ایرنا نوشت؛ سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: با توجه به قابلیت های مطلوب استان در بخش معدن، معادن قم از ارائه یک محصول که تنها مشتریان خاص دارد، خارج شده و بر سود دهی آنها افزوده خواهد شد.

محمود سیجانی روز دوشنبه با اعلام مطلب فوق، افزود: در برخی از عناصر معدنی همچون منگنز قم دارای بزرگترین معادن کشور است که بر اساس برنامه ای راهبردی تلاش می شود از فروش خام این مواد جلوگیری و با فرآوری آن، ارزش افزوده بالاتری وارد چرخه اقتصاد استان شود.
وی بیان کرد: دریاچه نمک دارای ظرفیت های معدنی بسیاری است و حتی برخی از عناصر معدنی راهبردی همچون لیتیوم در آن کشف شده است، بنابراین اکتفا کردن به برداشت نمک طعام از این نعمت الهی صحیح نمی باشد و باید در چارچوب رعایت اصول زیست محیطی مواد معدنی کشف شده از این دریاچه استخراج شود.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
وی با اشاره به قرار گرفتن 2 درصد منابع معدنی کشور در استان قم، ادامه داد: در زمینه استخراج طلا و سایر عناصر راهبردی از معادن قم مطالعاتی صورت گرفته است که با تکمیل این مطالعات توسط سازمان زمین شناسی، کار استخراج آن آغاز خواهد شد.
سیجانی گفت: همچنین بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در بخش معدن برای کاهش هزینه های استخراج مواد معدنی در اولویت برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
وی با اشاره به این که سازمان صنعت، معدن و تجارت سهم عمده ای در اقتصاد استان دارد، افزود: نزدیک بودن به پایتخت و قرار گرفتن در مرکز ایران موقعیت ویژه ای را برای توسعه صنایع در قم به وجود آورده است.
وی ادامه داد: صنعت برای استمرار به افراد متخصص نیاز دارد، به همین دلیل حوزه جذابی برای به کار گیری فارغ التحصیلان دانشگاهی است و با توسعه آن می توان علاوه بر افزایش تولید داخلی، فرصت های شغلی پایدار را ایجاد کرد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: حفظ واحدهای تولیدی موجود و ایجاد واحدهای صنعتی جدید با فرصت های شغلی پایدار از جمله راهبردهای این سازمان است که از طریق پرداخت تسهیلات رونق تولید دنبال می شود.
وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 320 واحد صنعتی برای تامین سرمایه ثابت و درگردش خود در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که پرونده 111 واحد به بانک های عامل معرفی و به 28 واحد مبلغ 519 هزار و 790 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی ادامه داد: همچنین در بخش بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی استان، 58 واحد ثبت نام کرده اند که از این تعداد پرونده هفت واحد به بانک های عامل معرفی و به یک واحد نیز مبلغ یک هزار و 920 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
روند پرداخت تسهیلات رونق تولید با هدف حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی از تیرماه سال گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
سیجانی گفت: در چارچوب اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور افزایش میزان تولید و اشتغال در استان، جذب سرمایه گذار برای تکمیل طرح های نیمه تمام از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت است و در این مسیر از تمام ظرفیت های ملی و استانی استفاده خواهد شد.
وی بیان کرد: در بخش تجارت، تقویت واحدهای صنعتی صادرات محور مورد توجه است و در این راه مشوق های مختلفی درنظر گرفته شده است تا همه واحدهای صنعتی به سمت صادرات محصول های تولیدی خود گام بردارند.
وی ادامه داد: همچنین تکمیل و راه اندازی نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم به عنوان یک طرح ملی و موثر در بحث صادرات کالاهای داخلی با تمام توان دنبال می شود و در این راستا کارگروهی در مجموعه استان برای بهره برداری از این طرح تا پایان سال جاری ایجاد شده است.
طرح احداث نمایشگاه دائمی فرش قم در نزدیکی عوارضی آزادراه قم - تهران با توجه به حضور سالانه 20 میلیون گردشگر در این استان، در زمینی به مساحت 10 هکتار مصوبه هیات دولت وقت در سال 1389 است که در سال های 90 تا 94 مبلغ 86 هزار و 520 میلیون ریال برای ساخت آن اختصاص یافته است؛ این طرح تا کنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تلاش ها برای تکمیل ساختمان، محوطه سازی و انشعابات آن برای بهره برداری در دهه فجر سال جاری ادامه دارد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ساماندهی صنوف و حمایت از واحدهای صنفی که قانون را رعایت می کنند از دیگر برنامه های این سازمان است.
سیجانی افزود: هم اکنون 62 اتحادیه و 40 هزار واحد صنفی در استان قم فعالیت می کنند که از این تعداد 33 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و مجوزهای رسمی هستند.
وی بیان کرد: در تلاش هستیم میان تولیدکنندگان استان با واحدهای صنفی ارتباط موثر ایجاد کنیم تا بازارهای استان قم از اجناس داخلی استقبال کنند و به همین منظور نمایشگاه دایمی معرفی محصول های تولید شده در استان قم در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد.
وی در مورد اهمیت مدیریت منابع انرژی در بخش صنعت، گفت: در استان قم سیاست استقرار صنایع کم آب بر و مجهز به فناوری های روز را دنبال می کنیم.
سیجانی با اشاره به این که هم اکنون تنها 2 درصد آب مصرفی استان در بخش صنعت استفاده می شود، افزود: برای توسعه شهرک های صنعتی و واحدهای تولیدی در استان قم نیازمند مدیریت بهینه منابع آبی و استفاده از روش های نوین تصفیه آب مصرفی در کارخانه ها هستیم.
وی با بیان این که در بخش خودروسازی استان قم دارای قابلیت های متعددی است، ادامه داد: صنعت خودرو فرصت های شغلی متعددی را در بخش های مختلف از جمله قطعه سازی ایجاد می کند و هم اکنون بیش از 10 واحد شاخص در زمینه تولید قطعات خودرو در استان قم فعال هستند.
وی بیان داشت: تفاهم نامه ایجاد کارخانه خودروسازی در شهرک صنعتی محمود آباد قم با یک شرکت ژاپنی امضا شده است که با تاسیس آن فرصت های شغلی بسیاری در بخش قطعه سازی، خدمات پس از فروش و سایر موارد برای جوانان استان ایجاد می شود.
سیجانی گفت: تمام تلاش خود را برای حمایت از تولید ملی به کار خواهم گرفت و برای این کار از میز اتاق خودم شروع کرده ام که در آن هیچ کالایی که تولید واحدهای صنعتی قم نباشد، یافت نمی شود.
وی بیان کرد: هدف اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، اشتغالزایی با حمایت از تولید داخلی در راستای عمل به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و در این راستا با تمام دستگاه های اجرایی استان ارتباط موثر برقرار خواهد کرد.
در استان قم 2هزار و 357 واحد صنعتی و تولیدی دایر هستند که از این تعداد 2 هزار و 76 واحد فعال می باشد.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =