صادرات نفت ایران در 10 سال گذشته بیش از 40 درصد کاهش یافت .

 به گزارش خبر آنلاين ، آمارهاي ارائه شده از سوي بانك مركزي نشان مي دهد حجم صادرات نفت ايران در 10 سال گذشته تقريبا نصف شده است اين در حالي است كه صادرات رقباي ايران در اوپك و بازار جهاني نفت تلقي مي شوند ، افزايش داشته است .

 بر اساس اين گزارش ايران در شرايطي در نيمه اول سال جاري روزانه يك ميليون  534 هزار بشكه نفت راهي بازارهاي جهاني كرده است كه 10 سال پيش حجم صادرات نفت ايران به 2 ميليون و 691 هزار بشكه در روز مي رسيد.

 محمود احمدي نژاد در حالي دولت را تحويل گرفت كه صادرات روزانه نفت ايران به 2 ميليون و 691 هزار بشكه در روز مي‌رسيد اما در هنگام تحويل دولت به حسن روحاني ، صادرات روزانه نفت ايران معادل يك ميليون و 685 هزار بشكه از سوي بانك مركزي گزارش شد .

 كاهش شديد صادرات نفت ايران در دوره زماني هشت ساله تصدي محمود احمدي‌نژاد تنها به كاهش حجم توليد نفت باز نمي گشت . تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا كه منجر به عدم خريد نفت ايران از سوي بسياري از مشتريان ايران در ساير بازارها نيز شد، از مهمترين دلايل كاهش قابل توجه صادرات نفت ايران گزارش شده است.

 تحريم هاي نفتي عليه ايران از سال 1391 آغاز شد و براي اولين بار در يك دهه گذشته حجم صادرات نفت ايران را به كمتر از دو ميليون بشكه در روز رساند . تاثير تحريم هاي نفتي بر صادرات نفت ايران از سال 1392 آشكارتر شد ، طوري كه در اين سال يعني سال پاياني دولت احمدي نژاد ايران روزانه يك ميليون و 685 هزار بشكه نفت در بازارهاي جهاني مي فروخت .  كاهش سهم ايران از بازارهاي جهاني همزمان با افزايش توليد نفت از سوي رقبا در بازارها جبران شد طوري كه خروج تدريجي بخشي از نفت ايران منجر به افزايش قيمت در بازارها نشد .

 به نظر مي رسد با لغو تحريم هاي ايران، شرايط صادرات كم كم تغيير كند و همين امر مي‌تواند زمينه افزايش صادرات نفت ايران در ماه هاي آتي را فراهم كند. ايران در نظر دارد در ماه هاي پيش رو حجم صادرات نفت خود را به صورت تدريجي تا يك ميليون بشكه در روز افزايش دهد.

نمودار زير وضعيت صادرات نفت ايران در 10 سال گذشته را نشان مي دهد

 

 

3539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 0
    دست اقاي محمود درد نكنه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 0
    لطفا با همين جزيئات درباره ساير حوزه ها گزارش تهيه كنيد
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    2 0
    اقای محمود نه داش محمود