دستاوردهای مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه در ششمین دور مذاکرات سوری آستانه برای برقراری صلح و آرامش در سوریه به صورت پیش نویس یک قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گنادی گاتیلوف روز پنجشنبه گفت: پیش نویس قطعنامه حمایت از اسناد تایید شده در دور اخیر مذاکرات سوری در پایتخت قزاقستان بین اعضای شورای امنیت توزیع شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از معاون وزیر امور خارجه روسیه نوشت: اکنون منتظر پاسخ اعضای شورای امنیت سازمان ملل در باره قطعنامه پیشنهادی برای سوریه هستیم.

دور ششم گفت وگوهای سوری آستانه روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به سرپرستی هیات های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان این روند مذاکرات برگزار شد.

در این نشست توافق برای ایجاد منطقه امن چهارم در ادلب سوریه به دست آمد.

هیات های سه کشور همچنین با صدور بیانیه ای در نشست عمومی مذاکرات آستانه خاطرنشان کردند که مناطق چهارگانه امن در سوریه مطابق تفاهم نامه چهارم ماه می 2017 (14 اردیبهشت 96) ایجاد می شود و کشورهای حامی این روند، نظام آتش بس را تضمین و بر ادامه مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید دارند.سه کشور همچنین برای ایجاد مرکز هماهنگی کنترل مناطق امن در سوریه توافق کردند و در این واحد با یکدیگر همکاری می کنند.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.

توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.

این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =