۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۹
«ماحی» نمایش قدرت بی‌ریشه‌هاست

فیلم سینمایی «ماحی» با توجه به مضمونش که با چاشنی سیاست همراه است، تجربه‌ای متفاوت برای بازیگران و کارگردانش بوده، پشت پرده پولشویی و رانت‌خواری و در ادامه آسیب‌هایی که زنان در این مسئله می‌بینند داستانی است که داود خیام سراغش رفته است.

نژلا پیکانیان: فیلم سینمایی «ماحی» اولین ساخته بلند داود خیام به زعم کارگردانش فیلمی سیاسی نیست اما به موضوع رانت‌خواری و پشت پرده آن می‌پردازد، فیلمی که کارگردانش می‌گوید با ساخت آن در پی به تصویر کشیدن قدرت حتی قدرت پوشالی بوده است. آنا نعمتی و مهران احمدی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند که هر دو نقش‌هایی متفاوت و با ویژگی‌هایی که می‌تواند برای هر بازیگری جذاب باشد را به تصویر کشیده‌اند و هر دو هم از پس ایفای نقش‌هایشان هم به خوبی برآمده‌اند. «ماحی» اما در مسیر اکران با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد و در حالی به عنوان اولین فیلم اکران نوروز به روی پرده سینماها رفت که حوزه هنری آن را به دلیل مضمون و محتوای آن تحریم کرد. داود خیام، آنا نعمتی و مهران احمدی مهمان کافه خبر ما بودند تا به سوال‌ها درباره «ماحی» شرایط اکرانش، موضوع آن و مباحث دیگر پاسخ دهند. حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

فیلم سینمایی «ماحی» قبل از اینکه پروانه نمایش بگیرد، چند مورد اصلاحیه خورد، از جشنواره سی و چهارم باز ماند و در نهایت هم با تحریم حوزه هنری اکران شد. دلیل همه این اتفاق‌ها چه بوده؟

داود خیام: نزدیک به سه سال پیش من قصه این فیلم را به آقای نوروزبیگی دادم، البته یک بخشی از قصه به این شکل نبود و شخصیت خانم آنا نعمتی (ماحی) در فیلم یک سوپر مدل بود که پشت كاراكتر مدلینگی‌اش یکسری پولشویی هم انجام می‌داد. زمانیکه این فلیمنامه به ارشاد ارائه شد به ما گفتند مدلینگ اصلا معنایی ندارد و در جامعه ایران وجود ندارد و این مسئله را به کل قیچی کنید. من ابتدا یک مقدار مقاومت کردم اما نتیجه این پافشاری من این می‌شد که اصلا نباید فیلم را می‌ساختم. از آنجاییکه زمان زیادی برای نگارش فیلمنامه‌ام صرف کرده بودم به این نتیجه رسیدم که بخواهم تعامل کنم تا فیلم ساخته شود.

نتیجه تعاملتان هم این شد که «ماحی» را الان با این قصه می‌بینیم؟

خیام: بله، البته این تغییر تاثیرش را روی بسیاری از سکانس‌ها گذاشت و به همین خاطر من مجبور شدم در طول پیش تولید و مراحل دورخوانی موارد زیاد دیگری را هم تغییر دهم. برخی از سکانس‌هایی که حذف شدند باعث می‌شد تا ارتباط بقیه کاراکترها هم تحت تاثیر قرار بگیرد. در نهایت ما تغییرات را لحاظ کردیم و وارد مرحله پیش تولید شدیم، البته در همان مراحل هم ایرادات دیگری به کار گرفته شد ولی از آنجاییکه بخشي از سرمایه ، سرمايه ‌گذار بخش خصوصی هزينه شده بود با مشورت تهيه كننده و سرمايه گذار پروژه من دیگر نمی‌توانستم فیلم را نسازم، به اين نتيجه رسيديم این فیلم ساخته شود.

چرا فیلم به جشنواره راه پیدا نکرد؟

خیام: زمان جشنواره سی و چهارم بود که ما فیلم را ارائه کردیم. چندی گذشت و دیدم از «ماحی» خبری نیست، بعد که پیگیری کردم متوجه شدم ظاهرا آقای جیرانی که از اعضای هیئت انتخاب بودند به خانم آنا نعمتی گفته بودند «ماحی» رای آورده، انتخاب شده و چند روز دیگر هم اعلام می‌شود. البته همان موقع به ما هشدارهایی دادند که باید یکسری موارد کم یا حذف شود. اسامی فیلم‌ها اعلام شد اما خبری از «ماحی» نبود. من به همراه خانم نعمتی و آقای حسینی كارگر سرمایه‌گذار کار به اتفاق ، پیش آقای حیدری دبیر جشنواره رفتیم و جریان را جویا شدیم. گفتند ببخشید نشد و من چاره‌ای نداشتم چون بحث محتوایی فیلم مطرح بوده و از من اینطور خواستند و شما هم سکوت کنيد به صلاح فيلم وجشنواره است و ما در زمان اکران به شما کمک خواهیم كرد و اینجور مسائل.... البته بعدها ما متوجه شدیم خود آقای حیدری فیلم را در جشنواره نگذاشتند. شرح این واقعه را من در نامه‌ای به کانون کارگردانان هم اعلام کردم.

اکران فیلم چرا پروسه‌ای طولانی را طی کرد؟

خیام : ابتدا قرار بود «ماحی» اردیبهشت سال گذشته اکران شود، بعد افتاد خرداد ماه و همینطور مدام عقب می‌افتاد تا رسید به اسفند ماه که شاید زمان خیلی مناسبی هم نبود. بعد از اینکه فیلم اکران شد متوجه شدیم سینماهای حوزه را هم نداریم. همان موقع من با آقای سرتیپی تماس گرفتم و ایشان گفتند حوزه هنری به ما به صورت شفاهی اعلام کردند که به دلیل محتوای فیلم این فیلم را نمایش نمی‌دهند. البته دلیل این موضوع هنوز هم برای من روشن نیست، چون من درباره موضوع عجیبی صحبت نکردم، مسائل كه خط قرمز مي باشد‌ را هم رد نکردم. درباره این مسئله هجده و نیم میلیارد هم قبلا به شكل گزارش صحبت شده بود .

ولی در نهایت اکران نوروز به فیلمتان رسید...

خیام: درست است اما هیچ سینمایی به آن ندادند.

مهران احمدی: بعد هم با فیلم‌هایی مثل «خوب بد جلف» و «گشت 2» اکران شد. باید عدالت را برقرار کرد، این عدالت است؟ به نظر من که مصداق واقعی بی عدالتی است.

وقتی فیلمی ساخته می‌شود طبیعتا بازیگران و سایر عوامل هم دوست دارند نتیجه کارشان به بهترین شکل دیده شود، با توجه به داستان و مضمون این فیلم احتمال می‌دادید برای اکرانش مشکلاتی به وجود بیاید؟

احمدی: راستش من این مسائل را درباره فیلم کم کم دارم تجربه می‌کنم، تا قبل از این شاید نحوه اکران و این ماجراها به من ارتباط چندانی نداشت. در واقع فکر می‌کردم بر اساس مجوزی که داده شده این فیلم ساخته شده، اگر فیلم زیبایی باشد در زمان اکران مردم می‌روند و آن را می‌بینند و اگر هم زیبا نباشد مردم هم دوستش ندارند. ولی با این مسئله مواجه نشده بودم که در یک فیلم زیبا بازی کنم و آنوقت دیده نشود. الان دیگر به این موضوع پی بردم که اکران و قضایای مربوط به آن هفت خوان رستم است. عرضه فیلمی که دغدغه‌مند باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد به نظرم کار بسیار سختی است. ضمن اینکه من فکر می‌کنم بخشی از موضوع اکران به مافیای سینمای ایران برمی‌گردد. بخشی از آن مربوط به حوزه هنری و ... است اما من با توجه به تجربه‌هایی که در این چند ساله به دست آوردم فکر می‌کنم ما اصلا وارد بازی نیستیم.

یعنی شما هم به همان بحث مافیا در سینمای ایران اعتقاد دارید؟

احمدی: بله، من معتقدم کسی با ما دشمنی ندارد، اما چون مافیا وجود دارد و ما در دایره بازی نیستیم این اتفاق برایمان می‌افتد. در این شرایط فقط فیلم «ماحی» یا مهران احمدی نیست که دیده نمی‌شود، با وجود اینکه مهران احمدی یکی از بهترین بازی‌هایش را در این چند سال در فیلم «ماحی» داشته. اما همانطور که گفتم ما وسط میدان نیستیم که بازی‌مان بدهند، حالا همین بازی هم هزار جور رقم می‌خورد و به این راحتی‌ها هم نیست. اما الان شرایط طوری شده مه هر کس در دایره‌ای که گفتم باشد اکران خوب می‌گیرد، فیلمش دیده می‌شود و کلی اتفاق خوب دیگر هم برایش می‌افتد. من با این مسائل مواجه شدم که این حرف‌ها را می‌زنم. مواجه شدم با یکسری از همکاران خودم، دوستان بازیگر، که الان کارشان به این وقاحت رسیده که وقتی سر کاری می روند و می‌بینند در کست بازیگران فلان بازیگر هست می‌گویند ما نمی‌آییم. مافیای اکران هم که درباره‌اش می‌شنویم در یکی دو فیلم اخیرم با آن مواجه شدم، برای «ماحی» هم اتفاق افتاد. زمان «نفس» هم نگذاشتند اکران درستی صورت بگیرد، تبلیغات هم برایش نگذاشتند.

آنا نعمتی: راستش اصلا فکرش را نمی‌کردم با «ماحی» به خاطر مضمونی که قبلا درباره آن صحبت شده و مستنداتی هم درباره‌اش وجود دارد به این شکل برخورد شود. همانطور که گفتید من هم به عنوان بازیگر وقتی در کاری حضور پیدا می‌کنم دوست دارم دیده شود و تاثیری که باید را در جامعه در سطح خودش بگذارد. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در حق این فیلم به معنای واقعی اجحاف شد.

آقای خیام سوژه این فیلم دغدغه شخصی یا اجتماعی‌تان به عنوان فیلمساز بود؟ رانت‌خواری موضوعی است که باید احتمال می‌دادید در ساخت‌اش با محدودیت یا موانعی در روایت مواجه شوید. با این وجود چرا به ساخت این اثر اصرار داشتید؟

خیام: وقتی شما می‌خواهید خلاف جریان آب حرکت کنید یقینا موانعی سر راهتان قرار می‌گیرد. اما درباره فیلم «ماحی» موضوع فرق داشت. این کار یک لیدر به نام تهیه‌کننده داشت که آقای نوروزبیگی بودند و ایشان در صورتیکه به این موانع آشنا بودند می‌توانستند به من هشدار بدهند که سراغ این فیلم نروم، ایشان سابقه بیشتری از من دارند. وقتی من تصمیم به ساخت فیلمم گرفتم پیش خودم گفتم وقتی یک تهیه‌کننده فیلمی را تهیه می‌کند به پخش آن هم فکر می‌کند، چون بسیار مهم است و فیلم باید عرضه شود تا بیننده آن را ببیند. هیچ فیلمسازی فیلمش را نمی‌سازد تا در پستوی خانه‌اش بگذارد. اتفاقا چون موضوع این فیلم درباره پستو و خلوت یکسری آدم بود احتمالا این مشکلات سر راه اکرانش قرار گرفت.

اصلی‌ترین حرف یا بهتر بگویم پیام این فیلم چیست؟

خیام: من می‌خواستم در این فیلم بگویم آقایان، مسئولین، در دوره‌ای اتفاقی افتاد (پولشویی) و این ماجرا تبعاتی هم داشت، حالا تلاش کنید تا دوباره این موضوعات تکرار نشوند. اگر این مسائل ادامه پیدا کند تبدیل به دور باطل می‌شود و این دور باطل آسیب‌های زیادی به ما می‌زند، به نسل من، شما و نسل آینده. برخی از من درباره سوژه فیلم می‌پرسند که چرا به این قضیه پرداختم، پاسخ من این است، اگر اوضاع خوب باشد چرا من فیلمساز باید سراغ چنین موضوعی بروم؟ حتما یک مسئله‌ای وجود داشته که من خودم را در این دردسر انداختم. البته پای همه چیزش هم ایستادم. اینکه عده‌ای فیلم را دوست داشته باشد و برخی دیگر نه حق طبیعی‌شان است، اما اینکه بیایند فیلم را کنار بگذارند و رویش یک پارچه مشکلی بیاندازند یا اینکه کلا قیچی‌اش کنند مسئله‌ای است که من با آن مشکل دارم.

آقای احمدی ما بازی بازی متفاوتی از شما در این فیلم دیدیم، شخصیت فرزین که در «ماحی» بازی‌اش کردید هم ویژگی‌هایی داشت که به نظر برای هر بازیگری جذاب است. این موارد همه در فیلمنامه بود یا بعد در طول کار به برخی از آنها رسیدید؟

احمدی: همه این موارد در فیلمنامه و قصه‌ای که به من پیشنهاد شد وجود داشت، اصولا برای من به عنوان بازیگر باید جذابیتی وجود داشته باشد که کار را بپذیرم. این جذابیت معنای عام دارد و برای من به عنوان بازیگر می‌تواند یک داستان متفاوت، پول یا طول نقش و برخی موارد دیگر باشد. اما در وهله اول مخصوصا در سینما، داستان حرف اول را می‌زند و باید من را جذب کند. قصه و فیلمنامه باید جزو دغدغه‌های فکری و اجتماعی‌ام باشد. بعد از قصه به نقشی که قرار است بازی می‌کنم می‌پردازم. اگر آن هم جذابیت داشته باشد آن وقت سراغ کارگردان می‌روم. درباره «ماحی» هر سه این موارد وجود داشت و احساس کردم یک همکاری خوب می‌تواند شکل بگیرد. البته در مورد زشتی و زیبایی‌ آدم‌های قصه هم ما با هم تعامل و گفتگو داشتیم و در نهایت در حوزه گریم و چهره‌پردازی به این نتیجه رسیدم که فرزین آن دندان‌های جلو را داشته باشد. اتفاقا این موضوع هم پیشنهاد خودم بود چون احساس می‌کردم این آدم باید کراهتی در چهره‌اش داشته باشد و همین فک جلو آمده‌اش حرف زدن‌اش را طوری می‌کند که حس منفی به مخاطب القا می‌شود. البته داود خیام ابتدا نگران بود نکند این ویژگی باعث کمدی شدنش شود که من به او گفتم قرار است من فرزین را بازی کنم و لحظه‌ای به جز لحظاتی که یک طنز پنهانی در رفتار این آدم می‌بینیم هیچ کمدی دیگری در بازی من نمی‌بینید.

خانم نعمتی «ماحی» برای شما چه ویژگی‌های منحصربه فردی داشت که دوست داشتید بازی‌اش کنید؟

نعمتی: در قصه «ماحی» چند سال از زندگی این شخصیت و البته برخی دیگر از شخصیت‌ها به تصویر کشیده می‌شود و این مسئله برای من بازیگر علاوه بر جذابیت‌هایی که داشت سختی‌های خاص خودش را هم داشت. راکورد حفظ کردن‌ها و اینکه شما بتوانید شکستگی این شخصیت را در طول این سالها به نمایش بگذارید برای من چالشی بزرگ بود که خوشحالم توانستم در این فیلم تجربه‌اش کنم. از طرف دیگر ماحی برای من سه بعد خاص داشت، یکی آن چیزی که مخاطب روی پرده سینما می‌دید، یکی درونیات این شخصیت و دیگری هم خلوتش با خدای خودش دارد که آن را در قالب نریشن می‌شنویم. همه این موارد برای من به عنوان بازیگر جذاب بود و خوشبختانه هر کس که فیلم را دیده از نتیجه کار راضی است. البته این را هم می‌دانم که سلیقه‌های مختلف وجود دارد و ممکن است انتقادهایی هم وجود داشته باشد. نقدهایی که توجیه داشته باشند اتفاقا خیلی هم خوب هستند.

آقای احمدی وقتی فیلمنامه را خواندید به نظرتان چقدر پیش زمینه ذهنی که از فرزین به مخاطب داده می‌شد کافی بود؟ به جز آن چند موردی که خودش درباره گذشته‌اش به ماحی می‌گوید ما نکته دیگری نمی‌بینیم. چرا؟

احمدی: به نظر این مقدار اطلاعات کافی بود و این شخصیت کاملا شناسنامه دارد. ضمن اینکه تمام عقده‌گشایی‌هایی که ما در طول فیلم از این شخصیت می‌بینیم برگرفته از همه آن اتفاقاتی است که در کودکی برایش افتاده. البته یکسری موارد هم بودند که حذف و سانسور شدند. داستان فیلم ابتدا قرار بود از جنوب و از بچگی‌های فرزین شروع شود. ولی با همه این احوال به نظرم اطلاعاتی که از فرزین به مخاطب داده می‌شود در طول 90 دقیقه فیلم کفایت می‌کند. نکته جالبی را برایتان بگویم، من با تماشاچی‌های عام که هیچ تخصصی درباره سینما ندارند برخورد کردم که این فیلم را دیدند و به من گفتند ابعاد روانشناختی این آدم چقدر برای ما جالب بود. عقده‌گشایی‌هایی که او در قصه می‌کند معلوم است که در دوران کودکی‌اش ریشه دوانده است تا به اینجا رسیده است. فیلم «ماحی» داود خیام حاصل بی ریشه‌هایی هستند که دارند ریشه می‌دوانند. این افراد اتفاقا اصل و نسب ندارند و متاسفانه اینجور افراد در جامعه در حال رشداند. بی‌اصالت‌هایی که دارند اصیل می‌شوند و این خطرناک است.

خانم نعمتی تناقضاتی که ماحی با خودش و زندگی دارد چقدر شما را به عنوان بازیگر این نقش در ایفای این شخصیت به چالش کشید؟

نعمتی: من برای ایفای این شخصیت با خودم کلنجار زیادی رفتم تا دقیقا همین تناقضاتی که می‌گویید به خوبی از آب در بیاید. البته با داود خیام هم ساعتها راجع به همه جزئیات این شخصیت بحث می‌کردیم. شخصیت ماحی مختصات خاص خودش را دارد، اما این آدم در سکانس‌های مختلف باید واکنش‌های متفاوت از خودش داشته باشد. با وجود همه این تناقضات اما شما فکر نمی‌کنید این شخصیت نقش بازی می‌کند، چون مثلا در سکانس اولین روبه رویی او با فرزین او طوری برخورد می‌کند که نشان می‌دهد واکنش‌هایش جزئی از کارش است. مثل خیلی از آدم‌های جامعه امروز ما که بیرون یک شکل‌اند و در محیط خصوصی زندگی‌شان یک شکل دیگر. لحن ماحی در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. من خیلی خوشحالم که توانستم آن چیزی که آقای خیام می‌خواست را به تصویر بکشم.

ویژگی‌هایی هم بودند که خودتان خارج از فیلمنامه به ماحی اضافه کرده باشید؟

نعمتی: فیلمنامه «ماحی» فیلمنامه بسیار کاملی بود، فیلمنامه‌ای که من برای اولین بار با آن مواجه می‌شدم و پاورقی داشت. درباره شخصیت ماحی هم همه جزئیات دقیق بود اما به هر حال هر نقشی از فیلتر بازیگرش می‌گذرد. خود آقای خیام هم در زمان فیلمبرداری اطلاعات کاملی از این شخصیت در اختیار من قرار دادند که برایم کمک کننده بود.

آقای احمدی ویژگی‌های منفی فرزین و این عقده گشایی او برای شما چقدر چالش‌برانگیز بود؟ به نظر نقش متفاوتی را در این کار تجربه کردید...

احمدی: فرزین نامی یکی از سخت‌ترین نقش‌هایی بود که من تا به حال بازی کردم. اما این را هم باید بگویم من اصلا نقش آسان بازی نکردم. اما دلیل اینکه شما این نقش را متفاوت‌تر از بقیه کارهای من می‌دانید این است که من از نقش‌های قشر میانه و پایین میانه که پیش از این بازی کرده بودم حالا آمده‌ام و یک شخصیت خوشتیپ‌تر و پولدارتر را جلوی دوربین بردم. یک آدم لاکچری البته در ظاهر. همه اینها باعث می‌شود شما به عنوان مخاطب بگویی مهران احمدی یک وجه دیگر هم دارد که این است و متفاوت هم هست. نکته جالبی که درباره بازی در این نقش هیچ وقت نگفتم علاوه بر گریمی که داشتم و آن دندان‌ها که لثه من را خون آورد، من برای تیره‌تر شدن پوستم 15 جلسه سولاریوم رفتم و این رنگ پوست اصلا گریم نیست. فرزین ریشه جنوبی داشت و باید سبزه می‌شد و من هم با اینکه این کار خطراتی داشت اما انجام دادم.

آقای خیام به نظر می‌رسد قصه عاطفی که وارد قصه شده، باعث شده تا فضای فیلم بین عشق و سیاست معلق شود، نظرتان دراین‌باره چیست؟

خیام: من این حرف را تا به حال هیچ کجا نگفته‌ام اما می‌خواهم در این مصاحبه بگویم. من در این فیلم می‌خواستم درباره قدرت حرف بزنم نه سیاست، نه فرهنگ و نه اقتصاد. البته بعدش هم می‌خواستم بگویم این قدرت چقدر پوشالی‌ و نمایشی است. اما در پاسخ به پرسش شما باید بگویم به نظرم اینطور نبوده چون این ماجراها به هم ربط دارند. فرهنگ و اقتصاد است که سیاست یک ملت را می‌سازد. از آنجاییکه من می‌خواستم موضوع مورد نظرم را در دل درام مطرح کنم باید از قصه‌ای استفاده می‌کردم که مرتبط با موضوع اصلی‌ام باشد تا به وسیله آن ارتباط بین اجزای درام در فیلم را شکل دهم و حفظ کنم.

احمدی: اگر اجازه بدهید می‌خواستم در این رابطه موضوعی را مطرح کنم. یک اثرهنری خلق شده، یک تریلر سیاسی، اجتماعی عاشقانه اما نمی‌دانم چرا باید توضیح سیاسی درباره فیلم بدهیم. متاسفانه مسائل سیاسی و اقتصادی اینقدر در مملکت ما در هم تنیده شده که وقتی شما یک فیلم با موضوعی متفاوت می‌سازی، باید بیایی درباره مسائل سیاسی و اقتصادی‌اش حرف بزنی.

اگر موافق باشید به بحث انتخاب بازیگران بپردازیم. چطور شد مهران احمدی را که پیش از این در نقش‌های طنز و جدی زیادی دیده شده بود این‌بار برای یک نقش منفی انتخاب کردید؟

خیام: من ابتدا شروع به پیداکردن کاراکتر زن قصه‌ام کردم، چون نسبت به سن و شرایطی که او داشت باید بقیه بازیگران را می‌چیدم. من نیاز به زنی داشتم که ظاهر زیبایی داشته باشد اما پشت این زیبایی از شرایط‌ش راضی هم نباشد چون قربانی یک جریان شده است. ما زن زیبا به آن شکلی که من می‌خواستم کم داشتیم. به لحاظ ایرانی و شرقی بودن ما بازیگران زیبایی داریم، اما بازیگری که طیف‌های مختلف ظاهرش را دوست داشته باشند کم داریم. برای نقش ماحی به چند گزینه رسیدم که در انتها خانم نعمتی را انتخاب کردم. دلیل مهمی که من دوست داشتم با خانم نعمتی کار کنم انگیزه ایشان بود. بعد از انتخاب ایشان به آقای احمدی رسیدیم و بعد از آشنایی بیشتر با ایشان متوجه شدم که چقدر می‌توانیم با هم تعامل داشته باشیم. به نظرم تعامل بین کارگردان و بازیگر و حتی همه عوامل خیلی مهم است، تعامل برای من به معنای سواد است، یعنی ما که به صورت جمعی کار می‌کنیم از یک سواد برخوردار باشیم. اگر این مسئله نباشد حرف همدیگر را نمی‌فهمیم و دچار معضل می‌شویم.

احمدی: من در این رابطه هم نکته‌ای را بگویم، این موضوع برای داود خیام اهمیت دارد. اما برای خیلی‌ از کارگردان‌ها پوئن منفی برای یک بازیگر محسوب می‌شود. بازیگری که سواد داشته باشد خوب نیست. بازیگری که بخواهد حرف بزند آن‌هم حرف‌هایی که طرف مقابل نتواند جواب بدهد ممکن است خیلی به مذاقش خوش نیاید. من با این کارگردان‌ها مواجه شدم که این را می‌گویم. در نهایت اسم کارگردان در تیتراژ می‌خورد و هیچ کس هم نمی‌آید به من بگوید مهران احمدی تو هم در این لحظه نظری دادی و به کارگردان کمک کردی. همانطور که در مورد خیلی از دوستان من این اتفاق افتاد و اسمشان در تیتراژ خورد نویسنده و کارگردان و اصلا نیامدند بگویند مهران احمدی این طرح را داد و این کار را کرد. همه چیز به اسم خودشان تمام شد و رفت.  

سوال بعدی‌ام از بازیگران این کار است، بازیگر نقش مقابل معمولا برای هنرمندان از اهمیت زیادی برخوردار است، مخصوصا چنین نقش‌هایی که شما بازی کردید و نیاز به ارتباط مداوم دو شخصیت با یکدیگر دارد. از تجربه ایفای نقش‌ مقابل هم بگویید؟

احمدی: خانم نعمتی برای این نقش یکی از بهترین‌ گزینه‌هایی بوده که انتخاب شده، ضمن اینکه ایشان انگیزه های فراوانی برای ایفای این نقش داشتند. ما قبل از جلوی دوربین رفتن خیلی با همدیگر صحبت کردیم. این دو شخصیت کاملا با هم پارتنر بودند و هر رفتار و هر حرکتی از آنها روی واکنش طرف مقابل تاثیر می‌گذاشت. اما خدا رو شکر هیچ مسئله عجیب و غریبی با هم نداشتیم و با هم تعامل خوبی داشتیم.

نعمتی: پیش از شروع کار که ما دورخوانی داشتیم، اما سر صحنه هم هر زمان که فرصت دست می‌داد درباره بیشتر جزئیات با هم تعامل داشتیم. آقای احمدی دیرتر از برخی بازیگران به گروه اضافه شدند اما یادم می‌آید خیلی زود با هم تمرین را شروع کردیم تا لحن‌هایمان را با هم یکی کنیم. به هر حال هر بازیگری لحن مخصوص به خودش را دارد و وقتی قرار است در یک فیلم دو بازیگر در بسیاری از سکانس‌ها همراه هم شوند باید لحن‌شان یکدست شود. تعامل ما در این کار به‌گونه‌ای بود که توانستیم حس صحنه‌های مشترک را به مخاطب القا کنیم.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دات کام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    1 0
    به عکاسی که این عکسارو گرفته بگید کارت درست به خاطر شکار لحظه ها