۰ نفر
۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸

سودجویان در آینده به دلیل بدسابقگی موسسات مالی و اعتباری با شکل و شمایل دیگری سعی در فریب مردم دارند. نکته مهم برای جلوگیری از تکرار مشکل غیرمجازها اطلاع رسانی و هماهنگی دستگاه های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اتاق تهران، سیدبهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی در یادداشت خود نوشت:

هرچند به نظر می رسد مشکل موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز حل شده باشد اما این موضوع به دلیل ایجاد التهابات اجتماعی هم چنان مطرح است. بانک مرکزی مسئول بازپرداخت پول سپرده گذاران یا به عبارت دیگر مالباختگان نیست و البته این کار در حوزه اختیارات این سازمان هم نیست اما به هرحال به عنوان متولی بازار پولی کشور احساس تکلیف کرده و تلاش می کند تا به مطالبات سپرده گذاران پاسخ دهد. اگر بانک مرکزی از روش خلق پول به مطالبات مالباختگان پاسخ دهد درواقع به زیان مردم عمل کرده چراکه این روش آثار نامطلوبی در اقتصاد کشور برجای می گذارد. به هرحال پول هایی که مردم در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز سپرده کردند، یا به اشخاص وام داده شده یا تبدیل به دارایی فیزیکی شده است. بانک مرکزی می تواند با مدیریت اموال و مطالبات معوق موسسات طلب سپرده گذاران را بدهد. از سوی دیگر به پشتوانه اعتبارات این موسسات می تواند نقدینگی را در اختیار سیستم بانکی قرار دهد تا پول سپرده گذاران را بدهند. به نظر می رسد این روش ها از هرجهت آسیب کمتری برای اقتصاد دارد.

چالش هایی که در این مسیر پیش روی مالباختگان موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز قرار گرفته تا حدودی منطقی است. طبیعی است برای وصول مطالبات از موسسه یا فردی که ورشکست شده و دارایی اش به خطر افتاده دچار مشکل شوید. به طور حتم در یک بازه زمانی به اصل پول خواهید رسید و حتی ممکن است بخش هایی از اصل پول هم به دست نیاید. این موارد را می توان منطق کار در نظر گرفت چراکه در همه جای دنیا زمانی که بنگاه اقتصادی یا موسسه ای ورشکست می شود و کس دیگری برای وصول مطالبات کمک می کند، شرط های زمانی و مالی به میان می آید که خوشایند مالباختگان نیست.

امروز دیگر خبری از سود آن چنانی و وسوسه کننده نیست تا مردم پول هایشان را در موسساتی که بنیه مالی خوبی ندارند و مجوز نگرفتند سرمایه گذاری کنند. مسائلی که امروز بازار پولی کشور را درگیر کرده ایجاب می کند که سازمان های مرتبط نقش نظارتی بیشتری در بازار ایفا کنند. بانک مرکزی یک نهاد نظامی و امنیتی نیست که بتواند یک تنه با غیرمجازها برخورد کند. برای حل مشکلاتی از این دست به همدستی بانک مرکزی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه نیاز داریم. ممکن است در آینده به دلیل بدسابقگی موسسات مالی واعتباری، غیرمجازها و افراد سودجو با شکل و رنگ دیگری وارد بازار پول کشور شوند. ممکن است بعدها با تابلوی شرکت مضاربه ای، خدمات مالی یا صرافی  عده ای قصد وسوسه مردم برای دریافت سود بیشتر را داشته باشند اما نکته مهم اطلاع رسانی و همراهی دستگاه های مختلف است تا مردم حتی به طور مخفی به سمت و سوی این واحدها نروند و سرمایه خود را به خطر نیندازند.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =