ایسنا نوشت: در پی افزایش حملات هوایی به رقه، پایتخت داعش در سوریه، این گروه برای بقای خود چاره‌اندیشی کرده است: حفر تونل‌ها، نصب فراگیر ‌آژیرهای خطر، انتقال انبارهای اسلحه و نشست‌ها به مناطق مسکونی، مساجد و بیمارستان‌ها.

گفته‌های شاهدان عینی در رقه، پایگاه اصلی گروه داعش در سوریه تصویر روشن‌تری از این شهر ترسیم می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که بر اساس اظهارات شاهدان عینی و فعالان سوری تهیه کرده از شیوه‌هایی سخن می‌گوید که داعش برای نجات نیروهای خود به آنها متوسل می‌شود. وقتی صدای آژیر حمله هوایی به صدا درمی‌آید اعضای داعش به زیر زمین می‌روند. آن‌ها شبکه‌ای از تونل‌ها و گودال‌ها را حفر کرده‌اند تا به هنگام حملات هوایی به آن پناه ببرند.

به غیر از این، آنها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که بمب‌ها بر اماکنی خالی فرو افتند: اردوگاه‌های آموزشی تخلیه شده، قسمتی از نیروهایشان به عراق فرستاده شده و نشست‌هایشان در بیمارستان‌ها برپا می‌شود.

رمضان، از ساکنان رقه از وضعیت شهری که به‌ندرت خبری از آن به بیرون منتشر می‌شود، می‌گوید: آژیرها همه جا روی بام‌ها و در خیابان‌ها نصب شده‌اند تا اعضای داعش از حملات خطرناک مطلع شوند.‌

رمضان که به فعالان گروه "رقه در سکوت سلاخی می‌شود" تعلق دارد، ادامه می‌دهد: به محض اینکه آنها صدای آژیر را می‌شنوند از مواضع خود فرار می‌کنند، از اتومبیل‌هایشان بیرون آمده و می‌دوند تا پناه بگیرند.

گروه "رقه در سکوت سلاخی ‌می‌شود" در زمینه مستند ساختن جنایات داعش فعالیت می‌کند.

رقه، واقع در شمال سوریه در سال ۲۰۱۴ به دست شبه‌نظامیان داعش افتاد و این گروه آن را پایتخت خود اعلام کرد و ساکنان شهر با این رویداد درگیر رنجی مضاعف شدند.

از یک طرف افراطیون قوانینی بی‌رحمانه در این شهر برقرار کرده‌اند: مردان خاطی اعدام می‌شوند، زنان زناکار سنگسار و همجنس‌گرایان کشته می‌شوند.

اما در حالی که ساکنان شهر رنج می‌کشند شبه‌نظامیان این گروه تروریستی راه‌هایی برای بقای خود می‌یابند.

ابو شام از گروه "رقه در سکوت سلاخی می‌شود" از طریق اینترنت به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «آنها خود را در تونل‌های زیرزمینی پنهان می‌کنند و پایگاه‌هایشان را به محلات مسکونی انتقال داده‌اند.»

هشام الهاشمی، کارشناس گروه‌های افراطی نیز تأیید می‌کند که نیروهای داعش کمپ‌های آموزشی خود را تخلیه کرده و انبار سلاح‌هایشان را به مناطق مسکونی منتقل کرده‌اند.

به گفته او، اعضای داعش نشست‌هایشان را در بیمارستان‌ها و مساجد برگزار می‌کنند، چون می‌دانند که این اماکن بمباران نخواهند شد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم با تکیه بر اظهارات شبکه‌ای از فعالان محلی از انتقال پایگاه‌های داعش به مناطق پرجمعیت مسکونی سخن می‌گوید، این عمل در حقوق بین‌الملل منع شده است.

به گفته این سازمان، گردان تبوک داعش که عمدتا از ازبک‌ها و قزاق‌ها تشکیل شده ‌نیز به شهر قائم در مرز با عراق منتقل شده است.

به گفته الهاشمی، پس از حملات هوایی و انهدام صدها کامیون نفت‌کش در رقه و دیرالزور داعشی‌ها به قاچاق سودآور نفت با استفاده از خودروهای کوچک رو ‌آورده‌اند.

به موجب گزارشی از روزنامه "فایننشال تایمز" در ماه اکتبر، اعضای داعش با "فروش نفت به قیمت بشکه‌ای ۴۵ دلار روزانه یک و نیم میلیون یورو درآمد" دارند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    25 2
    تنها تاکتیک حمله زمینی است