تسنیم نوشت: عدم اشاره به برنامه موشکی ایران در برجام و انقضای برخی محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای این کشور از جمله معایبی است که کاخ سفید آن را مرتبط با این توافق می‌داند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با تاکید بر اینکه کاخ سفید از کنگره درخواست اعمال تحریم‌هایی علیه ایران را ندارد که موجب لغو برجام شود؛ گفت: اگر اقدامی در خصوص این توافق صورت نگیرد، رئیس جمهوری اصرار دارد که از آن خارج شود.

«رکس تیلرسون» سپس ادامه داد: رئیس جمهوری راهبرد جامع‌تری در قبال ایران می‌خواهد. برای مدت زمانی طولانی و به ویژه در دولت پیشین، ما روابط با ایران را محدود به توافق هسته‌ای کردیم. این توافق نقص ها و ضعف‌هایی دارد که ما نه تنها می‌خواهیم به این‌ها رسیدگی کنیم، بلکه قصد داریم مجموعه تهدید‌های بسیار دیگری هم که از جانب ایران متوجه منطقه است، مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: حائز اهمیت است که مردم به درستی متوجه اظهارات مطرح شده در سخنرانی رئیس جمهوری شوند. یک توافق داریم که می‌خواهیم تا با دیگر طرف‌ها برای رفع نقص های آن تلاش کنیم و امکان دارد که این موارد را در توافق دیگری بگنجانیم.

تیلرسون با تکرار اظهارات خصمانه مقام‌های آمریکایی مدعی شد: برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت تهران از گروه‌های تروریستی در منطقه نظیر حزب‌الله و حماس و فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در یمن و سوریه را می‌توان بخشی از مجموعه‌ای وسیع از تهدید‌هایی دانست که از جانب این کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: می‌خواهیم امروز این توافق را همانگونه که هست بپذیریم، آن را به طور کامل اجرا کنیم و از ایران بخواهیم تا به آن پایبند باشد؛ آنگاه فرآیند رسیدگی به نواقصی که می‌بینیم را آغاز کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: عدم اشاره به برنامه موشکی ایران در برجام و انقضای برخی محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای این کشور از جمله معایبی است که کاخ سفید آن را مرتبط با این توافق می‌داند.

او در این رابطه افزود: پیش از این در دهه 90 نتیجه توافق‌هایی که به تدریج مفاد آن منقضی می‌شود را دیده بودیم و این توافق‌ها ما را به وضعیت امروز با کره شمالی رساند.

وی در خصوص اختلاف‌ها با کره شمالی افزود: تلاش‌های دیپلماتیک تا زمان پرتاب اولین بمب (و آغاز جنگ با پیونگ یانگ) ادامه خواهد یافت.

تیلرسون با تاکید بر اینکه او پیش از سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، با دیگر طرف‌های برجام در خصوص مواضع واشنگتن گفتوگو کرده بود، گفت: زمانی خواهد رسید که ما نیاز به تعامل با ایران خواهیم داشت.

تیلرسون تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است و فکر می‌کند که ترامپ هم چنین نظری داشته باشد.
این در شرایطی است که رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود از بیان این موضوع سر باز زد و تصمیم‌‌گیری در خصوص ماندن یا خروج از برجام را به کنگره این کشور ارجاع داد.

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین‌المللی مواجه شد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بالافاصله در واکنشی قاطع به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهوری هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.

به گزارش ایرنا، کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد تا برای اعمال مجدد تحریم‌ها و لغو برجام یا ادامه اجرای این توافق تصمیم‌گیری کند.
ایران بارها تاکید کرده است که برنامه دفاع موشکی را حق مشروع خود می‌داند و از آن قدمی عقب نخواهد نشست.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =