۰ نفر
۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

مرتضی ایمانی راد در کانال تلگرام بامداد نوشت: قیمت طلا از دو جهت برای اقتصاد ایران و اقتصاد جهان اهمیت دارد. اول اینکه وقتی قیمت طلا بالا می رود ( مخصوصا اینکه این افزایش سریع هم باشد) شاخص بسیار خوبی برای تنش های سیاسی و اقتصادی در داخل و در جهان است.

یعنی هر چه که تنش ها در سطح جهان افزایش پیدا کند قیمت هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی بالا می رود. دومین دلیلی که قیمت طلا را قابل اهمیت می کند این است که قیمت طلا محک بسیار خوبی برای ارزش دلار در بازارهای جهانی است. یعنی وقتی طلا در بازارهای جهانی روبه افزایش است، می توانیم استدلال کنیم که دلار آمریکا در حال کاهش ارزش خود است که البته این رابطه الزاماً یک رابطه یک به یک و هر روز نیست بلکه یک رابطه ای میان مدت و بلند مدت است ، هر چند که در بسیاری از مواقع این رابطه در کوتاه مدت هم اعتبار زیادی دارد. بنابر این برای ما بسیار مهم است که بدانیم طلا در سال ۲۰۱۸ و یا در ادامه سال ۱۳۹۶ به کجا خواهد رفت. برای پیدا کردن سمت و سوی قیمت طلا در دوره یاد شده باید به دو عامل یاد شده توجه کنیم .

در سال ۲۰۱۸ بنا بر گواهی بسیاری از سازمانهای بین المللی، تنش های سیاسی بالا خواهد بود. در کنار ترامپ ، ظهور ماکرون با ایده های کاملا متفاوت از ترامپ همگرایی بین المللی را کاهش خواهد داد، تنش های ناشی از چالش های هسته ای کره شمالی استمرار خواهد داشت و پدیده های به نظر نه چندان مهم ( همانند گفت و گوهای برگزیت و تحولات سیاسی در منطقه اروپا و گفتگوهای مجدد بدهی های یونان ) و انتخابات ریاست جمهوری مکزیک و برزیل هر کدام می توانند تبدیل به عامل قوی در نوسانات بازار جهانی در سال ۲۰۱۸ باشند.

دوم ، کاهش بهای دلار و کاهش شاخص دلار از ۱۰۳ به ۹۱ در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۷ نشان داد که دلار امریکا قدرت سابق خود را ندارد. احتمال اینکه دلار بیش از این کاهش یابد به همان اندازه محتمل است که شاخص دلار نتواند از ۹۵ در سال ۲۰۱۸ فراتر رود. بنابراین هر دو عامل اثر گذار بر اونس طلا در سطح بین المللی حکم به افزایش قیمت طلا در ماههای آینده می دهد.

ما در موسسه بامداد در انتهای سال ۲۰۱۶ تغییرات قیمت طلا را برای سال ۲۰۱۷ در کانال ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس طلا پیش بینی کردیم که به جز روزهای محدودی که از ۱۳۰۰ دلار فراتر رفت ، در کل سال در همین کانال بود. ولی در سال ۲۰۱۸ پیش بینی میکنیم که سقف ۱۳۰۰ دلار را خیلی زود خواهد شکست و این سطح قیمت به خط مقاومت قیمت طلا تبدیل خواهد شد.

از طرف دیگر افزایش قیمت دلار به ریال در ایران بسیار محتمل است و اگر افزایش قیمت دلار  حداقل به اندازه نرخ تورم یک سال و نیم آینده باشد ( فعلا  پای تورم انتظاری را به میان نمی کشیم ) کل این تورم از طریق قیمت دلار روی طلا منعکس خواهد شد و از ناحیه متغیرهای داخلی نیز با افزایش قیمت طلا مواجه خواهیم بود.

در نتیجه برای ماه های آینده ، چه در اقتصاد جهان و چه در اقتصاد ایران ، نوسانات بالایی را برای طلا پیش بینی می کنیم ، به طوری که روند عمومی این نوسانات صعودی خواهد بود. 

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =