رویای شاهزاده‌ها؛ عربستان در مرز با مصر و اردن چه‌ می‌سازد؟

عربستان قصد دارد تا در مرز این کشور با مصر و اردن شهری متفاوت بسازد؛ شهری که در وصفش، روایت‌های رویایی آمده است. هرچند که هنوز معلوم نیست چقدر این رویاها به واقعیت نزدیک می‌شود.

نیو صدر: «شما می‌توانید به این کوه‌های قدیمی نگاه کنید و چیزی در آن نبینید یا شاید هم در آن چیزهایی را نبینید که جلوی شما را می‌گیرد، نه محدودیتی، نه اختلافی و نه... تنها چیزی که اینجا وجود دارد یک پتانسیل تمام نشدنی است، این صفحه‌ ای خالی‌ است که شما برای نوشتن فصل بعدی انسانیت به آن نیاز دارید؛ نئوم.»

این بخشی از تبلیغ پروژه ساخت شهر 500 میلیارد دلاری است که محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی چند هفته پیش از شروع ساخت آن خبر داد. به گفته او قرار است این شهر در مرز عربستان با مصر و اردن ساخته شود و به نوعی این دو کشور را به هم وصل کند، قرار است نئوم در منطقه‌ای به وسعت 26500 کیلومتر مربع ساخته شود، منطقه‌ای 36 برابر وسعت تهران.

اما نقطه تمایز نئوم، وسعت این شهر نیست بلکه منتخبی از فناوری‌های جدیدی است که در قرن اخیر کشف شده‌اند و قرار است در این شهر استفاده شوند؛ از فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر تا خودروهای برقی، ربات‌ها  و ...

در پروژه نئوم روی نوآوری در 9 حوزه مختلف تمرکز شده است، انرژی و آب، حمل و نقل، بیوتکنولوژی، غذا، ساخت و ساز پیشرفته، رسانه، سرگرمی، علوم فناوری و زندگی در بنیاد نئوم.

انرژی‌های سبز؛ تنها منبع تامین‌ کننده انرژی‌های نئوم

با توجه به روند افزایشی دمای کره زمین به علت افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای کشورهای زیادی به دنبال استفاده از انرژی‌های جایگزین هستند. شاهزاده سعودی در روزی که از اجرای این پروژه در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری بزرگ در ریاض خبر داد گفت که یکی از اهداف نئوم این است که تلاش‌های پادشاهی را در جهت جداسازی درآمدها از وابستگی به صادرات نفت نشان دهد.

 شهرهای زیادی هستند که به این هدف رسیده‌اند و همه‌ انرژی‌ خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کنند اما نئوم می‌تواند بزرگترین شهری باشد که همه‌ انرژی خود را باد و انرژی خورشیدی تامین می‌کند.

کلاس کلینفلد، مدیرعامل پروژه نئوم در این رابطه گفت: «عربستان سعودی فقط پر از گاز و نفت نیست، بلکه این کشور سرشار از انرژی خورشیدی و باد است. ما می‌توانیم از تکنولوژی برای تندتر شدن توسعه اقتصادی استفاده کنیم.»

سیستم حمل و نقل نئوم؛ از بالگرد تا دوچرخه

شهروندان نئوم قرار است سیسم حمل و نقل کاملا متفاوتی را تجربه کنند، بر اساس اطلاعات موجود در سایت پروژه، حمل و نقل عمومی در این شهر کاملا سبز خواهد بود و برای اینکار از خودروهای اتوماتیک، بالگردهای مسافربری و سیستم حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود، البته در این فضای پیاده‌روی و دوچرخه سواری هم برای شهروندان نئوم وجود خواهد داشت.

در این شهر پلی تاریخی ساخته ‌می‌شود، پلی که قرار است برای اولین بار در تاریخ قاره آسیا را به آفریقا وصل کند، بسیاری این پل را نماد پروژه نئوم می‌دانند.

ربات‌ها در نئوم با جمعیتی بیش از انسان‌ها

اما یکی از شگفت‌انگیزترین ویژگی‌های پروژه نئوم استفاده از روبات‌ها در این شهر است، هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه استفاده از ربات‌ها در نئوم وجود ندارد.

با این وجود در کنفرانسی که در آن از پروژه عربستانی‌ها رونمایی شد مارک لایبرت مدیرعامل بوستون دینامیک در این باره خطاب به حضار گفت: «ربات‌ها می‌توانند کاربرد‌های گوناگونی داشته باشند و مسئولیت مسائلی مثل امنیت، تدارکات، پیک و حتی مراقبت از افراد سالمند و ناتوان را هم بر عهده بگیرند.»

مدیرعامل یک بانک ژاپنی هم که قرار است در این پروژه روی انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند گفته است که در نئوم ممکن است تعداد ربات‌ها حتی بیشتر از انسان‌ها باشد.

گفتنی است چند روز پیش از کنفرانس پروژه نئوم، در مراسمی در ریاض از رباتی به نام سوفیا رونمایی شد و برای اولین بار در تاریخ به او اقامت یک کشور داده شد، سوفیا که الان مقیم عربستان است در پاسخ به سوال فردی که درباره حکومت ربات‌ها بر دنیا پرسید، گفت:  «تو خیلی از کتاب‌های آیلون ماسک را می‌خوانی، فیلم‌های هالیوودی زیادی هم تماشا می‌کنی!»

در نئوم همه چیز تغییر می‌کند؛ بیوتکنولوژی، کشاورزی با آب دریا و ...

بر اساس اطلاعاتی که مسئولین پروژه، در نئوم از روش‌های مراقبت‌های بهداشتی متفاوتی استفاده می‌شود، روش‌هایی که در طول دهه‌های گذشته توسط زیست‌شناسان کشف شده است. برای نسل بعدی در نئوم از ژن درمانی، ژنومیک، تغییر در سلول‌های بنیادی، نانوبیولوژی و ... استفاده می‌شود.

عربستان از کشورهایی است خشکسالی شدیدی دارد و از آب شیرین کن ها استفاده می‌کند، به همین دلیل در نئوم قرار است با استفاده از تکنولوژِ‌ی‌های جدید آب به کمترین میزان ممکن مصرف شود، در این شهر از مزارع عمودی و کشاورزی با آب دریا و گلخانه‌‌هایی استفاده شود که انرژیشان با انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

این شهر برای شهروندانش برنامه‌های تفریحی متفاوتی هم دارد، آنها می‌خواهند بزرگترین باغ جهان و همچنین پارک آبی‌ای با قابلیت ایجاد موج مصنوعی در نئوم بسازند. همچنین به همه‌ی شهروندان این شهر اینترنت پر سرعت رایگان داده می‌شود و اهالی نئوم می‌توانند به شکل اینترنتی و رایگان به تحصیل بپردازند.

صندوق ذخیره ارزی عربستان، که سرپرستی آن به عهده پادشاه این کشور است، در کنار دولت عربستان سعودی و شرکت‌های فناوری جهانی در ساخت این شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند. هنوز زمان دقیق پایان این پروژه مشخص نیست، گفته شده است که تا سال 2025 میلادی مرحله اول این پروژه به پایان می‌رسد.

 به هر حال مدیران این پروژه، نئوم را گذری از امروز به آینده می‌دانند، همانطور که در پایان فیلم تبلیغاتی نئوم آمده است؛ «اینجا جایی است که توسط آن می‌توانیم خودمان را برای آینده آماده کنیم، برخی به این کوه‌های قدیمی نگاه خواهند کرد و چیزی نخواهند دید ولی بقیه دنیا می‌فهمد که اینجا جایی است که روش جدید زندگی کردن شروع شده است.»

۴۷۲۳۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
    7 0
    ما هم اگه پولمون رو درست خرج کنیم همچین شهرهایی رو خواهیم داشت نه شهری مثل تهران که فقط داریم ثانیه ها رو میشمریم برای زلزله بعدی.
  • علیرضا جون A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
    22 29
    ماذا فازا یا محمد بن سلمان؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
    11 45
    تو ایران هم از این طرح ها زیاد میدن به خصوص وقتی میخوان وام بگیرن. ولی نتیجه یه چیز دیگه میشه. مطمئن باش اینم مثل همینه.
  • محمدرضا A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
    38 3
    همش چرته. الآن داریم یه شهر جدید میسازیم بغل تهران با خونه های مسکن مهری تا الگوی شهرهای آینده باشه.
  • مرتضی DE ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
    51 1
    همین این و اگه تو ایران بخوان بسازن پیمان كاراش اشعه وای فای و لوله های فاضلابش رو هم بالا میكشن
  • حسن ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    8 0
    سلام ، وقتی کار با برنامه ریزی ، و به کاردان و کاربلد بدهی اون نتیجه ای که میخوای میگیری ، عربستان اومده از پیمانکارهای معتبر جهانی قرارداد میبنده ، مثل شرکتهای ژاپنی و ... و این شرکتها مسولند بدون یک ریال اضاف تر پروژه رو به نحو احسن به پایان ببرند ، حالا توی ایران با دولت هم قرار داد ببندی پول و هزینه رو به موقع پرداخت نمیکنه ، من خودم توی اروپا پیمانکاری دارم ، و قبلا هم توی ایران کار کردم ، خیلی تلخ بود . متاسفانه
  • حسین IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    0 0
    احساس حسرت به بعضی و احساس حسادت به بعضی دیگر همین مانع پبشرفته
  • داود A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    6 0
    سلام در عربستان ، مسئولین مربوطه در تلاش هستند تا شهرسازی هایی بکنند ای کاش در ایران به راهسازی توجه جدی بشود تا ایرانی ها لااقل تلفات جاده ای شان کاهش یابد خصوصاً در مناطق کوهستانی که هزینه های زیادی برای هموطنان ایجاد شده، هم از نظر مصرف سوخت،هم از نظر استهلاک ماشیها و تصادفات و نیز هدر شدن وقت زیاد کاش دولت پول خوبی به احداث بزرگراه ها اختصاص یابد