مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که «هدفمندی یارانه‌ها به این معناست که یک گروه هدف مشخص شود و از این گروه حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و... صورت گیرد، اما اتفاقی که می‌افتد، نوعی تاراج منابع ملی است.»

مجیدرضا حریری درباره پرداخت ماهانه یارانه‌های نقدی عنوان کرد: «پرداخت یارانه‌های نقدی، بزرگ‌ترین چالشی است که امروز دولت یازدهم با آن دست و پنجه نرم می‌کند و ادامه پرداخت آن، به ضررهای اقتصادی کشور می‌افزاید.»

حریری در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «طرح هدفمندی یارانه‌ها دقیقا به شکل برعکس از سال 89 اجرا شد و کاملا بی‌هدفی در پرداخت یارانه‌های نقدی وجود دارد.»

وی تصریح کرد: «هدفمندی یارانه‌ها به این معناست که یک گروه هدف مشخص شود و از این گروه حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و... صورت گیرد، اما اتفاقی که می‌افتد، نوعی تاراج منابع ملی است.»

عضو اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: «یارانه‌های نقدی، پولی است که روزی داده‌اند و شاید در زندگی قشری از اقشار جامعه تاثیر داشت، ولی امروز با احتساب تورم از سال 89 تاکنون و ارزش برابری ریال در مقابل اسعار خارجی، واقعا پول ناچیزی است که به یک فرد داده می‌شود، اما به‌هرحال کسانی که مبدع این حرکت بودند، یک اشتباهی را کردند که تبعات اجتماعی آن را هیچ دولتی نمی‌تواند تحمل و جمع کند.»

حریری اظهار داشت: «یک روزی این پول را به مردم دادند و گفتند پول امام زمان است و برکت دارد. حالا یک مقدار جمع کردن این موضوع لااقل از لحاظ اجتماعی کار سختی است، اما به‌هرحال دولت یازدهم آمده است که کار سخت انجام دهد.»

وی ادامه داد: «وقتی که در سال 92 دولت یازدهم در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی، دولت را تحویل گرفت، خود را برای کارهای سخت آماده کرد و یکی از این کارها نیز بحث یارانه‌های نقدی است.»

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: «در حال حاضر هر ماه یک مقداری پول بدون کنترل در بازار تزریق می‌شود که در اکثر ماه‌ها این پول پشتوانه حقیقی هم ندارد و ضرر عمده‌ای به پایه پولی کشور می‌زند.»

حریری افزود: «از سال 89 تاکنون یارانه‌های نقدی هر سال ضررهای خاص خود را داشته و هر سال هم این ضررها افزون شده است.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    39 12
    پول یارانه شاید به نظرآقای رئیس کرواتی اتاق بازرگانی که مطمئناً از ثروتمندان جامعه هستن مبلغ ناچیزی باشه ولی برای ما کارگرا که حقوق بگیریم و هیچ درآمد دیگری نداریم همین مبلغ هم قابل توجه و بدردمون میخوره .
    • بی نام US ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
      10 22
      يك سوال اگر دولت نفري 45000 تومان يارانه بده ولي پول نداشته باشه حقوق شما را پرداخت كنه شما با مساله ندادن حقوق معوقه براي 123456... ماه روبرو بشيد اين خوبه ؟ يا پولي براي اجراي طرح هاي عمراني و .... انداشه باشد كه شغلي ايجاد بشه ايا شما همچنان فكر مي كنيد 45000 تومن بدردتون بخوره ؟ اين را كشورهاي ميدهند كه آنقدر پول دارند كه پرداخت‌هاي سهميه اي برايشان مشكلي ايجاد نمي‌كند ولي نا ما كه اقتصادمان دچار ركود و تورم و تحريم و بي كاري و بي برنامگي و بي هويتي و بي.... است . ما ميگويم يارانه رو قطع كنند البته ان شاا... نه اين كه پولش براي جاهايي كه ربطي به مانداره هپلي هپو شه
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
      13 5
      جناب بی نام از آمریکا یا با وی پی ان آمریکا دولت به کی شغل داده که بخواد حقوقش رو با پول یارانه بده مگه چند درصد از افراد استخدام دولت هستند اکثرا پارتی دارها استخدام دولت می شوند منکه با لیسانس برق از دانشگاه معتبر دولتی نتونستم کار دولتی پیدا کنم 2 دولت محترم سوبسید سوخت و آرد و گاز و برق و آب و... را برگرداند یارانه نمی خواهیم که هیچ به ازای هر نفر ماهی 45 هزار تومان هم بحساب دولت محترم واریز می کنیم.
  • ناشناس IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    52 1
    قیمت ها را به روز اول 10سال قبل برگردانید مردم یارانه نمی خوان. افزایش قبوض طی این سالها 80 برابر شده و پولی که وزارت نیروآب و برق و شرکت گاز از مردم طی این سالها گرفت صرف چی شد؟ ما که هیچ پیشرفتی در کار این وزارتخانه ها ندیدیم. چرا یکی نمی پرسه این پول ها صرف چی شده؟
  • خط خطی A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    36 3
    اون زمان که همکارای سابقتون داشتن حامل های انرژی رو گرون میکردن و مواد غذایی و پوشاک و اجاره خونه و یک کلام همه چیز رو هرروز گرون میکردن تاراج پس انداز و جیب مردم نبود و صداتون در نمیومد حالا شده تاراجمنابع ملی؟؟. اگه راست میگین قیمت ها رو با درصدی که هرسال بدون هدفمندی باید گرون میشد محاسبه کنین و قیمت ها رو به حالت قبل برگردونین بعد یارانه رو قطع کنین ما با جون و دل قبول میکنیم که یارانه نگیریم ولی این که این گرونی کمرشکن باشه یارانه هم قطع بشه اصلن...... اول قیمت ها رو برگردونین به قبل هدفمندی...... وسلام......
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    25 9
    یارانه ها را جمع کنید تا همه جا را به اتش بکشیم
    • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
      30 6
      شما باید وقتی که قیمت ارز سه برابر شد اینجوری عصبانی میشدی دوست عزیز منتها آقای احمدی نژاد با ماهی چهل و پنج هزار تومن سرت رو کلاه گذاشت دریغ از این که قدرت خریدت و داراییت یک سوم شد و شما رو با یه شکلات و آبنبات سرگرم کرده بودند. الآن اون چهلو پنج هزار تومن به اندازه پنج هزار تومن هم ارزش نداره
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
      9 13
      متاسفم برای طرز فکر شما یارانه بیست یا سی درصد پایین جامعه باید وجود داشته باشد ولی طبقات بالا باید برداشته شود به جای آن خرج اصلاح وتغییر الگوهای کشاورزی بیمه همگانی وبهبود کشاورزی شود
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    36 2
    بله اشتباهی بس بزرگ کردند و باعث شدند گرانی روزانه در کشور نهادینه شود و هم به قول دولتی ها باعث شده شب مصیب برای دولت شود و تنها یک راه دارد قیمت بنزین را لیتری 100 تومان کنید برنج ده کیلیویی را کیسه ای 10هزار تومان بکنید گوشت را کیلویی 8 هشت تومان بکنید و نان سنگک را 50 توما بکنید خود رو را به همین روال قبلی و کلا همه چیز را به حالت زمان بنزین لتیری 100 توما بیاورید و بعد با خیال راحت یارانه را از ریشه حذف کنید . انشاء الله .
  • رضا IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    27 4
    ما با یک یخچال 4 عدد مونيتور 6 عدد لامپ کم مصرف از ساعت 8 صبح تا 8 شب روزهای تعطيل هم نيستيم 112 هزار تومان پول برق برامون اومده, لطفأ همه چيز را برگردانيد.
  • بی نام GB ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    26 1
    بنظرم همینطور مسئولان اختلاس کنند تا چند سال دیگه چیزی در این کشور نمیمونه بقول شما نقدینگی بذار ملت دل خوش کنن پول چند بسته آدامس هم که شده رو میگیرن
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    28 0
    همه اينا كه گفتين درست. ولي منظورتون از اين فضاسازي چيه؟ قطع يارانه ها؟ كه ما بگيم آره بيچاره دولت گناه داره اين همه پول ميده قطعش كنين؟ نه برادر من اوني كه گناه داره مردمن. مردمي از ابتداي هدفمندي همه دارايي هاشون و قدرت خريد و زندگيشون به كمتر يك سوم كاهش پيدا كرده. بجاي اينكه اين همه دنبال بدگويي از يارانه نقدي باشين و ذهن مردم رو براي قطع كلي اون آماده كنين اين سوال رو بپرسين كه چطوري استاندارد زندگي مردم رو برگردونيم به قبل از هدفمندي؟ چطوري قدرت خريد مردم رو برگردونيم به قبل از هدفمندي؟ چطوري به مردم اميدهاي از دست رفته رو برگردونيم؟ خيلي وقته كه بجاي غصه مردم دلسوزي دولت رو ميكنيد. عاليجنابان خبرآنلاين، همه دولتها ميان و ميرن اين مردمن كه ميمونن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    23 2
    آقای احمدی نژاد و آقای جمشید پژویان مبدع این طرح بودن دیگه. خدا ازشون نگذره.
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    32 2
    باني اين طرح ويرانگر بايد محاکمه بشه، نه اينکه راست راست بگرده و به ريش ملت بخنده يا بگرده دنبال دوربين براي عرض اندام.
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    24 0
    دوست عزیز فقط برق و گاز که نیست اجاره ها حداقل حداقل دو تا سه برابر شد مواد غذایی 5 برابر یا بیشتر شدن کلا هزینه های ما چند برابر شده ولی حقوق ایا 5 برابر شده؟ جنس های خارجی هم همه 4 برابر شده اخه ادم باید منصف باشه ما شاید سال 90 فقیر نبودیم اما الان فقیر و مستحق دریافت یارانه هستیم ما حاضریم قیمتها به قیمتهای قبل برگرده وقتی دلار رو به 3500 رسوندین ماها دیگه چه میتونیم بخریم؟دلار که بالا رفت اجناس داخلی هم کشیدن بالا. راه حل خروج از این بحران فقط و فقط کاهش دلار به 1000 تا 2000 و کاهش قیمتها و هزینه ها است پولی برای ما نمانده که خرید بکنیم اخه خداییش با 800 تومن حقوق من اجاره خونه بدم یا نون بخرم؟ پولی برام نمونده که بخام خرید کنم.
  • بهروز A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    21 4
    مجید حریری عضوه اتاق بازرگانی حقوق 30الی 40میلیون در ماه مخالف توزیع یارانه به قشر کم درآمد
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    8 2
    اقای جمشید پژویان با سلام هر چیزی که توی کتاب های غربه رو نمیشه هر جایی پیاده کرد باید به زمینه اون کشور و وضعیتش هم نگاه کرد شما یک طرح غلط رو دادین دست یک جراح ناشیرئیس دولت قبل که عاقبت اقتصاد رو هم به اینجا رسوند
    • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
      8 0
      دوست عزیز تو کدوم کتاب غربی نوشته درآمد نفتی رو مستقیم بین مردم توزیع کنید؟ یا کدوم کشور غربی همچین طرحی رو اجرا کرده؟ در کشورهای غربی معمولا درآمد ها متناسب با هزینه ها تنظیم میشه ضمن اینکه دولت مالیات بر درآمد رو اخذ و صرف هزینه های خدماتی و عمرانی میکنه
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
      1 2
      فریدمن از نئولیبرالهای معروف و تئوریسین مکتب شیکاگو و در مجموع جریان غالب اقتصادی صریحا توصیه میکنه پول نفت مستقیم توزیع بشه و تقریبا عموم اقتصاددانان جریان غالب سرمایه داری تلویحا اینو قبول دارند
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    17 0
    اون اوایل هم این 45 هزار تومن در برابر موج گرونی که ایجاد شد پولی نبود چه برسه به الان بعد از اینهمه سال که یارانه افزایش نیافت و قیمت همه چیز چند برابر شد.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    10 0
    اینقدر تو این مملکت ثروت و پول هست که یارانه عددی نیست. حکومت انچنان لفت ولیس وهدر رفت بودجه ایی دارد که اگر جلوی اینها گرفته بشود خیلی بیشتر کمک می کند همه پولها را که نمی شود داد خاوری و بابک زنجانی پس مردم بدبخت چی ؟
  • عباس A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    14 3
    دوستان عزیز اینکه گفته میشود دولت قدرت پرداخت یارانه نداردیا اینکه با پرداخت این مبلغ درجامعه تورم ایجاد میشود دروغ است.اگر دولت پول ندارد یا نگران تورم است چرا به کارکنان دولت در ماه حداقل پول 120ساعت اضافه کاری رابدون اینکه دقیقه ای اضافه کار کنند پرداخت میکند؟ ولی به کارگران بخش خصوصی ریالی از بیت المال نمیپردازند؟