«خبرجنوب» نوشت: شیراز در 7 سال گذشته، یکپارچه یک کارگاه عمرانی بود که جبران عقب ماندگیهای چندین و چندساله شهر را کرد. شهردار تازه شیراز اما میگوید، در 4 سال آینده، شیراز به شهر «فضای سبز» و «فرهنگ» تبدیل میشود.

عبدالحمید معافیان که به عنوان پنجاه و پنجمین شهردار شیراز خود را آماده میکند تا به ساختمان قدیمی میدان شهرداری برود در گفت و گو با سرویس گزارش «خبرجنوب» اطمینان میدهد که «ساخت پروژه های عمرانی مصوب شورای چهارم متوقف نمیشود». این نخستین گفت و گوی معافیان به عنوان شهردار منتخب شهر شیراز با رسانههاست. او که با 13 رای توانسته اعتماد همه اجارهنشینان ساختمان بین الحرمین - شورای شهر- را به دست بیاورد، در این گفت و گو نسبت به آینده امیدوار به نظر میرسد. اصلاح طلبان، پس از 15 سال دوباره سکان شورای شهر و شهرداری را در دست گرفته اند و کارشناسان میگویند که شهردار و شورای تازه با دشواریهای فراوانی روبرو میشود؛ از کسانی که معتقدند بالا رفتن توقعات شهروندان شیرازی از شهرداری در 7 سال گذشته کار را برای شهردار جدید دشوار کرده است تا برخی اعضای منتخب شورای پنجم که میگویند بدهیهای شهرداری به قدری زیاد است که چه بسا به مانعی پیش پای مدیریت تازه شهری تبدیل شود. درباره برخی از چالشهای پیش روی شهرداری، با شهردار منتخب شیراز گفت و گو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
یکی از نگرانیهای شهروندان شیرازی این است که روند ساخت پروژه های عمرانی در 4 سال آینده متوقف شود یا سرعت مورد نیاز را نداشته باشد؛ از جمله پروژه های ترافیکی و مترو. رویکرد شما به توسعه عمرانی در 4 سال آینده چگونه است؟
باید پیرامون بسیاری از پروژهها بررسی کارشناسانه صورت بگیرد. چنانچه پروژهای به تصویب رسیده و اعتبارات آن پیش بینی شده باشد باید ساخت آن ادامه پیدا کند و شورای پنجم و شهردار هم باید به فکر تامین منابع مالی مورد نیاز باشند. همچنین بیگمان هیچ پروژه نیمه تمامی که مصوب شورای چهارم بوده است روی زمین نمیماند. چنانچه عملیات اجرایی یک پروژه شروع شده باشد، ساخت آن ادامه پیدا میکند و اگر عملیات اجرایی پروژه ای که به تصویب رسیده شروع نشده باشد؛ با پیمانکاران قرارداد بسته و عملیات اجرایی را شروع میکنیم. در مجموع میخواهم اطمینان بدهم که هیچ کدام از پروژههای مصوب شورای چهارم متوقف نخواهد شد و اگر اصلاحاتی در آنها لازم باشد، از شورای شهر میخواهیم که اصلاحات را تصویب کند.
یکی از عمده ترین مشکلات شهرداری شیراز در سالهای اخیر، جذب سرمایه گذار بوده است؛ سرمایه گذاران عموما نسبت به فضای سرمایه گذاری در شیراز احساس ناامنی می کنند و شهرداری ناچار شده هزینه بسیاری از طرح ها را خود بپردازد. با این «احساس ناامنی سرمایه گذاری» چه کار می کنید؟
شهرداری شیراز هرگز رقیب سرمایه گذاران نخواهد بود. هر اقدامی که نیاز باشد انجام میدهیم تا فضای اعتماد میان شهرداری و سرمایه گذاران شکل بگیرد. یکی از رویکردهای ما در این زمینه این است که در هیچ پروژهای که سرمایه گذاران علاقه مند به مشارکت در آن هستند، ورود نمی کنیم؛ شهرداری از جمله از ورود به پروژه های تجاری و اداری و مسکونی خودداری میکند تا رقیب سرمایه گذاران نباشد. البته در برخی پروژه ها مشارکت میکنیم ولی شهرداری تنها ساخت پروژههایی را به عهده میگیرد که سرمایه گذاران علاقهای به اجرای آن ندارند. در این زمینه به ویژه روی پروژههای اجتماعی و فرهنگی تمرکز میکنیم. در عین حال، همه هم و غم مدیران شهرداری باید معطوف به جذب سرمایه گذار باشد و من از هم اکنون این اطمینان را به سرمایه گذاران میدهم که برای آسان سازی فرایند سرمایه گذاری از هیچ کاری دریغ نمیکنیم. هر مانعی هم سر راه باشد، تلاش خود را به کار می گیریم که آن را از میان ببریم. چنانچه به خاطر بیمبالاتی برخی کارکنان شهرداری، موانعی بر سر راه ما شکل بگیرد هم من خود به موضوع وارد شده و تلاش میکنم که ارتباط دو سویه میان مدیران ارشد شهرداری و سرمایه گذاران برقرار شود و روند سرمایه گذاری در شهر نه تنها متوقف نشود بلکه سرعت آن هم کاهش پیدا نکند.
چنانچه شهردار کنونی بخواهد محور اصلی فعالیتهای خود در شیراز را توصیف کند، احتمالا «توسعه عمرانی» را نام می برد. در دوره شما، محور اصلی شهرداری پیرامون چه بخشی خواهد بود؟
محور فعالیتهای شهرداری، ایجاد آرامش و زندگی بهتر برای مردم شیراز خواهد بود.
این پاسخ کمی کلی است؛ دقیقا می خواهید چه کار کنید؟
منظورم این است که شهر افزون بر روان سازی ترافیک به فضای سبز شهری و محیطهای فرهنگی هم نیاز دارد. شیراز باید محیطهای فرهنگی از جمله سالنهای همایش، سالنهای برگزاری کنسرت و تئاتر و... هم داشته باشد. همچنین باید امکاناتی را به شهر اضافه کنیم که شادی در میان شهروندان را به دنبال دارد. امکاناتی مانند پارک، شهربازی، آکواریوم و امکانات ورزشی که نه تنها جذب کننده جوانان باشد بلکه به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.
برخی شهروندان در بررسی عملکرد شهردار کنونی، می گویند بر خلاف سال های پیش از فعالیت او، توزیع خدمات شهری متوازن بوده است؛ آیا این روند ادامه مییابد؟
بیگمان، نگاه ما توزیع برابر خدمات در سراسر شهر است. ما میان مناطق مختلف شهری فرق نمی گذاریم و به ویژه مناطق حاشیه ای شهر را در نظر خواهیم داشت. بسیاری از این مناطق از امکانات محروم هستند و فضای مورد نیاز آنها ایجاد می شود.
شهرداری در سالهای اخیر اقداماتی در مناطق کمتربرخوردار انجام داده و این فعالیتها ادامه پیدا می کند چرا که بودجه شهرداری متعلق به همه مردم است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =