اقتصادنیوز نوشت : خودروسازان آمریکایی، امروز آمار فروش خودروهای خود را اعلام خواهند کرد اما طبق گمانه‌زنی‌های تحلیلگران، میزان فروش سالانه خودرو در این کشور به 18 میلیون دستگاه خودروی جدید نزدیک شده یا از این رقم فراتر خواهد رفت.

با وجود رکود قابل‌توجه بازار خودرو در بسیاری از کشورها، در ایالات متحده شاهد روند رو به رشد فروش خودروسازان هستیم که این موفقیت سوالات بسیاری را بوجود آورده که رمز موفقیت خودروسازان آمریکایی در فروش خودروهایشان چیست؟

 خودروسازان آمریکایی، امروز آمار فروش خودروهای خود را اعلام خواهند کرد اما طبق گمانه‌زنی‌های تحلیلگران، میزان فروش سالانه خودرو در این کشور به 18 میلیون دستگاه خودروی جدید نزدیک شده یا از این رقم فراتر خواهد رفت. همه این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که خودرو سازان آمریکایی این رکورد را نه از طریق افزایش تقاضا از با ایجاد شوک‌های روانی و اعطای تسهیلات، بلکه با بهره‌گیری از بهبود شاخص‌های اقتصادی و ارتقای شرایط فروش، رقم زده‌اند.

به‌گزارش بیزنس اینسایدر، صرفنظر از فروش بی‌رمق خودرو در ماه دسامبر، احتمالا امسال شاهد رکورد جدیدی در میزان فروش خودرو در آمریکا خواهیم بود. رکورد قبلی بالاترین میزان فروش خودرو، با 17 میلیون و 400 هزار دستگاه، 15 سال قبل رقم خورد که از آن پس میزان فروش به بیش از 18 میلیون دستگاه رسید اما از آن ببعد دیگر شاهد بالاتر رفتن این رقم نبودیم. 

با درنظر گرفتن سقوط قابل‌توجه میزان فروش خودرو پس از وقوع رکود بزرگ به کمتر از 10 میلیون دستگاه در سال، حالا مشاهده این میزان فروش بسیار شگفت‌آور است. باوجود تدریجی بودن این روند، اما بازگشت رونق به فروش خودرو از آن زمان به‌بعد، روند ثابتی را طی کرده است. در واقع، افزایش فروش خورو یا بهتر بگوییم، بازگشت رونق به بازار خودرو، نشانه کاملا مثبتی از احیای اقتصادی آمریکا است. 

همچنین، نکته حائز اهمیت درباره رونق بازار خودرو در آمریکا این است که با وجود رکود و حتی فاجعه بار بودن این بازار در اروپا، آمریکای لاتین، چین و روسیه، ایالات متحده همچنان روند مثبت خود را حفظ کرده است. حال این سوال مهم مطرح می‌شود که چه عاملی باعث شده تا ایالات متحده بتواند در بحبوحه رکود در بازارهای جهانی خودرو، حتی یک میلیون دستگاه بیش از سال 2014 خودرو بفروشد. در واقع باید چهار عامل اصلی را در موفقیت خودروسازان آمریکایی دخیل دانست که شامل: عمر خودرو، ارزانی بنزین، موج جاری شدن اعتبارات و رشد اشتغال می‌شوند.

عمر ناوگان خودروهای آمریکا، متشکل از 200 میلیون دستگاه، بالغ بر 11 سال است. این مساله در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه است و مردم آمریکا طی مدت طولانی سوار بر خودروهای بسیار قدیمی و از مد افتاده بوده‌اند و این دیگر چیزی نیست که آمریکایی‌ها هم‌اکنون انجام می‌دهند. ازسوی دیگر، قیمت بنزین در بسیاری از ایالت‌های آمریکا در هر گالن به کمتر از 2 دلار رسیده، به‌طوریکه شهروندان آمریکایی با کمتر از 20 دلار می‌توانند باک خودروی خود را پر کنند. با مقرون به صرفه‌تر شدن قیمت بنزین، آن دسته از مشتریانی که از این جنبه خرید خودرو یعنی هزینه‌ بنزین نگرانی داشتند، حالا با خیال راحت‌تر و رفع شدن این نگرانی، اقدام به خرید خودرو می‌کنند.

همچنین، تسهیل شرایط پرداخت و بازپرداخت وام‌ها، شهروندان آمریکایی هم‌اکنون براحتی می‌توانند هر کالایی که می‌خواهند خریداری کنند. همچنین، انعطاف‌پذیری بیشتر اعتبارات، باعث شده تا وام گیرندگانی که پشتوانه اعتباری بالایی نداشتند، از اقساط و بازپرداخت‌های سنگین ماهیانه اجتناب کنند. در نهایت، رشد اشتغال نیز یکی از عوامل افزایش فروش خودرو در آمریکا بوده چراکه در بسیاری از قسمتهای آمریکا، درصورتیکه شغلی نداشته باشید، نیازی پیدا نمی‌کنید که حتما یک خودروی نو داشته باشید اما درصورت یافتن شغل، شاید رانندگی با خودرویی که 11 سال کار کرده برایتان چندان جالب بنظر نرسد. 

تا همین چند سال پیش که نرخ بیکاری نسبتا بالا بود، هیچکس اینقدرها به ثبات شغلی اعتماد نداشت که بتواند با خیال راحت هزینه خرید خودروی صفر یا حتی کم‌کارکرد را به خود تحمیل کند. اما هم‌اکنون، با بازگشت اشتغال کامل به اقتصاد آمریکا، دستکم روی کاغذ، افراد براحتی و باخیال آسوده‌تری می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    حتما اونا هم مثل کشور ما وام 25 میلیونی میدن
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    سختیها فقط برای مسلمانان است.
  • بی نام DE ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    18 0
    راز موفقیتشان این است که به مدیران شرکتشان مثل ایران خودرو و سایپا حقوق های کلان مفت نمی دهند