مهر نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دو هزار و ۴۸۰ شرکت تعاونی زنان با عضویت ۲۱ هزار و ۲۳۷ نفر در کشور تشکیل شده است.

علی ربیعی در نشست تخصصی وزرای زن کشورهای اسلامی در مشهد اظهار کرد: دو هزار و ۴۸۰ شرکت تعاونی زنان با عضویت ۲۱ هزار و ۲۳۷ نفر در راستای تمرکز بر فقرزدایی خانواده ها با رویکرد توانمندسازی، در سال های ۹۴ و ۹۵ در کشور راه اندازی شد که با انجام این طرح ها در واقع به مشاغل خانگی حوزه بانوان کمک شده است.

وی گفت: زنان سرپرست خانوار در ۲۶۰ شرکت تعاونی ساماندهی شده اند، همچنین مسکن حمایتی و اجتماعی برای زنان از دیگر برنامه های آینده این وزارتخانه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در ایران به برکت قانون اساسی و رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب در سیاست های خانواده، بازآفرینی نقش زن از جمله مسائلی بوده که مبنای عمل و مورد توجه جدی قرار گرفته است.

ربیعی اظهار کرد: پوشش بیمه ای زنان سرپرست خانوار و ناتوان، زنان دارای فرصت های اجتماعی نابرابر، مبارزه با سوء تغذیه زنان ناتوان مالی و زیرپوشش قرار دادن ۲۰۰ هزار زن باردار دچار سوء تغذیه و حمایت از کودک در هزار روز اول تولد از نخستین اقدامات این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید بود.

بیمه بازنشستگی ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار

وی با بیان اینکه امروز هیچ زنی در کشور نیست که دفترچه درمان رایگان را نداشته باشد، گفت: بیمه بازنشستگی ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار، پیگیری برخورداری زنان از بیمه اجتماعی بخش دیگری از اقدامات دولت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سیاست گذاری معطوف به جنسیت در کشورهای اسلامی باید به عنوان یک رویه مورد توجه قرار گیرد، گفت: سیاست ها در حوزه فرهنگی، رفاهی، تولیدی، اشتغال و شهرسازی و معماری معطوف به خانواده و زن باشد.

وی انتخاب مشهد برای برگزاری نشست تخصصی وزرای امور زنان کشورهای اسلامی را یک انتخاب معنادار دانست و افزود: این نشست ویژگی های امام رضا(ع) را به شکلی معنادار با سیاست های اجتماعی و خانواده در مقابل نظرمان قرار داده است.

ربیعی افزود: امام رضا (ع) مظهر گفتگو، مهربانی، علم و آگاهی است و چیزی که امروز جوامع اسلامی و مسلمانان به آن نیاز دارند، گفت و گوی بین تمدنی و داخل تمدنی است.

وی اظهار کرد: خراسان افراد فرهیخته و صاحب نامی را در طول تاریخ پرورانده که از جمله آنها امام محمد غزالی است که خود منادی نشر دانش بوده و تاریخ گواه چگونگی تاثیر این منطقه بر جهان اسلام و چگونگی تمدن اسلامی بر جهان است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روزگاری در قرن هفتم خراسان محلی برای گفتگو بود، خراسان کتابخانه بزرگ و محل آزادی بیان بود، امام رضا(ع) در نشست ها و گفت و گوهایی شرکت می کردند که در تاریخ بشر از منظر آزادی اندیشه و بحث بی نظیر بود.

باید مبانی دینی و سیاست های اجتماعی را بازآفرینی کنیم

ربیعی ادامه داد: اتخاذ سیاست های لازم متناسب با فرهنگ بومی و محلی و حرکت به سمت توسعه اجتماعی متناسب با دین و ارزش های دینی تناسب دارد ما سراسر دانش هستیم و باید در شهر تمدنی مشهد در خصوص آنها به گفتگو بنشینیم و به اشتراک بگذاریم.

وی عنوان کرد: اهمیت این نشست در دستیابی به اتخاذ سیاست های مناسب می تواند برای کشورهای اسلامی حاوی دستاوردهای بزرگ باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در جهانی که هر روز با تغییرات گسترده مواجه و نهادهای اجتماعی در کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگر در حال تغییر است و این تغییرات در حوزه سبک زندگی، سبک همسرگزینی، سبک معماری و مسکن، کوچک شدن خانواده، فردگرایی در خانواده، تغییرات در نظام قدرت در خانواده، فعالیت اقتصادی و سهم بری زنان در آن، نقش های اجتماعی گسترده ای که زنان می توانند ایفا کنند و حتی شکل خانواده قابل مشاهده است.

ربیعی تاکید کرد: برای جلوگیری از این تغییرات باید مبانی دینی و سیاست های اجتماعی را بازآفرینی و بازتفسیر کنیم.

زنان و کودکان قرببانی تفکر داعش

وی بیان کرد: ما در کشورهای اسلامی از یک سو با افکار و افراطی گری های خشن مواجه هستیم، افراط گرایی خشنی که بیشترین تهاجم را به زن یعنی نقطه کانونی محبت در پیش گرفته است؛ داعش و افراطی گری ناشی از تفکر داعشیسم شرایطی را برای کشورهای اسلامی به وجود آورده است که امروز دختران، زنان و کودکان زیادی در کشورهای اسلامی قربانی این تفکر غلط می شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کشورهای اسلامی در قالب این نشست ها باید با یکدیگر گفت و گو کنند، متون خود را بازتفسیر کنیم و پاسخ های مناسب را به دست آوریم.

ربیعی اظهار کرد: از یک سو به لحاظ تفکرات غلطی که به نام دین در حال گسترش در جامعه است و بزرگترین ضربه را به دین اسلام وارد می کنند و از سوی دیگر تغییرات ناشی از تکنولوژی، فضای ارتباطات و سبک های زندگی است، که باید در این زمینه نوعی سیاست های اجتماعی در مورد خانواده را از متون دینی استخراج و بازتفسیر کنیم و به اشتراک بگذاریم.

کاهش نابرابری و بهبود رفاه برای انسانها

وی گفت: هدف از سیاست های اجتماعی حفاظت از شهروندان در برابر مخاطرات و کاهش خطر پذیری زندگی شهروندان، افزایش نقش ها بویژه نقش زنان در فرآیند اجتماعی، کاهش نابرابری و بهبود رفاه برای انسانها با تاکید بر قشر زنان است و در این خصوص نیاز به برنامه ریزی در آموزش، بهداشت و درمان، مسکن، حقوق زنان، جایگاه زنان، نقش زنان در خانواده و مسائلی از این قبیل وجود دارد.

ربیعی بیان کرد: سیاست اجتماعی به معنای دیگر موجب کاهش خطر پذیری گروه های هدف و در کل یعنی خانواده می شود و خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی باید محور اصلی در سیاست گذاری اجتماعی نهادهای دست اندرکار باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید در حوزه ساختار، کارکرد خانواده سیاستگذاری های مناسب انجام دهیم و ازدواج، تحرک طبقاتی خانواده، شکل زندگی خانواده در دنیای جدید، ساختار قدرت در خانواده، خانواده گرایی، هنجارهای خانواده، کارکردهای فرهنگی، ارتباطات میان نهادی خانواده، تقسیم کار در خانواده ها، کارکردهای فرهنگی، کیفیت عاطفی از جمله موارد نیازمند بازنگری است.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =