با ویژگی خاص به ما تعلیم داد؛ وارستگی از دروغ و ریا، زیست نکته گویی و نکته سنجی زندگی رندانه.»

صالحی افزود: «حافظ گرچه در شادمانگی ریشه در اندیشه خیامی دارد اما دلنگرانی خیامی ندارد، بلکه زیست شادمانه را به ما یاد داد. حافظ یک منتقد و مصلح اجتماعی بود و در زمانه خویش یک روشنفکر بوده و امروز هم مانده است. او روشنفکر یک زمان نبود، بلکه روشنفکر زمانه‌های غیر تقویمی است. نقدهای حافظ جذاب است. او یک سخندان و سخنور بی بدیل است و آنچنان است که فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.»

وزیر ارشاد همچنین گفت: «کل جهان، گنجینه واژگان او است و تمام هستی ماده کلام حافظ است. او از شعر به موسیقی و از آن به شعر می‌رسد، عمق اندیشگی و قدرت تحلیلگری، دیگر ویژگی حافظ است.»

او در ادامه، دین‌داری را دیگر ویژگی حافظ دانست و گفت: «حافظ از دین‌داری بهره فراوان داشت و  به دلیل انس او با قرآن، ساختار بیانی حافظ با ساختار بیانی قرآن مناسبت دارد و در حوزه محتوایی نیز حافظ توانمندترین حافظ و مفسر قرآن است.»

عکس‌ها: ایسنا

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =