نقدی بر بیستمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارومیه

بیستمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارومیه درحالی برگزار شد که خبری از تلاش برای ارائه راهکارهای پیشرفت حوزه مهندسی کشور و برنامه ریزی برای استفاده از فناوری های نوین این صنعت نبود.

سینا افشاریان؛ بیستمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارومیه به پایان رسید.

این اجلاس در حالی به پایان رسید که حضور رئیس مجلس شورای اسلامی بعنوان یک مقام ارشد کشوری در تاریخ این اجلاس ها بی سابقه بود و از سویی حضور وزیر راه و شهرسازی بعنوان یکی از منتقدین جدی این سازمان که برای تغییر قانون و حتی احتمال حذف سازمان نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز نیز بر حساسیت آن افزود.

پس لرزه های برگزاری این اجلاس با هزینه کرد میلیاردی در شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی در حالیکه در سال اقتصاد مقاومتی و از سوی دیگر وضعیت بغرنج صنعت ساختمان و رکودی که گریبانگیر آن شده است یکی از نکات تاریک این اجلاس به شمار رفت.

گرچه این روزها نظام مهندسی محل مناقشه وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی است، ولی بیش از این اتفاق، مناقشه بین گروه های مختلف در درون سازمان نظام مهندسی در هر استان بیش از پیش مشکلات عدیده ای را برای آن رقم زده طوری که در بسیاری از مراسمات شاهد حضور اندک مهندسان عضو سازمان هستیم.
بعنوان مثال در آخرین انتخابات نظام مهندسی فقط در آذربایجان غربی کمتر از ۳۰ درصد مشارکت کردند و در بسیاری از همایش ها حتی، تیم سابق نیز هیچ رغبتی برای قبول دعوت از سوی تیم کنونی نشان نمی دهد.

بهرحال با وجود مشکلات عدیده در درون و بیرون سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیستمین اجلاس در ارومیه با حضور بیش از ۷۰۰ عضو برگزار شد که در همان ابتدا اشتباهات عدیده، حواشی عجیبی برای تحت الشعاع قراردادن اجلاس رقم زد.

در همان آغاز مراسم، میزبان بدون توجه به اشتباه نگارشی عجیبی که در پوستر طراحی شده وجود داشت، در سطحی وسیع اقدام به نصب آن در سطح شهر کرد که چنین اتفاقی آن هم در استانی که معمولا بخاطر همین اشتباهات کوچک، حواشی زیادی ایجاد می  شود، مراسم را تحت الشعاع قرارداد.

در سوی دیگر و در آئین افتتاحیه مراسم، روابط عمومی شورای مرکزی سازمان بدون توجه به کانال تلگرامی اجلاس، نام استاندار آذربایجان غربی را به شکلی عجیب نگارش کرد و مسئولین استانی نیز برای ویرایش این اشتباه، حرکتی از خود صورت ندادند.

در روز پایانی و در یکی از مهمترین جلسات برای تایید بودجه حضور کمتر از ۵۰ درصد اعضا، اتفاقی عجیب بود طوری که اعضا رغبتی برای مشارکت در مهم ترین بخش اجلاس از خود نشان ندادند.
آنطور که بنظر می آمد، بسیاری از اعضا بجای حضور در این جلسه مهم، مشغول گشت و گذار و یا استراحت بودند که این اتفاق، بزرگترین نهاد خصوصی کشور با بیش از صدها هزار عضو به چالش جدی افول سازمان مواجه می کند.

بهرحال از چندروز قبل از آغاز مراسم با توجه به هماهنگی های معمول که باید بین تیم آماده سازی مراسم، میزبان و تیم های حفاظت صورت می گرفت، ناهماهنگی به شکل عجیبی موج می زد طوری که دود این ناهماهنگی در نهایت به چشم خبرنگارانی که قراربود مراسم را به شکل آبرومندانه ای پوشش دهند رفت، حتی بعد از حل و فصل نصفه و نیمه این مشکل، شاهد کمترین توجه از سوی میزبان به خبرنگاران بودیم طوری که امکان پوشش مراسم را به شکل مناسب از خبرنگاران صلب کرد.

از طرفی عدم حضور مدیران قبلی نظام مهندسی آذربایجان غربی که جزو مدعوین ویژه مراسم بود و همچنین عدم حضور میهمانان ویژه کشوری چون اکبر ترکان که یکی از ۳ نفر مورد تجلیل مراسم بود نشان داد که همچنان در برگزاری چنین مراسماتی نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید هماهنگی لازم را داشته باشیم.

بهرحال بعد از پایان این اجلاس ۱+۲ روزه، انتقاداتی از نحوه هماهنگی در برخی برنامه های اجلاس و همچنین هزینه کرد میلیاردی و بدون خروجی از سوی میهمانان بوضوح شنید.

انتقادات از نحوه برگزاری مراسم حتی در روزنامه اقتصادی آسیا نیز بازتاب داشت.
این روزنامه از نحوه هزینه کرد میلیاردی، بی نتیجه بودن اجلاس ها و تبدیل شدن اجلاس ها به اردوهای تفریحی انتقاد کرده ودر پایان مطلبش با جمله "سازمان نظام مهندسی ساختمان به خاطر همه ظلم هایی که به تو روا شده، ما مهندسان شرمنده ایم... سازمان نظام مهندسی ساختمان به خاطر تمام بهره برداری های یک سویه ای که از تو شده، ما مهندسان شرمنده ایم...سازمان نظام مهندسی ساختمان، به خاطر مدیریت مصلحت اندیشانه و منفعلانه ی بر تو، ما مهندسان شرمنده ایم..."" آن را به پایان رسانده است.

48
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =