مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اعلام کرد: تا به امروز ۵هزار و ۵۰۰ نفر کارورز و ۵۰ نفر کارفرما در استان مرکزی ثبت نام کرده اند که این فعلا در مرحله ثبت نام بوده است و هنوز کار عملیاتی شروع نشده است.

 

محمد تقی آبایی مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین گفت : یکی از دغدغه هایی که در سطح کشور وجود دارد بحث افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است . دولت در برنامه ششم توسعه که به تصویب مجلس رسید برای ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش تعاون و شرکت های خصوصی طرحی برای جذب نیروی کار جوان از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به صورت کارورزی ارائه کرد که کارفرمایان با شرکت در این طرح و در صورت جذب کارورز به عنوان نیروی کار پس از طی دوره کارورزی از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به صورت صد در صد در طی ۲ سال معاف می شوند.
آبایی افزود: مشکلاتی که بین همخوانی فارغ التحصیلان و بازار کار وجود دارد موجب شد تا کارفرمایان ریسک پذیری کار در بین کارجویان را از دست دهند . بنابراین وزارت تعاون یک دستور العمل طراحی کرد که طبق آن هر کارفرمایی که از میان فارغ التحصیلان فردی را به جهت آموزش و کارورزی طی ۴تا ۶ ماه جذب کند، دولت مزایایی را در نظر گرفته که مشمول کاروزان می شود. اگر طی این دوره آموزشی کارفرما فرد را برای کار کردن در مجموعه خود مناسب ببیند و از مهارت ها و تجربیاتش استفاده کند و سپس آن را جذب کند به مدت ۲ سال از تخفیف صد در صدی در پرداخت حق بیمه سهم کارفرما برخوردار می شوند. مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود : این طرح هم به کارفرمایان در انتخاب نیروی کار کمک می کند هم به کارورزان کمک می کند تا با تجربه کار عملی وارد بازار کار شوند و کارورزان در طول دوره کارورزی به اندازه یک سوم مبلغ قانون کار به عنوان حق الزحمه از طرف دولت کمک هزینه دریافت می کنند و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می گیرند
وی تصریح کرد: سهم استان مرکزی در کشور برای جذب کارورزان ۴ هزار نفر در سال ۹۶ در نظر گرفته شده است که بر این اساس فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارفرمایان بایستی در سایت مربوطه ثبت نام انجام دهند تا فرآیند آن انجام شود. ثبت نام در این سایت شرایط سنی داشته و برای فارغ التحصیلان در مقطع کاردانی تا ۲۵ سال ، کارشناسی ۲۸ سال و برای کارشناسی ارشد و دکتری۳۳ سال در نظر گرفته شده است و به انضمام آقایان که ۲ سال اضافه خدمت برایشان اضافه خواهد شد .
آبایی خاطر نشان کرد: کارورزان جهت ثبت نام در این طرح می بایست در دفاتر کاریابی ثبت نام کرده باشند و پس از گذشت دو ماه از ثبت نامشان در دفاتر کاریابی می توانند در این طرح ثبت نام نمایند و همچنین بیشتر از ۵ سال نیز از زمان فارغ التحصیلیشان نگذشته باشد ضمن اینکه در دو سال قبل از ثبت نامشان سابقه بیمه پیش از سه ماه هم نداشته باشند.
آبایی در خصوص شرط واحدهای متقاضی کارورز نیز گفت : در واحد های پذیرنده می بایست حداقل سه نفر بیمه شده وجود داشته باشد که بتواند یک نفر را جذب کند به استثنای واحد های کشاورزی و واحد های دانش بنیان که با دو نفر بیمه شده می توانند یک نفر را جذب کنند و در واحد های صنفی به ازای هر بیمه شده یک نفر را جذب کنند.
آبایی افزود : واحدهای پذیرنده می بایست از بین سه نفر کاروروزی که به انها معرفی می شود حداقل یک نفر را جذب نمایند و الا از شمول این طرح خارج می شوند و حق جذب نیروی کارورز به آنها داده نخواهد شد
وی ادامه داد: بحث کارورزی وزارت خانه در ۸ استان به صورت پایلوت انجام داده است که در واقع نتایج آزمایشاتی که در مجلس ارائه کردند ، مورد تصویب رسید.
آبایی در پایان افزود: دو طرح اشتغال در این راستا داریم که یکی طرح کارورزی برای دانش آموختگان دانشگاهی بوده ضمن اینکه قانون برای دانش آموختگان لیسانس به بالا آن را در نظر گرفته تنها برای این افراد تخفیف بیمه شامل می شود و برای کاردانی در حد آموزش ۴ تا ۶ ماهه است که جذب شوند و آن مزیت تخفیف بیمه برای کارفرمایان را ندارد. طرح دیگر برای افراد بین ۱۵ تا ۲۳ سال است که تحت عنوان طرح مهارت آموزی در محیط کار( استاد و شاگردی قدیم) بوده و تنها مزیتی که دارد این افراد مشمول بیمه مسئولیت مدنی می شوند و هیچ مزایای دیگری ندارد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =