تهران‌پارس شرقی یا غربی؛ کدامیک برای خرید یا اجاره خانه بهتر است؟

برخی از تهرانی‌های شرق تهران را برای سکونت انتخاب می‌کنند و از میان محله‌ها به سراغ تهرانپاس می‌روند.

اما مسئله اینجاست که خرید آپارتمان در تهرانپارس شرقی برای ما بهتر است یا در تهرانپارس غربی؟

البته تنها مسئله خرید آپارتمان در میان نیست و خیلی از افراد در جستجوی گزینه‌های مناسب برای رهن و اجاره آپارتمان در تهرانپارس شرقی و غربی هستند. هر چند این تقسیمات غربی و شرقی در بسیاری از نقاط تهران رایج است و تفاوت‌هایی نیز میان این محله‌ها وجود دارد اما برخی از افراد که به این محله‌ها تسلط کافی را ندارند تفاوت میان شرقی و غربی یا شمالی و جنوبی را به وضوح احساس نمی‌کنند.

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که قصد خرید، اجاره یا رهن آپارتمان در تهرانپارس شرقی یا غربی را دارید می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید تا تفاوت میان این دومحله‌ی همسایه را با هم مشاهده کنید.

برای درک بهتر این دو محله را از نظر موقعیت جغرافیایی، آرامش و سکوت، امکانات، بافت ساختمانی و شهری، دسترسی‌ به راه‌ها، محیط زیست و نزدیکی به محل کار بررسی می‌کنیم.

موقعیت جغرافیایی

تهرانپارس شرقی و غربی هردو از شمال به بزرگراه زین‌الدین(امتداد شرقی همت) و از جنوب به خیابان دماوند منتهی می‌شوند. اما تهرانپارس شرقی از شرق به خیابان سلطانی و محله‌ی اتحاد و از غرب به خیابان یا همان بلوار شاهد متصل می‌شود. در آن طرف تهرانپارس غربی از غرب به بزرگراه باقری و از شرق به بلوار یا همان خیابان شاهد منتهی است. بلوار شاهد مرز مشترک این دو محله است.

آرامش و سکوت

با توجه به مختصاتی که بیان شد تهرانپارس شرقی کوچک‌تر از تهرانپارس غربی است. به همین دلیل و به خاطر دور بودن از هیاهو و ترافیک بزرگراه باقری و خیابان حجربن عدی (تهرانپارس)، تهرانپارس شرقی آرامش و سکوت بیشتری دارد و برای افرادی که به دنبال آرامش بیشتری هستند، گزینه مناسب برای انتخاب محل سکونت است. تهرانپارس غربی از هیاهو و ترافیک بیشتری برخوردار است و افراد بیشتری در آن تردد دارند.

امکانات

تهرانپارس غربی از نظر مراکز خرید، بانک‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی بهتر از تهرانپارس شرقی است و امکانت خوبی در سطح این محله وجود دارد. البته این به معنای بی امکاناتی تهرانپارس شرقی نیست بلکه در تهرانپارس غربی دسترسی به این امکانات سریع‌تر و راحت‌تر است. از طرحی تعدد این امکانات برای برآوردکردن نیاز افراد بیشتر است.

بافت ساختمانی و شهری

بیشتر نقاط تهرانپارس از نظر بافت منازل و آپارتمان‌ها شبیه به هم هستند. در این دو محله ساختمان‌های جدید بیشتر آپارتمانی هستند و منازل اکثر از بافت قدیمی و کلنگی برخوردارند. از طرفی ساختار بافت شهری از نظر نظم کوچه‌ها و خیابان‌ها در دو سوی تهرانپارس یک گونه بوده و تفاوتی در تهرانپارس شرقی و غربی وجود ندارد.

محیط زیست

از نظر محیط زیست و آب و هوا این دو منطقه تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دو محله دارای درختان  و پارک‌های نسبتا خوب هستند که در سطح کل تهرانپارس پخش شده است. البته تهرانپارس غربی به خاطر دور بودن از بزرگراه باقری و خیابان تهرانپارس(حجر بن عدی) آلودگی‌ نسبتاً کمتری را دارد و آب و هوایش کمی تمیزتر است. البته از نظر آلودگی صوتی نیز تهرانپارس شرقی محله مناسب‌تری است. تهرانپارس غربی یکی از محله‌های با آلودگی صوتی بالا در شرق تهران است.

دسترسی به راه‌ها

تهرانپارس غربی به دلیل همسایگی با بزرگراه باقری دسترسی بهتری نسبت به تهرانپارس شرقی دارد. البته هر دو به بزرگراه زین‌الدین و خیابان دماوند متصل هستند ولی دسترسی به این دو نیز در تهرانپارس غربی کمی راحت‌تر است.

تهرانپارس غربی هم در هسایگی متروی باقری است و هم متروی تهرانپارس را در محدوده خود دارد. تهرانپارس شرقی متروی فرهنگسرا را در محدوده‌ی خود دارد و به متروی تهرانپارس نیز نزدیک است.

نزدیکی به محل کار

تهرانپارس غربی هم تجاری‌تر و اداری‌تر است و هم با محله‌های نارمک، فرجام و رسالت همسایگی دارد. بدین ترتیب احتمال نزدیک بودن افراد به محل کارشان در تهرانپارس غربی بسیار بیشتر از تهرانپارس شرقی است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730932