پزشکان موفق شدند تا برای اولین بار در جهان با انجام یک عمل جراحی از قطع پای یک پدر جوان ۲۷ ساله جلوگیری کنند. در این عمل بی‌سابقه جراحان یک استخوان بزرگ ساخته شده با پرینترهای سه بعدی را به استخوان اصلی پای این مرد پیوند زدند و نتیجه عمل رضایت‌بخش است.

به گزارش خبرآنلاین، در این عمل، جراحان استرالیایی استخوان «درشت‌نی» ساخته شده با پرینترهای سه‌بعدی را در ساق پای این مرد جوان پیوند زدند. این استخوان ساخته شده کاملا طبیعی است و امکان رشد آن و ادغامش به استخوان‌های بیمار وجود دارد.

پزشکان امیدوار هستند که در ۹ ماه آینده شاهد رشد سالم استخوان در پای  این جوان باشند. این اتفاق مهم به خاطر ساخت استخوان جدید با  جنس و بافتی  از خود بدن بیمار است. استخوان مصنوعی با بافت‌های طبیعی، رگ‌های خونی و داربست ساخته شده توسط پزشکان در ساق پا نگه‌داری می‌شود. چند سالی است که استفاده از پرینترهای سه بعدی در پزشکی بسیار فراگیر شده است.

پیش از این پزشکان موفق شده بودند که بخش‌های کوچک بدن مانند غضروف‌ها یا دریچه قلب را با پرینترهای سه‌بعدی تولید کنند اما برای اولین بار است که استخوان بزرگی مانند درشت‌نی با این فناوری تولید می‌شود و در عمل موفق به استخوان اصلی بدن بیمار وصل شده است. این بیمار به نام لئوبن لیختر در ابتدای سال جاری میلادی با شکایت از درد ساق‌پای خود به بیمارستان مراجعه کرد و پزشکان پس از آزمایش‌های مختلف متوجه شدند که او به بیماری استئومیلیت  که عفونت استخوان بر اثر باکتری و قارچ به حساب می‌آید مبتلا است.

این بیماری باعث می‌شود که استخوان‌های فرد عفونی شده و به تدریج خرد شده و از بین بروند. در روش مرسوم و قدیمی پزشکان اقدام به قطع پای این بیمار می‌کردند اما این عمل باعث می‌شود تا پس از مدتی این بیمار سرانجام بتواند روی پای طبیعی خود راه برود و زندگی عادی داشته باشد. 

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =