مشاور سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: خیلی رک و صریح به دختران و زنان فارغ‌التحصیل، متخصص و علاقمند می‌گویم منتظر استخدام‌ در شرکت‌های خصوصی و دولتی نمانند که در نهایت پشت میز بنشینند و جمود و خمودگی را تجربه کنند. کافیست سری به شهرک‌های صنعتی بزنند و از کار بانوان موفق در شهرک‌صنعتی بازدید کنند و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند

سینا قنبرپور: پریچهر سلطانی، مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌گوید: تا امروز ۷۰۰ زن فعال در شهرک‌های صنعتی را شناسایی کرده‌ایم.به نظر می‌رسد همانطور که ما می‌خواهیم ۳۰درصد ازکرسی‌های مجلس یا ۳۰درصد از مدیریت شهری یا همین‌طور ۳۰درصد از مدیریت‌های دولت به زنان اختصاص یابد باید ۳۰درصد از پروژه‌هایی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف می‌کنیم را نیز به زنان بسپاریم.

سلطانی که در کارنامه خود عضویت در شورای شهرکرد در دوره سوم را دارد، در پاسخ به این پرسش که چگونه در تحقق اقتصاد مقاومتی می‌توان از نقش‌آفرینی زنان بهره جست به خبرآنلاین می‌گوید: رهبرمعظم انقلاب هم در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکیدشان بر رشد و توسعه صنایع کوچک است. این دقیقاً ویژگی است که در شهرک‌های صنعتی می‌توانند برای تحقق اقتصاد مقاومتی قابل دسترس است.

در ادامه مشروح دیدگاه مشاور مدیرعامل سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک را می‌خوانید:

همانطور که می‌دانید رتبه ایران در شاخص شکاف جنسیتی و فعالیت اقتصادی زنان بسیار پایین است. از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که کشور توسعه پیدا کند ولی زنان در اقتصاد کشور نقشی نداشته باشند. همچنان که می‌دانید ما حدود ۲۰ میلیون زن خانه‌دار داریم که کمتر نقشی در اقتصاد ایفا می‌کنند. از سوی دیگر بحث اقتصاد مقاومتی هم مطرح شده‌است. چطور می‌توانیم به تحقق اقتصاد مقاومتی بیندیشیم درحالی که زنان در آن نقشی نداشته باشند؟

نمی‌توان سخن از تحقق اقتصاد مقاومتی گفت و به نقش زنان در محقق شدن این هدف نپرداخت. اساساً در جریان توسعه، زنان و مردان در کنار هم حرکت می‌کنند و در توسعه پایدار نیروی انسانی حرف نخست را می‌زند. در شرایطی که زنان ۶۰درصد از ورودی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما هستند آن هم با تخصص‌های متفاوت و گوناگون باید به این پرسش هم پاسخ دهیم که زنان چه نقشی در تحقق اقتصاد مقاومتی باید ایفا کنند کما اینکه پرسش این است که توسعه پایدار بدون نقش‌آفرینی زنان محقق نخواهد شد. بنابراین با این مقدمه می‌خواهم تأکید کنم همانطور که ما الان بر سهم ۳۰درصدی زنان از مجلس، سهم ۳۰درصدی زنان از شوراها و مدیریت شهری و یا سهم ۲۰درصدی زنان از مدیریت‌های کلان کشوری تأکید می‌کنیم باید بر سهم ۳۰درصدی زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کنیم. منظورم از این تأکید این است که برنامه‌ریزان ما نقش زنان در حوزه اقتصاد، اشتغال، رفع بیکاری و خودکفایی را ببینند و می‌توانیم بگوییم الان از پروژه‌هایی که برای توسعه پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح است. ۳۰درصد را به زنان بسپارند. به ویژه زنان در تولید و صادرات می‌توانند و ضرورت دارد مسئولیت برعهده بگیرند.

شما که با ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر آشنا هستید چه دورنمایی برای حضور زنان در عرصه تولید و صادرات ترسیم می‌کنید؟

طبیعی است این زنان هستند که از توانمندی و پتانسیل‌های زنان باخبر هستند. وقتی ما زنان را در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی‌امان دخالت دهیم آن‌ها می‌دانند در کجا و کدام مرحله تولید تا صادرات زنان توانمند و مؤثر را به کار بگیریم.

فکر مي‌کنید با شناختی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارید چقدر زنان در خود این ساختار توانسته‌اند ظهور و بروز داشته باشند که بتوانند در برنامه‌ریزی های تخصصی این حوزه از توانمندی زنان بهره بگیرند.

اول اینکه وزارت صنعت معدن و تجارت طرحی اجرا کرد که در آن به مطالعه چگونگی ارتقاء جایگاه زنان در سیستم اداری این نهاد می‌پرداخت. اما در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی آقای یزدانی از ابتدای سال ۱۳۹۶ دستورالعملی صادر کردند و صراحتاً از مدیرانش خواست۲۰درصد از سهمیه مدیریتی در شهرک‌های صنعتی را در سیستم خود به زنان ااختصاص دهند.

شما گفتید که در اقتصاد مقاومتی ۳۰درصد از پروژه‌هایی که برای تحقق این هدف تعیین شده‌است را به زنان بسپارند. اساساً پرسش این است که اگر بخواهیم در عرصه تولید ۳۰درصد از طرخ‌ها و پروژه‌ها را به زنان بسپاریم یا در عرصه صادرات ۳۰درصداز پروژه‌ها را به زنان بسپاریم ما زنانی فعال در این عرصه داریم؟

در همین مدت ۶-۷ ماهه‌ای که من به عنوان مشاور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی فعالیت خودم را آغاز کرده‌ایم با طراحی و تکمیل فرمی در شهرک‌های صنعتی توانسته‌ایم زنان فعال در شهرک‌های صنعتی را شناسایی کنیم. تا به امروز حدود ۷۰۰ زن در شهرک‌های صنعتی مختلف شناسایی شده‌اند. از زنانی که در عرصه تولید گیاهان دارویی و صادرات آن فعال هستند تا زنانی که در حوزه تولید مواد شیمیایی نقش آفرین هستند. زنانی که در شهرک‌های صنعتی مواد سلولزی تولید می‌کنند یا در عرصه تولید پوشاک فعالند. همین‌طور زنانی که محصولات پزشکی تولید و صادر می‌کنند. علاوه بر این ۳۱زن به عنوان زنان نمونه فعال در شهرک‌های صنعتی شناسایی شده‌اند که خود این عده مي‌توانند الگویی برای سایر زنان علاقمند به حوزه صنعت باشند. برای نمونه زنی در شهرک صنعتی اهواز در حال تولید تابلوهای برق است.

این ۷۰۰ زن چه درصدی از کل فعالان در شهرک‌های صنعتی هستند؟

ما هنوز در حال شناسایی زنان هستیم و تا امروز ۷۰۰ زن را شناسایی کردیم. از ۷۷۹ شهرک و ناحیه صنعتی که تا شهریور ۱۳۹۵ در کشور فعال بوده‌است خواسته‌ایم تا بتوانیم آمار زنان فعال را تکمیل و تدوین کنیم. اما حرف اصلی من این است که چرا زنان نیایند ۳۰درصد از تولید و صادرات را به دست نگیرند؟

خب پرسش این است که چه جذابیت و چه مشوق‌هایی برای زنان هست که بتوانیم زنان را به حضور و فعالیت در شهرک‌های صنعتی و تلاش در راستای اقتصاد مقاومتی دعوت کنیم؟

می‌خواهم اینجا آقای یزدانی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور را تقویت کنم و بگویم که او برای اولین بار در کشور مشاور زنان کارآفرین انتخاب کردند و به این ترتیب بهایی خاص به زنان کارآفرین دادند. امتیازها خوبی هم داده شده است. برای نمونه در شهرک‌های صنعتی متقاضیان ایجاد صنایع کوچک می‌توانند با پرداخت ۵درصد از بهای زمین و پرداخت الباقی با ۴۲ ماه اقساط کارگاه خود را بسازند و فعال کنند. و اگر زنان برای این منظور بیایند حتماً به آن‌ها کمک می‌شود.

این امکان برای همه متقاضیان است ولی امتیاز ویژه‌ای برای زنان نیست ؟

ببینید اگر زنی به شهرک‌های صنعتی آمده حداکثر مساعدت با او شده‌است. همین بستر سبب شده است که زنان چند پروژه‌ عالی را کلید بزنند. نمونه آن استحصال قند برای دیابتی‌ها است که تا پیش از این از خارج از ایران وارد می‌شد. اگر برای زنان به خوبی اطلاع‌رسانی شود که دولت یازدهم برای بهبود وضعیت صنعت «طرح رونق» را اجرا کرده‌است و بودجه خوبی برای آن اختصاص داده‌است می‌توانند از محل تخصیص این بودجه‌ها طرح‌های خود را پیش ببرند. سال گذشته دولت برای طرح رونق که ویژه تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های بالای ۶۰درصد بوده ۱۵هزارمیلیاردتومان اختصاص داد و امسال نیز ۲۰هزارمیلیاردتومان برای این کار دیده شده‌است.

تایید می‌کنید که این بستر هم عمومی است و مشوق خاصی برای زنان نیست. شما تأکید دارید که زنان ۳۰درصد از پروژه‌های در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را برعهده بگیرند. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در این راستا چه فرصت‌هایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؟

اتفاقاً سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی وظایفی دارد که از آن جمله می‌توان به «افزایش صادرات تا سطح ۲ میلیارددلار»، «توسعه خوشه‌ها و افزایش توانمندی خوشه‌های صنعتی» و «توانمندسازی کسب و کار و فن آوری»اشاره کرد. این سه مسئولیت و وظیفه ردیف و اعتبارات خوبی دارد که اگر زنان فارغ‌التحصیل و متخصص ما در این زمینه برنامه داشته باشند می‌توانند از مشوق‌ها و اعتبارات آن استفاده کنند. علاوه بر این سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های دیگر دارد که از این ظرفیت زنان به خوبی مي‌توانند بهر‌ه‌برداری کنند. یکی از تفاهم‌نامه‌ها با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. خانم‌ها از موقعیت این تفاهم‌نامه می‌توانند بهره بگیرند و در کلیه حوزه‌های خدماتی-مشاوره‌ای وارد شوند. بخش خدمات به خودی خود وسیع است و شامل ورزش، ایجاد رستوران یا حتی آموزش می‌شود. در بحث بهداشت و اچ.اس.ایی زنان متخصص باید بتوانند از این فرصت‌ها به نفع خود بهره‌برداری کنند. حتی شهرک‌های صنعتی قابلیت تعریف ایجاد هتل و طرح‌های گردشگری دارند. خانم‌های متخصص می‌توانند برای ارائه مشاوره‌های کسب و کار و مشاوره‌های صادرات از فرصت شهرک‌های صنعتی برای خود امکاناتی فراهم کنند. می‌توانند طرح‌های آموزش ایمنی تعریف و اجرا کنند.

با توضیحاتی که شما دادید مشخص است که در زمینه فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک فرصت‌های هست. مشخصا شما چه پیشنهادی به زنان دارید؟

می‌خواهم خیلی رک و صریح به دختران و زنان فارغ‌التحصیل، متخصص و علاقمند بگویم منتظر استخدام‌ در شرکت‌های خصوصی و دولتی نمانند که در نهایت پشت میز بنشینند و جمود و خمودگی را تجربه کنند. کافیست سری به شهرک‌های صنعتی بزنند و از کار بانوان موفق در شهرک‌صنعتی بازدید کنند و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند.

این دعوت و این تشویق چه کمکی به تحقق اقتصاد مقاومتی می‌کند؟

همانطور که می‌دانید کارگاه‌های زیر ۵۰نفر را کارگاه‌ و صنایع کوچک تعریف می‌کنند و کارگاه‌ها و صنایع بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر شاغل را صنایع متوسط می‌نامند. رهبرمعظم انقلاب هم در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکیدشان بر رشد و توسعه صنایع کوچک است. این دقیقاً ویژگی است که در شهرک‌های صنعتی می‌توانند برای تحقق اقتصاد مقاومتی قابل دسترس است.

بگذارید از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم. زنان چه ویژگی ای دارند که بتوانند در صنایع کوچک و در شهرک‌های صنعتی آن را به کار بگیرند تا هم موجب ایجاد یک چرخه اقتصادی و هم موجب پیشرفت در راستای اقتصاد مقاومتی شوند؟ مثلاً شنیده‌ایم که می‌گویند زنان در ساختار اداری می‌توانند ضدفساد عمل کنند زیرا کمتر اهل لابیگری و زد و بند هستند.

بگذارید اول بگویم من این گزاره را قبول ندارم که زنان روحیه ضد فساد دارند. چه بسا ممکن است به سبب آنکه زنان کمتر در فضای مدیریت و اداری بوده‌اند در ساختارهای فساد حاضر نشده‌اند. بنابراین معتقدم چون زنان فرصت کمتری داشته‌اند این اتفاق افتاده است.

بسیارخب اما پرسش این است که در زنان چه ویژگی سراغ دارید که با آن پتانسیل‌هایی که در شهرک‌های صنعتی فراهم است آن‌ها بتوانند با تکیه بر ویژگی خود سریعتر به رشد و توسعه برسند؟

ببینید الان در شهرک‌های صنعتی امنیت، تأمین زیرساخت در شهرک صنعتی و معافیت از مالیات فرصت‌های مغتنمی است که برای یک کارآفرین مولفه‌های تعیین‌کننده‌ایست. اما بگذارید برنکته‌ای هم تأکید کنم که آقای روحانی به عنوان رييس جمهور انتخاب شده‌است و کارهای خوبی هم برای زنان در دولت یازدهم انجام داده باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بسته‌هایی تعریف کند که در آن اشتغال زنان و فارغ‌التحصیل در عین پرداختن به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده باشد یا امتیازاتی به زنان داده شود که آن‌ها در عرصه اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =