اقتصادنیوز نوشت: یک مقام بخش خصوصی ایران گفت: با لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت شاهد رشد چشمگیر مراودات تجاری بین ایران و ژاپن در حوزه نفت و گاز و در بلند‌مدت شاهد افزایش همکاری‌ها در صنایع کوچک خواهیم بود.

به تازگی مسئولان تجاری ایران و ژاپن توافق کردند برای اجرایی شدن همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی میان تهران و توکیو کارگروه تخصصی تشکیل دهند.

این کارگروه در نظر دارد در نخستین گام در حوزه شبیه‌سازی طرح‌های قابل اجرا، بررسی همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور، همکاری های زیرساختی و زیربنایی و همفکری در حوزه سیاست‌گذاری‌های تجاری و صنعتی فعالیت کند.

ایران برای گسترش همکاری‌های با ژاپن در حوزه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، نفت و گاز، حمل و نقل سریع ریلی شهری و خارج شهری، کشتیرانی، تاسیسات بنادر، فناوری‌های پیشرفته از جمله نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی، فولاد و آهن، صنایع معدنی و صنعت گردشگری ابراز علاقه‌مندی کرده‌است. ژاپن نیز برای گسترش همکاری‌های تجاری، صنعتی و اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کرده‌ است.

مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره زمینه‌های همکاری‌ مشترک ایران و ژاپن با بیان این‌که ژاپن مهم‌ترین نقش در صادرات تکنولوژی را دارد، اظهار کرد: ایران می‌تواند در تمام زمینه‌های تولیدی خود از توانایی ژاپن در تکنولوژی برخوردار شود.

وی ادامه داد: ایران در زمینه صنایع کوچک و متوسط خود به خصوص در حوزه‌های لوازم خانگی، الکترونیک و تجهیزات پزشکی می‌تواند همکاری خود با ژاپن را توسعه ببخشد.

حریری با بیان این‌که اما در مورد صنایع بزرگ همکاری‌های این دو کشور می‌تواند در حوزه‌های خودرو‌سازی، نفت، گاز و پتروشیمی باشد، تصریح کرد: ژاپنی‌ها تمایل بیشتری برای حضور در این حوزه‌های ایران دارند. آنها به دنبال صنایع بزرگ ما هستند اما باید به این خواسته آنها جهت دهیم و به سمت بخش خصوصی و صنایع کوچک و متوسط ما سوقشان دهیم.

نایب‌ رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر این‌که ژاپن در اردوگاه غربی‌ها قرار گرفته‌است، بیان کرد: در زمان تحریم‌ها روابط تجاری ایران و ژاپن به شدت کاهش یافته بود، زیرا این کشور تحت تاثیر سیاست‌های غرب است.

به گفته وی، در زمان تحریم عمده روابط تجاری ایران و ژاپن در زمینه فروش نفت بود که عمدتا هم پول ایران در آن کشور می‌ماند و امکان بازگشت نداشت.

حریری با اشاره به این‌که با لغو تحریم‌ها ظرفیت تجاری جدیدی بین دو کشور شکل خواهد گرفت، بیان کرد: در کوتاه‌مدت شاهد افزایش چشمگیر روابط تجاری ایران و ژاپن در حوزه نفت و گاز خواهیم بود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابوالقاسم A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    10 0
    کشور ژاپن سیاست درستی بر پایه اعتماد و صداقت دارد و می تواند در تمام زمینه ها مشارکت نماید.