ایسنا نوشت: کارشناسان محیط زیست هشدار دادند که افزایش دما و تغییر شرایط قطب شمال به وضعیت عادی این منطقه تبدیل شده و بازگشت‌ناپذیر است.

به گزارش ایسنا، مطالعاتی که با کمک اداره ملی اقیانوس شناسی و شرایط اقلیمی آمریکا در مورد تغییرات قطب شمال در سال‌های اخیر انجام شده حاکی از آن است که روند افزایش دما، ذوب برف و کاهش وسعت مناطق پوشیده از برف را باید از این پس به عنوان وضعیت دایمی و عادی این منطقه از جهان تلقی کرد و انتظار نداشت که قطب شمال به شرایط گذشته بازگردد.

جرمی ماتیس، سرپرست این مطالعات گفته است: قطب به عنوان "یخچال کره زمین" اهمیت قابل توجهی برای حیات روی سیاره ما داشته "اما حالا ما در یخچال را باز گذاشته‌ایم."

سرپرست برنامه مطالعات قطب شمال گفت که این بررسی‌ها براساس گزارش‌ها، مشاهدات و شواهد زمین‌شناسی مربوط به سابقه وضعیت قطب شمال تهیه شده که بعضی از آنها به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

به گفته او آنچه که باعث نگرانی شده این است که شرایط قطب شمال اینک با سرعتی بیش از هر زمان دیگری در این مدت تغییر می‌یابد و سرعت تغییر چنان است که حتی ساکنان این منطقه نیز قادر به انطباق با آن نیستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این ارزیابی‌ها نشان داد که در نتیجه سرعت ذوب یخ‌ها، محل سکونت ساکنان قطب به سرعت کاهش یافته و بسیاری از روستاهای آنان به خصوص در مناطق قطبی واقع در آمریکای شمالی را آب برده است. به این ترتیب، ذوب یخ‌های قطبی باعث ایجاد اولین گروه از "مهاجران اقلیمی" شده است.

کارشناسان همچنین گفته‌اند تردیدی نیست که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر عامل اصلی در تبدیل قطب شمال به سرزمینی گرم‌تر است. مهم‌تر اینکه روند ذوب یخ و برف به سرعت روندی تصاعدی به خود می‌گیرد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =