محسن هاشمی‌رفسنجانی*

آغاز سال تحصیلی گرچه مصادف با نخستین روز پاییز است اما بهار علم و دانش محسوب می شود .در این بهار دانش آموزان که شکوفه های زیبایی ایران زمین هستند با حضور در مدارس و یادگیری علم رو به شکوفایی گام بر می دارند ، بار اصلی این شکوفایی بر دوش معلمان گرانقدر است که از شریف ترین اقشار جامعه به شمار می آیند.

بعنوان خدمتگزاری کوچک در شورای شهر تهران و از طرف بزرگمردی که دیگر در میان ما نیست ولی قلبش تا لحظه آخر برای ایران و ایرانیان بویژه شما دانش آموزان و معلمان عزیز می تپد ، دو نکته را یکی خطاب به دانش آموزان و دیگری خطاب به معلمان عرض می کنم.

دانش آموزان عزیز و فرزندان گرانقدر ایران زمین؛

امروز شما با پدران و مادران خود و حتی هم سالان شما در دهه های قبل، تفاوت های چشمگیری دارید؛ پیشرفت فن آوری و شبکه های ارتباطی موجب شده است تا اطلاعات و دسترسی های شما به اطلاعات بسیار سهل و آسان تر از گذشته شود و این دسترسی می تواند شما را بر جریان همه حوزه ها دهکده جهانی قرار دهد ، شما دانش آموزان عزیز می توانید از طریق این شبکه ها از وضعیت سایر کشورها و جوامع مطلع شوید ، کشورهای توسعه یافته که پیشرفته تر از ما هستند و کشورهای جهان سوم که عقب تر از ما هستند .

اگر با دقت وضعیت سایر کشورها را بررسی کنید می بینید که پیشرفت هر کشوری تابع وضعیت آموزش و پرورش در آن جامعه است ،در کشورهای توسعه یافته در نظام آموزشی دانش آموزان با انگیزه و شوق تحصیل می کنند.

شما اگر می خواهید که کشورتان در آینده به کشوری توسعه یافته بپیوندد شما قلب و موتور محرکه این پیشرفت خواهید بود.پس خود را باور داشته باشید ، اجازه ندهید یاس و ناامیدی به درونتان راه یابد.آینده این سرمین در دست شماست...

اما معلمان گرانقدر!

فرهنگیان به لحاظ کمی و کیفی مهمترین قشر کارمندان دولت هستند که شاید کمترین بهره مندی از امکانات برخوردار هستند. در شهر تهران بیش از 53هزار فرهنگی وجود دارد که بیش از 36هزار نفر در آموزش و 16هزار نفر در بخش اداری فعالیت دارند که وظیفه آموزش بیش از یک میلیون و 140 هزار دانش آموز را به عهده دارند.

توجه به تغییرات شیوه های آموزشی و استفاده از روشهای نوین و عبور از برداشتهای کلیشه ای می تواند بهره وری و بازدهی شیوه های نوین آموزش را افزایش دهد.

مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهردای را به خصوص با حضور جناب دکتر نجفی در مسئولیت شهرداری تهران، که در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به عهده داشت، آماده تعامل و خدمت رسانی به بخش آموزش و پرورش است.

در تهران حدود 4 هزار مدرسه و واحد آموزشی وجود دارد که حدود 55 درصد آن دولتی و 35درصد غیرانتفاعی ،نمونه دولتی و شاهد هستند. دانش آموزان مدارس غیرانتقاعی کمتر از 10 درصد کل دانش آموزان شهر تهران هستند بنابراین بخش عمده بار آموزشی برعهده دولت است.

بخشی از وظایف حاکمیت ملی که مطابق برنامه سوم توسعه می بایست به حاکمیت محلی یعنی شوراها واگذار می شد در حوزه ی آموزش و پرورش است . مطابق برنامه می بایست 23 وظیفه شورای عالی اداری ذیل ماده 136 برنامه سوم از دولت به شوراها واگذار شود که امیدواریم در همکاری فی مابین مدیریت شهری و دولت این مهم در این دوره محقق شود و در حوزه شما فرهنگیان گشایشی ایجاد شود .در کشورهای توسعه یافته مدیریت یکپارچه شهری بستری را فراهم کرده تا مدیریت شهری در خدمت آموزش پرورش باشد تا ارائه خدمات آموزشی برای شهروندان تسهیل گردد که امیدواریم این اتفاق به زودی برای نظام آموزش پرورش ما نیز محقق شود.

لذا از تمامی فرهنگیان عزیز می خواهم که در راستای تعامل افزونتر مدیریت شهری با آموزش و پرورش نظرات و دیدگاههای خود را به نمایندگان خود در شورای اسلامی شهر تهران منتقل کنند.

*رییس شورای شهر تهران

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =