دکتر موسی غنی‌نژاد اقتصاددان مشهور کشورمان در دنیای اقتصاد نوشت: شورای رقابت که نهادی اساسا دولت‌ساخته است، قاعدتا مسوولیت ترویج رقابت و برداشتن موانع بر سر راه آن را دارد؛ اما آنچه در واقعیت از عملکرد آن تاکنون مشاهده شده عمدتا قیمت‌گذاری کالاهایی بوده است که به‌زعم متولیان این شورا تولیدکنندگان این کالاها از موقعیت انحصاری برخوردارند.

کسی نیست از این مسوولان بپرسد اگر در صنعتی شرایط انحصاری حاکم شده چرا برای برچیدن آن شرایط و باز کردن درها به روی رقابت تلاش نمی‌کنید؟ آخرین شاهکار این شورا اعلام تشکیل جلسه‌ای برای بررسی وضعیت فعالیت و قیمت‌گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین (اسنپ و تپسی) است که گویا به‌دنبال شکایت اتحادیه تاکسی داران مبنی بر «دامپینگ قیمتی» صورت گرفته است.

یعنی شورای رقابت آنقدر احساس مسوولیت اجتماعی می‌کند که حتی به شکایت انحصارگران به‌منظور جلوگیری از رقابت هم رسیدگی می‌کند و لابد در این مورد هم می‌خواهد با «تنظیم بازار» «قیمت عادلانه» را تعیین کند!

 مصداق‌هایی از این دست متاسفانه این گمانه را تقویت می‌کند که دولت دوازدهم به‌رغم حضور برخی شخصیت‌های اقتصادی برجسته در آن در مسیر نادرست تجربه شده از پیش گام نهاده است. امیدواریم تا دیر نشده، با تلاش این شخصیت‌ها، اصلاح مسیر در دستور کار دولت دوازدهم قرار گیرد.

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    81 1
    شورای قیمت گذاری فرمایشی پراید 6 میلیونی رو رسونده به 22 میلیون حالا رفته قیمت تاکسی اسنپ رو درست کنه؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    76 1
    خیلی مسخره است... این دولت هم مثل همه دولت های قبلی فقط بلده شعار بده، شعار، شعار، شعار خسته شدیم از این همه یاوه گویی... همه دنیا دارن اقتصاد رقابتی و کوچیک و کوچیک تر شدن دولت و دخالت های بیجاش رو تجربه میکنند، انوقت تو ایران دولت به محض این که ببینه یه گوشه ای یه حرکت درست و استانداردی هم خود به خود ایجاد شده سریع دست به کار شده و به گند می کشدش
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    51 2
    رقابت اصلا معنایی تو این مملکت نداره
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    45 0
    شورای رقابت وظیفش ایجاد رقابت و جلوگیری از انحصار هست. اما در عمل به آلت دست انحصارگران برای قانونی و منصفانه جلوه دادن انحصار تبدیل شده. این شورا بهتره منحل بشه. این چه وضعیتیه آخه؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    27 0
    اجحاف در حق مصرف کننده و توسعه اقتصاد داخلی و حایت از کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار و تجارت الکترونیک اجحاف بزرگ در حق آینده کشور و مردم
  • امید IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    247 0
    حتی اگه نرخ اسنپ و تپسی و آژانسها هم یکی بشه باز من خودم اسنپ و تپسی رو ترجیح میدم. چون راننده هاش کلا با کلاسن، ماشینهاشون سالم و تمیزه و در تابستان کولر دارن.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    24 1
    اینم شده مثل تعرفه واردات خودرو ، عمریه که خودروسازی داریم نمی تونیم رقابت کنیم بعد تعرفه می بندن هم دارامده براشون هم صنعت داغون خودروسازی عهد بوقشون حفظ میشه ، این تپسی هم خار چشم آژانسا و تاکسی های رانتی بوده ... اتفاقا همینا از انحصار و دست به یکی کردناشون هر سال به زور قیمتا رو بالا میبردن و عامل محرک انتظارات تورمی میشدن و باعث میشدن هر کی توی کسب و کارش افزایش قیمت بده . حال که یه رقیب کارا و جوان و تازه نفس اومده که باعث اشتغال و درامد زایی بدون رانت شده آقایون به دست و پازدن افتادن که سیستم کهنه ناکارامد گرون و بدرفتارشون اتفاقی براش نیافته
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    42 1
    درشون رو می بندند چون زیادی مردم راضی بودند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    32 1
    تا یک چیزی به نفع مردم هست از کار انداختنش واقعا در مقابل مردم اند حالا اگه منافع خودشون در میان بود ابدا باهاشون کاری نداشتند از سمت منافع جیب شخصی باید به سمت منافع مردم کوچ کنید این سیستم یعنی ارزانی ارامش امنیت و رفاه مردم استفاده کننده
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    370 0
    تا کی باید دنبال پاک کردن صو رت.مساله باشیم؟چرا برای ریشه این مشکلات یعنی اینترنت چاره ی پیدا نمیکنیم؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    24 2
    همین کارها میکنید که متخصصان فراری میشوند. این سیستم تو عربستان هم فعال هست. از همین سعودی ها یاد بگیرید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    28 2
    کرایه هایی که این دو شرکت می گیرند وجدانا" منصفانه است . آژانس ها کرایه هایی که می گیرند تقریبا" دو برابر اسنپ است.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    25 0
    سلام از زمانی که اسنپ اومده هم تردد راحت‌شده و هم هزینه های مردم‌. باور کنید راننده های اسنپ خوش برخورد هستند و حتی انعام هم دریافت نمی کنند ما کرجی ها منتظر اومدن اسنپ هستیم . چرا آقایون با این نرم افزار مخالف شدن بیان جلوی خیلی چیزهای دیگر رو بگیرند . چیه مالیات می خواین سهم می خواین به گروه اسنپ بگید چرا نرم افزار رو از کار انداختید کلی جون رو‌بیکار کردید طی این دو‌روز که نون آور خانوادشون بودند چرا همش به خودتون فکر می کنید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    13 1
    همینا از انحصار و دست به یکی کردناشون هر سال به زور قیمتا رو بالا میبردن و عامل محرک انتظارات تورمی میشدن و باعث میشدن هر کی توی کسب و کارش افزایش قیمت بده . حال که یه رقیب کارا و جوان و تازه نفس اومده که باعث اشتغال و درامد زایی بدون رانت شده آقایون به دست و پازدن افتادن که سیستم کهنه ناکارامد گرون و بدرفتارشون اتفاقی براش نیافته
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    18 1
    با هر انقلابی در فناوری و شیوه ارائه خدمات بازار سنتی آشفته میشه. متاسفانه در ایران دولت خیلی چوب لای چرخ بخش خصوصی و پیشرفت میذاره. تعداد کثیر جوانان با سواد و پر استعداد مملکت هر روز تصمیم به غم دوری از خانواده برای شکوفایی استعدادشان به خارج از کشور میروند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    19 0
    اسنپ عالیه ما که راضی هستم خدماتشون از زمان شروع عالی بوده و هزینه ها و زمان سفر درون شهری هم کم شده به علت استفاده از راننده های که تهران رو خوب بلد هستند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    17 0
    جلوی تکنولوژی را نمی توان گرفت.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    20 0
    حالا یک گروه جوان را که واقعا کار خوبی ارائه داده بودند را اینجور ناکام میذارن. خدمات این شرکتها هم به نفع مشتری بود و راننده. مشتری سریعتر ماشین میگرفت، مسیر کوتاهتر با کمک نرم افزار ،خدمات بهتر دریافت میکرد و ارزانتر بود. راننده درصد کمتر میداد و مسیر برگشت را خالی رانندگی نمیکرد. شرکت هم پر سود بود، تولید کار کرده بود و مالیات میداد. حالا به خاطر مجوز نداشتن غیر فعال شدن؟برای چی؟ فردا به خاطر املاکیها سایت دیوار هم میبندند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    15 0
    کلاً مسئولین به جز این کارها، کار دیگه ای بلد نیستند یعنی «هر چی یا هر کی محبوب شد بزن تو سرش»
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    13 0
    فضای کسب‌وکار در ایران به شدت نامساعد هست. دست‌های بسیاری هست که مانع فعالیت‌های کارآفرینانه می‌شه و رقابتی شدن فضای کسب‌وکار به شدت هراس داره. تنعا راه پیشرفت افتصاد این هست که مانع کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نشیم و اجازه بدیم رشد کنند و رقابت ایجاد کنند. تنها در سایه رقابت هست که نوآوری و بهره‌وری واقعی در شرکت‌ها ایجاد می‌شه و نه با بخشنامه و دستور.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    13 0
    این که جدال سنت و مدرنیته نیست. این تلاش برای حفظ منافع از طریق اعمال قدرت است. این دو سرویس ارزانتر از سرویس های مرسوم بودند. شما با کاهش هزینه مصرف کننده مخالفید؟ چرا برای راه انداختن یک کسب و کار باید این همه از همه جا مجوز گرفت آخرش هم یکی این وسط پیدا می شود که قدرت نابود کردن آن کسب و کار نوظهور را داشته باشد؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    2 67
    تاکسی رانی حقشونه فکر کردن هرکی یه فکر جدید و اقتصادی داشته باشه میتونه کار و کاسبی راه بندازه مگه میشه مگه داریم بی هیچ حق و حسابی بری و کار کنی اینجا یا باید سیمت به جایی وصل باشه مثل بابک جون یا اینکه از صدتا جای مربوط و نا مربوط بری مجوز بگیزی
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    کی بود کی بود من نبودم چه فرقی می کنه شما بستی یا کس دیگه، بالاخره یکی از توی همین سیستم بوده از ماه که دستور نیومده
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    وقتی شهرداری و سازمان تاکسی رانی قیمت مناسب را برای تاکسی متر تعیین نمی کنند و تاکسی متر تاکسی های گردشی هم هزینه رفت و برگشت را محاسبه می کنند بید منتظر این پدیده باشند اسنب و تاپسی هم 15 درصد کمیسیون می گیرند و همچنان قیمت محاسبه شده نسبت به هزینه تمام شده حد اقل 30 درصد بیشتر است. اگر تاکسی متر با قیمت مناسب و نظارت درست وجود داشت سازمان تاکسی رانی هیچ رقیبی نداشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    6 24
    اسنپ افرادی زیادی رو دعوت کرده که با ماشیناشون بریزن توی خیابونا تا پیشنهاد سفر و مسافر دریافت کنن چون فعالیت در اسنپ ذاتا مستلزم اینه که راننده ها توی خیابان های پر تردد تجاری و اداری پرسه بزنن و بچرخن تا مسافر بهشون پیشنهاد شه . و باعث این ترافیک بی سابقه شده . هر سال ما شاهد اندکی ترافیک بیشتر نسبت به سال قبل هستیم ولی ایا ترافیک امسال اندکی بیشتر نسبت به سال قبل هستش ؟؟ ایا ترافیک امسال حتی در اواسط روز شما رو یاد ترافیک شب عید نمیندازه ...حال بحث الودگی هوا بماند ....
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 1
    تا یکی هم کار درست و مورد رضایت مردم انجام می دهد این بلا را سرش می اورند .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    11 0
    وای خدای من،الحق که جهان سومی هستیم... با راحتی خودمون هم مشکل داریم... یعنی چی آخه؟ تا کِی باید مثل عقب مونده هابه زندگی ادامه بدیم؟ یعنی چی که جلوی اسنپ و تپسی رو گرفتن؟من تازه میخواستم ماشین بگیرم برم کار کنم،اونم قسطی...
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    13 0
    متاسفم برای برای کشورم که عده‌ای بیسواد در اون بر مسند امور نشسته‌اند
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    وقتی که نمی توانند رقابت کنند دست به حذف رقیب می زنند. این یعنی نامردی کامل. منافع ملت را فدای منافع آژانس ها کردند. می دانید چرا؟ بروید بررسی کنید مجوز آژانس ها را به چه کسانی داده اند. امروز برای من ثابت شد منفعت پرستی اینها اخلاقشان را هم فاسد کرده است.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    1 34
    این دو اپلیکیشن که از خارج حمایت می شوند با توجه به دست رسی به اطلاعات شخصی افراد قابل اطمینان نیست هر چند با دامپینگ و رشوه ادامه گار می دهند انشاالله که شما جز انها نباشید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    یعنی چی مارو از نون خوردن انداختین امروز این کارا چیه این مسخره بازیا چیهههه
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    15 0
    خب به هر حال از نظر بعضی بزرگان وقتی مردم از چیزی رضایت دارن یعنی یه جای کار می لنگه پس باید دست به کار شد و درستش کرد .تاسف داره.
  • بي نام ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    چرا وقتي مردم از چيزي راضي هستن سريع دست ميذارن روش
  • بی نام RO ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    3 0
    مسوولین محترم قسم خوردن که نذارن یک آب خوش از گلوی این ملت بره پایین. بابا آخه چی از جون این ملت میخواهید؟
  • بی نام A1 ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    3 0
    اگر دقت کنید هر چیزی که میخاد بیاد و هزینه های مردم رو کم کنه جلوش رو میگیرن از کاهش دادن تعداد پزشکها تا مکالمه تلگرام تا ممنوع کردن یا کاهش واردات برنج و پراید و و..در واقع 80 تا 90 درصد هزینه ها را خود این دوستان ایجاد کرده اند از نون تا اب و غذا و ....همه هزینه ها ساختگی است هزینه تراشی دوستانه انحصار کامل هم هست یک عده دارن میخورن دلار رو از 1000 تا 4000 بالا بردن بعد برداشتن تحریمها پایین هم نیومد الان دنبال این هستند بالا ببرنش. بیچاره مردم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 1
    دامپينگ يعني فروش يك محصول كمتر از قيمت تمام شده براي قبضه بازار. يكي نيست به اينها بگه اگه اسنپ براي راننده ها صرفه نداشت كه كسي باهاش كار نمي كرد. آقاي شوراي رقابت شما اگه لطف كني و دخالت نكني اقتصاد خيلي رقابتي تر ميشه. آخه دروغ و دغل و حقه بازي مسئولين محترم تا كي بايد ادامه داشته باشه؟