جهانگیری: هنوزبه مردم نگفتیم ذخایرارزی کشور را کجا خرج کرده‌بودند/ پخش سی‎دی در مجلس را یادتان رفته؟

معاون اول دولت در دفاع از وزرای پیشنهادی دوازدهم، از شرایطی یاد کرد که دولت یازدهم زمام امور را به دست گرفت و در چهارسال به دستاوردهای بزرگی دست یافت.

به گزارش خبرآنلاين، اسحاق جهانگيري که به جاي رئيس جمهور در پايان سخنان موافقان ومخالفان کابينه پيشنهادي در جايگاه ناطقان قرار گرفت، با اشاره به اينکه چهارسال پيش در همين ايام، کابينه معرفي شده بود و پس از بحث درباره کليات و جهت‎گيري‌هاي موافقان و مخالفان، او با نمايندگان سخن گفته بود، يادآورشد: آن زمان وقتي به وضعيت اقتصاد کشور، سياست خارجي و فضاي عليه ايران و ...مي نگريستم، فکر مي کردم که وارد دوره مسئوليت جديدي شده ايم و جرات مي‎خواست که قاطع بمانيم. ما با اطمينان در اين مسير گام برداشتيم و توانستيم اين مسائل را با شرايط مطلوب پشت سر بگذاريم.

وي با اشاره به اينکه دستاوردهاي قابل قبولي در اين چهار سال ايجاد شده است، ادامه داد: در سياست خارجي به جايي رسيده ايم که به دولت اعتراض مي شود چرا منابع خارجي زيادي به کشور وارد نکرديد! به ما مي گويند در منطقه اي که تکفيري‌ها فعاليت دارند، چرا مسائل منطقه اي را حل نکرديد؟ اين سوالات نشان مي دهد که ديگر با مشکل ايران هراسي روبرو نيستيم. ديگر به هويت و گذرنامه ايرانيان اهانت نمي شود که مورد سوال باشد. ما از فصل هفتم شوراي امنيت خارج شده ايم و رئيس جمهورمان از جهان عاري از خشونت در سازمان ملل سخن گفته و برايش راي گرفته است.

جهانگيري با بيان اينکه در فضاي داخلي کشور ديگر کسي ديگري را متهم نمي کند و فرزندان امام و انقلاب با هدف توسعه و پيشرفت کشور دور هم جمع شده اند، خاطرنشان کرد: يادتان رفته در همين مجلس سي دي عليه برادر رئيس مجلس پخش مي کردند؟ الان سه قوه علي رغم انتقادي که به عملکرد هم دارند، با يکديگر کار مي کنند. دستاورد کمي است اين مساله؟

وي با اشاره به اينکه در بخش اقتصادي، در دولت يازدهم به سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبري توجه شده است، گفت: تورم 40 درصدي به کمتر از 10 درصد کاهش يافته است. هيچ اقتصادداني چهارسال پيش چنين تصوري نداشت. ببينيد چه اتفاق افتاده که چنين دستاوردي حاصل شده است. کاش آقاي زنگنه بگويند که چه محدوديت‎هايي براي صادرات نفت داشتيم. به ايشان اصرار کرديم در اين حوزه همچنان به مسئوليت خود ادامه دهند چون ما هنوز همه مسائل را در اين حوزه به مردم نگفته ايم که ذخاير ارزي کشور را کجاها خرج کرده بودند! نگفتيم ارز بانک مرکزي کجا سرمايه گذاري شده بود. آقاي زنگنه روي پارس جنوبي تمرکز کرد و نتيجه اش را ديديد. نديديد که به دليل بي عرضگي در مديريت‎هاي کلان کشور چقدر از ذخاير کشور بر باد رفت؟

جهانگیری در ادامه گفت: این دولت به روستاها توجه کرده است. ما در اوج کمبود منابع با تکیه بر خلاقیت های داخلی، توجه ویژه ای به حاشیه نشسن ها داشتیم. مگر یکی از مشکلات ما 3 میلیون گندم مازاد نیست؟ یکی از ریاضت‎های اقتصاد مقاومتی امنیت غذایی بود و ما الان به نقطه قابل قبولی در این زمینه رسیدیم.

جهانگیری گفت: طرح تحول سلامت در همین دولت اجرا شد. بیمه شدن مردم در روستاها در همین دولت بود. من عید 93 و 94 به بیمارستان هایی در کرمان رفتم و حتی یک نفر نبود که به من رجوع کند و بگوید که نمی توانم پول درمانم را بدهم! همه تشکر می کردند. در بخش صنعت رشد ما در دولت دهم منفی 20 درصد شده بود. ممکن است بگوییم الان رشد کم است، اما پیشرفت داشته ایم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در بخش نیرو و آب کارنامه درخشانی دارد، گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم حتما به این نتیجه می رسیم که دولت کارمانه درخشانی دارد. به 4 سال آینده نگاه کنیم. چالش های ما متناسب با شرایط کشور است، چالش های دشواری است. مساله بیکاری بسیار مهم است. خالص شغل ایجاد شده ما در دولت دهم صفر بوده است اما در این دوره ما تا سالی 600 هزار شغل ایجاد کردیم؛ آن هم با محدودیت هایی که وجود داشته است.

او ادامه داد: باید در سال های آینده سالی 1 میلیون شغل ایجاد کنیم. ايجاد شغل، منابع می خواهد و احترام به بخش خصوصی. توانمند سازی بخش خصوصی در صحنه اقتصاد مساله اصلی است. اصلاح نظام بانکی کلید خورده است. جذب منابع خارجی در دستور کار است. به دوستانی که می گویند برجام در اقتصاد چه کار کرده است، باید بگویم که ما امروز برای انتقال منابع پولی مان مشکلی نداریم. ما موفق شدیم برای اولین بار هواپیمای ایرباس نو بخریم و پولی که پرداخت کردیم 15 درصد از منابع دولت بوده است. حجم این قرارداد بالای 15 میلیارد دلار است.

جهانگیری ادامه داد: خوروسازاني که برای ما ناز می کردند، الان ما برایشان شرط می گذاریم که در چه شرایطی می توانید با ما همکاری کنید. آقای زنگنه با قرارداد توتال کار بزرگی کرد. این منابع خارجی باید وارد کشور شود. این راه دشواری است اما امکان پذیر است. محدودیت منابع انشالله تامین خواهد شد.

او گفت: برای آموزش و پرورش کشور در دولت یازدهم بیشترین همت برای فرهنگیان شده است. در دولت دوازدهم گام های بزرگ تری باید برداریم. وزیر خودش را آماده کرده است.

معاون اول دولت با اشاره به محدودیت های موجود و اينکه رییس جمهور تمام تلاش خودش را کرده است، خطاب به نمايندگان گفت: محدودیت‎هاي دولت در انتخاب کابینه را در نظر بگیرید. نمی شود که رییس جمهور با جاهای دیگر برای چینش کابینه مشورت نکند. او حتما با ارکان نظام و قوای سه گانه و جناح ها و احزاب مشورت می کند. قرار است کابینه ای شکل بگیرد که مسوول اداره کشور است و این کابینه مسوول کشور است .

جهانگیری با بیان اینکه روحانی امروز به عنوان شخصیتی که مورداعتماد ملت ایران است، ادامه داد: مردم به او اعتماد کردند تا برای بهتر شدن زندگی مردم دولت تشکیل بدهد. سرمایه اجتماعی بزرگی در اختیار او است. رییس جمهور از این سرمایه اجتماعی حداکثر استفاده را می کند. ما باید قدر این سرمایه اجتماعی را بدانيم. اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت دوازدهم است. این کابینه کابینه کارامدی است. افرادی که انتخاب شدند مجموعه ای هستند که در مقابل چالش های نظام با تدبیر و درایت بتوانند برنامه ریزی کنند. فقط یک وزیر، یک وزارتخانه را مدیریت نمی کند. هرکدام از وزرا قادر هستند با توجه به سابقه شان افراد زبده ای را حول خودشان جمع کنند و به وعده هایی که به مردم داده شده است عمل شود.

او گفت: غلبه بر چالش هایی مانند حل مساله بیکاری، معضل کمبود آب و آشوب های خاورمیانه در صورتی حل می شود که یک تفاهم ملی در کشور حاکم شود. دولت مصمم است که این عزم ملی را در کشور ایجاد کند. در طول دولت یازدهم حتی یک دستور رهبری نیست که زمین مانده باشد. دولت دوازدهم بر تکیه بر توان مدیریت کشور و حمایت های مجلس، تکیه بر قوه قضاییه و حمایت های رهبری گام های بلندی خواهد برداشت. این تیم، تیم هماهنگی است. یکی از بحث هایی که مطرح می شود این است که آیا کابینه هماهنگ است یا خیر. من باید بگویم که رحمانی فضلی نه تنها در اجرای سیاست داخلی کشور بلکه در اجرای اقتصاد مقاومتی بازوی توانمند ما بودند. همچنین بنده به عنوان رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، باید بگویم که آقای علوی به عنوان وزیر اطلاعات بیشترین هماهنگی را با ما در این زمینه داشته است.

جهانگيري در رابطه با وزير پيشنهادي صنعت و معدن،‌ گفت: من وقتي وزير صنايع بودم، ‌ايشان -محمد شريعتمداري- وزير بازرگاني بود. آقاي شريعتمداري بيش از من براي توليد كشور دل مي سوازند و مراقب بود واراداتي كه به توليد كشور آسيب مي زند،‌ انجام نشود.
«در بخش كشاورزي آقاي حجتي كارنامه اش روشن است» اين توصيف جهانگيري در مورد محمود حجتي بود. او ادامه داد: در وزرات راه و شهرسازي آقاي آخوندي به بحث مسكن مهر، ‌راه آهن، هواپيمايي و... توجه كردند. آقاي بيطرف از نيروهاي مجرب ما است،‌ آقاي جهرمي نيروي جواني هستند كه وارد كابينه شدند. امروز تركيب كابينه دوازدهم از نيروي جواني برخوردار است كه تحريك به تصميم گيري جديد مي كند و هم از نيروهاي مجرب بهره مي برد كه نگاه جامعي دارند.

معاون اول روحاني در ادامه دفاعش از كابينه، ادامه داد: وزير بهداشت به خوبي پيگير طرح سلامت است. وزرات آموزش و پرورش هم كه آقاي بطحايي به دليل اصرار اهالي وزراتخانه از بدنه همين وزارتخانه انتخاب شدند. آقاي كرباسيان هم پيگير مباحث اصلي اقتصاد مقاومتي است.

او در رابطه با نقد پذيري كابينه دوازدهم،‌ اين گونه توضيح داد: پاسخگويي ويژگي ديگر اين كابينه است. اين وزرا از نقد نمي‌هراسند. ما دولتي هستيم كه در مقابل ملت و مجلس خود را پاسخگو مي‌دانيم. هر كسي مي خواهد وظيفه‎اش را انجام دهد بايد پاسخگو باشد. ما از منتقدين استقبال مي كنيم. راه پيشرفت و توسعه كشور تفاهم و همراهي است.

جهانگيري صحبت هاي خود را اينگونه پايان برد: ما هم حتما نقطه ضعف داريم، اين حرف‎ها به اين معني نيست كه ما هيچ مشكلي نداريم اما در تلاشيم كه نقاط ضعف را رفع كنيم. مطمئن هستيم راي بالايي كه به كابينه مي‎دهيد يك سرمايه خوب در اختيار دولت قرار مي دهد تا دولت بتواند مطالبات مردم را پيگيري كند و كارها را انجام دهد.
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    9 1
    نگو، سردرد میشیم
    • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      15 2
      مسکن بدم خدمتتون؟ بالاخره 8 سال دوره سیاه رو بیاد یادمون بمونه که دیگه نذاریم تکرار بشه
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    18 3
    از بانک گردشگری چیزی نگفت ایشون
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    11 3
    از وعده 950000 شغل حرفی نزد
  • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    9 4
    ایشون در حقیقت کار احمدی نژاد را تایید کرد و به تلافی بازداشت فریدون قضیه فاضل را زنده کرد
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    13 5
    از نظر ایشون همه چی گل و بلبل
  • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    15 4
    حرف زدن راحت کاش اهل عمل بودن
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    12 4
    950000 شغل در سال یادت نره
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    18 7
    اعتماد بنفس کاذب یعنی این
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      6 10
      چرا کاذب؟ توانمندن دولتمردای روحانی. شما چشمشون نزن
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    11 9
    "جهانگیری در مجلس گفت: امروز در سیاست داخلی، کسی دیگری را متهم نمی‌کند" بنظر می رسد جناب جهانگیری کم حافظه شده اند، بد نیست فیلم مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شان را دوباره ببینند تا بیاد بیاورند که در این مناظره چه تهمت ها که رد و بدل نکردند و فقط کم مانده بود با دیگران گلاویز بشوند.
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    12 0
    جهانگیری: مردم یادتانه در همین مجلس سی دی علیه برادر رئیس مجلس پخش کردند؟ مردم: یادمانه علیع به مالک اشتر دستور داد اموال خائن به مال مردم را بگير، او را خوار و بدنام کن
  • بی نام DE ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    4 12
    همانطور که به مردم نگفتید چرا اختیار بهره برداری و بهره وری نفت ایران را با توتال ، بمدت25 سال به فرانسه دادید ؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    5 14
    انتقاد از احمدی نژاد باعث محبوبیت بیشتر ایشون میشه
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      8 9
      کلا احمدی نژاد پلی شده برای بالا رفتن
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    16 12
    کاش یکی از این اقایون جرات منظره با احمدی نژاد را داشت
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    9 7
    ذخایر ارزی صرف بانک گردشگری شد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    7 7
    پرونده دولت قبل روکی میبندین بابا جان
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    10 6
    خستهنشدین همه کم کاریهاتونوانداختین گردن اون دولت؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    4 3
    من وقتي وزير صنايع بودم، ‌ايشان محمد شريعتمداري وزير بازرگاني بود. آقاي شريعتمداري بيش از من براي توليد كشور دل مي سوازند و مراقب بود واراداتي كه به توليد كشور آسيب مي زند،‌ انجام نشود. پس چرا تودولت قبل وزیرش نکردین؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    2 1
    : ما هم حتما نقطه ضعف داريم، اين حرف‎ها به اين معني نيست كه ما هيچ مشكلي نداريم اما در تلاشيم كه نقاط ضعف را رفع كنيم. ... چه عجب قبول کردین
    • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      4 3
      گذشت دوره ارائه آمارهای دروغ برای خود بزرگ بینی رئیس دولت مهرورز
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    2 4
    مطمئن هستيم راي بالايي كه به كابينه مي‎دهيد يك سرمايه خوب در اختيار دولت قرار مي دهد تا دولت بتواند مطالبات مردم را پيگيري كند و كارها را انجام دهد... سفارش دیگه ای ندارین؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    4 4
    خوب شد که روحانی وقتشو داد به جهانگیری
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    4 3
    از جهانگیری انتظار نطق بهتری می رفت
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    8 4
    دولت قبل هیچ دستاوردی نداشته یعنی؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    3 1
    واقعا ما الان دارم برای خودرو سازا شرط میذاریم و دیگه برامون ناز ندارن؟ واقعا؟ واقعا؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    5 2
    با یه وزیر جوا اینقدر پز میدین شماها؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
      2 2
      با اون سوابق ارزشمندش پز هم داره لابد
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 4
    کاش شما رو به عنوان وزیر معرفی میکردن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    7 14
    دوستت داریم جهانگیری. رئیس جمهور سال 1400
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    3 0
    باید در سال های آینده سالی 1 میلیون شغل ایجاد کنیم....میتونین؟