اگرچه همگرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه ۹۰ میلادی منجر به کوتاهی عمر جذابیت مدل های کسـب وکار شد، اما عواملی نظیر مقررات زدایی، تغییرات تکنولوژیکی و جهانی شدن در کانون باعث شد تا مفهوم مدل کسب وکار مجددا مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل هاروارد بیزینس، مدل های کسب وکار نوآورانه به عنوان اولویت اصلی مدیران ارشد صنایع محسوب می شوند. نتایج یک مطالعه  از سوی دانشگاه هاروارد حاکی از آن است که از هر ۱۰ شرکت، ۷ شرکت درگیر مدل های کسب وکار هستند و ۹۸ درصد تا حدودی مدل های کسب وکار خود را اصلاح کرده اند.

فشار دستیابی به بازارهای باز در کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورهایی که در قسمت میانی و پایینی هرم توسعه جای دارند به ایجاد موج خروشانی در نوآوری مدل های کسب وکار منجر می شود.

در همین حال، رشد پایین اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، شرکت ها را به اصلاح مدل کسب وکار یا خلق مدلی جدید وادار می‌کند. ظهور رقبا با تکنولوژی های جدید و با هزینه های تولید پایین وضعیت موجود را تهدید کرده و ساختار فعلی و سودآوری صنعت را از نو شکل می دهد.

علاوه بر این شیوه های خلق ارزش از طریق مدل های کسب وکار در حال تغییر و تحولات اساسی است. هنوز بسیاری از شرکتها به طور کامل به این نکته دست نیافته اند که چگونه می توان به وسیله مدل های کسب وکار رقابت کرد.

نتایج مطالعه حاضر در طول ۷ سال گذشـته حاکی از آن است که مسئله اصلی مدیران عدم تمرکز آنها بر نوآوری در مدل های کسب وکار و ارزشیابی آنها بدون در نظر گرفتن مدله ای کسب وکار رقبا است.

 مانند مهندسانی که به آزمایش یک فناوری یا محصول جدید می پردازند. در هر حال موفقیت یا شکست هر مدل کسب وکار به شدت به میزان کنش و واکنش آن با مدل کسب وکار دیگر بازیگران آن صنعت ارتباط دارد و شرکتهایی که مدل کسب وکارشان بدون توجه به مدل رقبا خلق شده، محکوم به شکست خواهند بود.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد زمانی که شرکت ها مدل کسب وکار متفاوتی استفاده می کنند نتایج آن به سختی قابل پیش بینی خواهد بود. علاوه بر این ممکن است یک مدل کسب وکار به تنهایی برتر از سایر مدل ها به نظر برسد ولی این احتمال نیز وجود دارد زمانی که کنش و واکنش آن با سایر مدل ها مورد بررسی قرار گیرد، ارزش کمتری نسبت به سایر مدل ها خلق کند و یا اینکه رقیبان را به عنوان شریکی برای ایجاد ارزش تبدیل کند.

در حالی که تمام مدل های کسـب وکار عملکرد یکسانی ندارند، مدل های خوب در مشخصات خاصی با هم مشترک هستند. این مدلها هم راستا با اهداف سازمان، خود تقویت کننده و پابرجا هستند. علاوه بر آن مدلهای کسـب وکار موفق چرخه های خلق ارزش یا حلقه های بازخوردی تولید می کنند که اثر تقویت کننده مدل را دارند و به عنوان قدرتمند ترین و اساسی ترین جنبه مدل کسب وکار محسوب می شوند.

مطالعه حاضر نشان می دهد که مزیت رقابتی شرکت هایی مانند اپل، مایکروسافت و اینتل از دارایی های انباشته نشات گرفته است. این دارایی ها به وسیله انتخاب های هوشمندانه در خصوص قیمت گذاری، وفاداری و دامنه محصولات به دست آمده اسـت.

 به عبارت دیگر این دارایی ها نتایج انتخاب های خوب در خصوص مدل کسب وکار هستند.

این فرآیند باعث ایجاد چرخه های خلق ارزش می شود که نتیجه آن تقویت مداوم مدل های کسب وکار است. همچنین موجودی دارایی های کلیدی شرکت رشد کرده و به کسب مزیت رقابتی منجر می شود. مدل های کسب وکار در شرکت های هوشیار به عنوان رکنی برای خلق و کسب ارزش به حساب می آیند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =