قطعنامه 15 ماده‎ای همایش ملی صادرات غیرنفتی صادر شد

در پایان بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی، قطعنامه‌ای به منظور تدوین راهکارهایی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور صادر شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، قطعنامه بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در پایان همایش توسط اکبر فلاح دبیرکل اتاق تبریز به شرح ذیل قرائت شد.

اکنون که به فضل و عنایت خداوند سبحان و توجهات حضرت بقیه الله العظم ( عج ) و به همت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت ( توانمندسازی بنگاه های اقتصادی صادرات محور و رفع موانع و چالش های اقصادی کشور ) را در سالی که مقام معظم رهبری به نام سال " اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال " اعلام کردند، در بیست و سوم آذرماه 1396 با حضور مقامات و شخصیت های کشور و استانی و فعالان اقتصادی برگزار و در پایان این رویداد ملی بیانیه بیست و سومین همایش با مفاد زیر انتشار یافت:
1-لازمه رشد و توسعه اقتصادی اراده و عزم عمومی و ملی کشور برای افزایش مستمر رشد اقتصادی است و سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور بر پایه بسیج امکانات کشور برای تامین رشد پایدار اقتصادی می باشد.
در راستای سیاست های کلی نظر به ترقی اقتصاد مقاومتی، لازم است پایش و اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با اقتصاد و تجارت و تولید در راستای آن و حذف قوانین و مقررات مانع رونق تولید و اقتصاد و توجه به تدوین قوانین بر محور افزایش تولید و صادرات در اولویت امور قرار گیرد.
2- یکی از موارد مهم در اقتصاد مقاومتی مزیت قیمت تمام شده کالا و خدمات براساس دسترسی به مقیاس بهینه تولید است از این رو ضرورت دارد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه های مرتبط با هدف حمایت از ایجاد پیوندهای مناسب بین بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ همچنین تقویت و اصلاح زیرساخت ها و نوسازی صنایع فرسوده در راستای دسترسی به تولیدات صادرات محور اقدام کند.
3- در تحقق اهداف بند یک، شرکت کنندگان در همایش برضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات زائد و دست و پاگیر و مخل تولید و صادرات تاکید و در جهت حذف بروکراسی های پیچیده اداری و شفاف سازی قوانین و اصلاح ساختار دستگاه های اجرایی برپایه تکریم ارباب رجوع جهت رسیدن به رشد پایدار و تسریع در بهبود فرآیندهای کسب و کار را خواستار شدند.
4- با توجه به اینکه یکی از مشکلات چند ساله تولیدکنندگان موضوع مالیات برارزش افزوده است که به کرات از طریق نشست های متعدد به مسوولان کشوری اعلام شده و کماکان لاینحل مانده، شرکت کنندگان در همایش ضمن تاکید بر اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، خواستار اجرای مر قانون و نصب صندوق های الکترونیک در مبادی فروش و وصول مالیات بر ارزش افزوده در فروش نهایی شدند.
5- شناسایی ظرفیت ها و مزیت های مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی و اثربخشی آن در بهبود شاخص های محیط کسب و کار حائز اهمیت است. برای این منظور شرکت کنندگان در همایش به تهیه و تصویب برنامه آمایش سرزمین برای اثربخشی بیشتر فعالیت‌ها تاکید کردند.
6- با توجه به نقش و تاثیر جایگاه وزارت امور خارجه در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین المللی و اهمیت نقش ارزنده رایزنان بازرگانی در شناساندن ظرفیت های کشورهای، هدف در ارتقاء سطح مبادلات تجاری و اقتصادی، شرکت کنندگان در همایش بر تقویت جایگاه رایزنان بازرگانی و اقتصادی جهت جمع آوری اطلاعات و انتقال داده به داخل کشور برای انجام مراودات تجاری با فضای اقتصادی بین المللی و حضور فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی برای افزایش سقف صادرات با حفظ عزت و اقتدار ملی تاکید کردند.
7- شرکت کنندگان در همایش توصیه دارند در راستای ایجاد ثبات اقتصادی سیاست‌های پولی و بانکی کشور به گونه ای مدیریت و عملیاتی شود که تولید ملی بتواند ضمن ادامه حیات با بازارهای جهانی رقابت کرده و برای مصرف کنندگان ملی و بین المللی جذبه ایجاد کند.
8- در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، همایش در جهت توانمندسازی ارکان اقتصادی و افزایش اشتغال و تولید توصیه دارد. با بسیج امکانات و بسترسازی مناسب و عزم ملی در گرایش اقشار جامعه به مصرف کالاهای تولید داخل اهتمام کرده و تولیدکنندگان کالاها و تولیدات با کیفیت ایرانی را برای رقابت با محصولات خارجی به بازار عرضه کنند و رسانه ملی در آگاهی بخشی جامعه در مصرف کالاهای ایرانی اهتمام کند.
9- رسیدن به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید نیازمند توجه به توسعه دانش بنیان و ایجاد شرکت های کارآفرین و استارپ ها و شاخص های مرتبط با آن است و برای دستیابی به این شاخص ها توجه به آموزش و بازآموزی منابع انسانی، جذب فناوری و اطلاعات و اهمیت دادن به برنامه های تحقیق و توسعه بسیار ضروری است.
برای اهتمام بیشتر به این موضوع، پیشنهاد همایش افزایش سهم بودجه ای تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی داده می شود.
10- با توجه به جمعیت شاغل در صنعت هنر فرش دستبافت و وجود زمینه اشتغال فراگیر در این رشته، اهتمام به رونق این بخش اقتصادی می تواند ضمن ایجاد اشتغال گسترده برای اقشار جامعه، موجب ارز آوری و درآمدزایی در کشور باشد. با توجه به سابقه صادرات این کالای ارزشمند به کشورهای خارج توصیه می شود نسبت به رفع موانع موجود در صادرات فرش دستبافت با اعمال مشوق های صادراتی مخصوص اقدام جدی به عمل آید.
11- با توجه به اهمیت حضور ایران در سازمان تجارت جهانی و نظر به عضویت ناظر ایران در آن سازمان ( WTO) و سپری کردن فرآیند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، همایش توصیه دارد از هم اکنون نسبت به آماده سازی بنگاه‌های اقتصادی کشور با قوانین و مقررات و الزامات و رویه‌های سازمان تجارت جهانی اهتمام شود.
12- ایجاد تعامل سازنده با کشورهای هدف و منطقه در قالب پروتکل ها و تفاهم نامه های همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه با حفظ عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، لحاظ کردن تعرفه های ترجیحی با محوریت بخش خصوصی و نقش اتاق های بازرگانی به عنوان بالاترین پارلمان بخش خصوص کشور مورد تاکید قرار گرفت.
13-با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد کشور و نظر به اینکه در سال 2018 تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است، شرکت کنندگان در همایش اهتمام بیش از پیش مسوولان و دستگاه های مرتبط را در جهت برنامه ریزی مناسب برای حضور گردشگران در استان را خواستار شدند.
14- با توجه به عدم اجرای ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین تکلیف نرخ و فرآیند تسویه بدهکاران ارزی، شرکت کنندگان در همایش خواستار عملیاتی شدن قانون و تعیین تکلیف و رفع مشکلات و موانع موجود شدند.
15- با توجه به مقررات نظام بانکی و بالا بودن نرخ بهره ها و مشکلات ناشی از عدم تامین مالی برای سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی و نیز سود مرکب و جرایم پلکانی و برخوردهای نامناسب با بدهکاران واحدهای کوچک و متوسط و صدور اجرائیه و توقیف اموال بدهکاران به توسعه فعالیت های مولد آسیب رسانده و موجب رشد فعالیت های غیرمولد می شود، شرکت کنندگان در همایش بر اصلاح ساختار و نظام بانکی کشور و اصلاح مقررات حاکم بر آن و رفع موانع مربوط به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و نیز حذف جرایم پلکانی و هدایت منابع به سمت فعالیت های مولد شدند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =