۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۳

در دو یادداشت قبل درمورد قول های رئیس جمهور محترم به مردم نوشتم. در ادامه این یادداشت‌ها که محور آن در حال حاضر موضوع فقر و محرومیت‌زدایی است البته ان‌شاءالله به واسطه حرکت در مسیر تولید شغل و کار دائم ایجاد می‌شود بنویسم.

چند روز قبل بانک مرکزی در آماری متوسط درآمد و هزینه یعنی متوسط سر به خط زندگی را حدود کمی کمتر از چهارمیلیون تومان اعلام نمود که اگر بخواهیم مبنای خط فقر یا محرومیت یعنی حداقل ممکن زندگی را محاسبه نمایم باید روی عدد حدود سه میلیون تومان صحبت کنیم و به عبارتی خط فقر برای یک شهروند حدود 750 هزار تومان معادل 197 دلار 3800 تومانی در هر ماه است که با احتساب حداقل حدود 30 میلیون نفر واجد شرایط خط فقر سرمایه گذاری دولت به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم برای فقر و محرومیت زدایی در یک برنامه حداقل چهار ساله باید حدود 270 هزار میلیارد تومان معادل 71 میلیارد دلار در یک سال و حدود1080 هزار میلیارد تومان معادل 284 میلیارد دلار در یک برنامه چهارساله باشد .

در یادداشت‌های قبل نوشتیم که برای حل مشکل و زدودن فقر و محرومیت از جامعه راه اصولی و عقلانی پرداخت یارانه به شهروند در جامعه هدف واجد شرایط فقیر و محرومیت نیست بلکه دولت باید بفکر تولید شغل و تسهیل عملی و کمک برای ایجاد فضای کسب و کار به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم باشد تا جامعه پویا و زنده و معتدل و امیدوار شود .

از روز سه شنبه ۲۴ مرداد در طی سه روز و تشکیل پنج جلسه متوالی در مجلس، رئیس محترم جمهور و معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم و تعدادی از نمایندگان محترم موافق و مخالف سخنرانی کردند. بسیار تعجب آور بود این سخنان نخبگان و فرهیختگان جامعه این قدر سطح پائین است؟ یعنی سطح این همه ساعت سخنرانی ها و سطح علمی سخرانان حداکثر در قد و قواره معاون و یا مدیرکل طرح و برنامه یک وزارت خانه هم نبود حالا چه برسد به بیان یک وزیر که قرار است امور مرتبط اجرایی چهار سال آینده 80 میلیون ایرانی که معادل 3035 میلیارد ساعت زندگی ایرانیان است را در دست داشته باشد ؟ 3035 میلیارد ساعتی که ما و سایر مردم جهان با سرعت آن را میگذرانیم و براساس سنت الهی دیگر تکرار نخواهد شد یعنی سرمایه ای بسیار ارزشمند که اگر از آن بهره نبریم و مدیریت نشود به ارزانترین وجه ممکن آن را از دست می‌دهیم که مصداق آیه شریفه ان الانسان لفی خسر میباشد.

سخنان آقای رئیس جمهور و اعضای محترم دولت پیشنهادی و نمایندگان محترم مجلس به گونه‌ای است که شبیه به یک بازاریابی تبلیغ پراید و یا معرفی و فروش برنج وارداتی فلان شرکت است. در این سخنران‌ها شخصیت محترم می‌گوید اگر وزیر و مسئول شوم من این کارها را می‌کنم؟ خوب که چه شود؟ حالا پس از چهار سال می‌گوید نشد؟ چه کارش می‌کنید؟

اصولا معرفی شخصیت که منطبق با برنامه تحقق توسعه‌یافتگی کشور و برنامه ششم توسعه و برنامه اقتصاد مقاومتی و مهم‌تر از همه برنامه عملیاتی فقر و محرومیت‌زدایی و تولید شغل و کار دائم نباشد چه دردی را از این ملت دوا می‌کند؟ اصل کار دولت دوازدهم طبق گفته و قول آقای رئیس جمهور محترم برنامه فقر و محرومیت زدایی و تولید شغل و کار دائم بوده و است. حالا شخصیت محترم بیاید از سوابقش و یا نگاهش به آینده باشد اما سخنی از محتوای این برنامه نگوید؟ یعنی هیچ؟

جناب آقای رئیس جمهور! اجازه می‌خواهم یادآور شوم که شما مکرر به مردم قول دادید در طول چهار سال آینده یعنی حداکثر تا ظهر 12 مرداد سال 1400 دولت شما فقر و محرومیت را از کشور پاک می‌کند یا به حداقل قابل قبول می‌رساند. نه جنابعالی و نه معاون اول و نه وزیران معرفی شده و متاسفانه نه نمایندگان محترم که باید پیگیر مطالبات مردم باشند، هیچ کدامتان در مورد برنامه عملیاتی فقر  محرومیت‌ردایی و تولید شغل و کار دائم و آینده کشور یک صحبت علمی همراه با عدد و رقم و امید و تدبیر نه گفتید و ما هم نه شنیدی؟ چرا؟

جناب آقای رئیس‌جمهور! بنده مثل خیلی‌های دیگر در زمان تبلیغات انتخاباتی در حمایت از شما برای یکی از رقیبانتان نوشتیم و گفتیم. بنده برای یکی از رقیبان شما نوشتم لم تقولون مالا تفعلون؟ ظاهرا باید برای شما هم بنویسیم که چرا قولی را به مردم دادید حالا که پای عمل رسید صحبتی از آن نمیشود و ما چشم انتظار هستیم؟ اگر به این روند پیش برود ، ظاهرا با این حرف ها و انرژی که برای چهارسال آینده دولت تان ترسیم کردید و گذاشتید نباید انتظار داشته باشیم آبی برای این ملت گرم شود و همین آش و همین کاسه و چهار سال دیگر باید منتظر بود که نفر بعدی بیاید و کاسه کوزه ها را سر دولت شما بشکند و این برنامه تکراری حدود 20 سال گذشته بازهم تکرار شود با این تفاوت که در اوایل دولت شما متوسط خط زندگی حدود سه میلیون تومان در ماه بود حالا در ابتدای دولت دوازدهم به حدود کمتر از 4 میلیون رسیده و در ادامه این روند در پایان دولت دوازدهم باید منتظر بود که متوسط سطح زندگی مردم به حدود 5 میلیون تومان برسد و ما هنوز داریم راجع به تحریم و برجام و ایران هراسی و حصر و... تکرار مکررات صحبت می‌کنیم .

آقای رئیس جمهور و اعضای محترم هیئت دولت و نمایندگان محترم مجلس، ظاهرا موعظه زندگی و پایان زندگی و حساب پس دادن به خداوند سبحان و ملائک در قبر و بهشت و جهنم مال مردم عادی و فقیر فقراست و مسئولین محترم مصون از این سئوال جواب ملائک هستند؟ مگر مردم چند سال وقت زندگی دارند که دولت‌ها با وعده و وعید بدون برنامه و محتوا هر چهار سال آنرا تمدید میکنید و آخرش هم انتظار؟ تا امروز 5 برنامه 5 ساله توسعه ای در کشور به اتمام رسیده؟ حاصل این 5 برنامه برای کشور ثروتمند و قدرتمند ایران با این همه نیروی فعال جوان و توانمند در مقایسه با کشورهای رقیب در منطقه و فرا منطقه چه بوده؟ جز اینکه دولت ها با خروج از برنامه های مصوب شده و با سعی و خطا و فامیل و رفیق بازی و دادن کار به اصطلاح ژن های برتر عاملی برای سخت تر شدن زندگی مردم و ایجاد و توسعه فسادها و مفاسد اجتماعی شدند؟ ان‌شاءالله که حداقل دولت دوازدهم مثل اسلاف نباشد و جنابعالی و دولت تان مصمم به عمل قولتان باشد و قصد خروج از برنامه ششم را ندارد .

اما با این سخنرانی‌ها در مجلس ظاهرا برنامه ای برای حضور و ظهور و حفظ و حرکت در مسیر این برنامه ها یعنی برنامه ششم و برنامه توسعه یافتگی ایران در چشم انداز 1404 و برنامه فقر و محرومیت زدائی و تولید شغل و کار دائم توسط خودتان و دولت تان ارائه نشده و ترس از این داریم که تا پایان امسال هم نتوانیم از عملکرد شما دفاع منطقی همراه با عدد و رقم کنیم .

جناب آقای رئیس جمهور! شما داوطلب شدید که به مردم خدمت کنید و از مردم خواستید که به شما رای بدهند و صد البته از مردم خواستید که شما را در برنامه فقر و محرومیت‌زدایی و تولید شغل و کار دائم کمک نمایند. مردم هم به شما اعتماد کردند و رای دادند و پشتیبان شما هستند اما متاسفانه امروز در ارائه برنامه‌هایتان چیزی برای این‌ها که نوشتم مشاهده نمی‌شود؟ شاید لازم باشد به عنوان مطالبه مردمی از مردم دعوت کنیم پویش مردمی مبارزه با فقر و محرومیت در سطح کشور و حرکت به سمت و سوی توسعه‌یافتگی در کشور ایجاد شود و به صورت مردمی از شما بخواهیم قولتان را فراموش نکنید.

جناب آقای رئیس جمهور! تدبیر و امید با حرف و شعار نیست. تدبیر و امید در قالب برنامه و حرکت منطقی و منسجم و هدفمند شکل می‌گیرد و ماندگار می‌شود. امروز سرمایه اجتماعی شما امید به موفقیت و آینده خوب در مردم است که بسیار ارزشمند و نادر است. این سرمایه ارزشمند را نباید به هر بهانه کم ارزش و یا بی‌ارزش از دست دهید. برای حرکت برای توسعه یافتگی و بالندگی ایران سرفراز آماده‌ایم . فقط یک بسم‌الله و یک یا علی می‌خواهد.

فاذا عزمت فتوکل علی الله.
با احترام - سید جمشید اوشال

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698615

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    امریکا قصد نابودی جمهوری اسلامی را دارد و برجام فقط امریکا را به اهداف خودش نزدیک تر کرد بمب افکن های امریکایی بعد از برجام مانعی بر سر راه خود برای بمباران اتمی تهران نمی بینند