واحدمرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت: رئیس جمهور کنونی آمریکا در حال تضعیف کشور ما است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، کریستین امانپور، مجری این شبکه گفت: نظر شما درباره رهبری آمریکا (در جهان) چیست؟ من این سؤال را می پرسم، زیرا هم‌اکنون در پاریس چنین به نظر می‌رسد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از این‌که رهبری اجلاس اقلیمی پاریس را در غیاب آمریکا به‌دست گرفته است، بسیار لذت می‌برد. تنها کشوری که در این اجلاسِ بزرگِ بین‌المللی حضور ندارد، آمریکا است و این در حالی است که تمامِ سایر سران جهان در آن اجلاس حضور به‌هم رسانده‌اند. مادلین آلبرایت، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و نخستین وزیر امور خارجه زن این کشور، در این خصوص گفت: من از غیبتِ‌مان (غیبت آمریکا در صحنه جهانی) به طرق مختلف، بسیار آزرده خاطر هستم. به‌ویژه، در رابطه با موضوع تغییرات اقلیمیِ زمین نیز چنین به نظر می رسد که ما در این صحنه نیز غایب هستیم. این در حالی است که من باور دارم که ما (آمریکا) باید رهبریِ این موضوع را در دست داشته باشیم. این بسیار تکان‌دهنده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کشور ما را از این توافقِ اقلیمی خارج کرده است. البته رئیس جمهور مکرون همان کاری را که نیاز دارد (یعنی میزبانی این اجلاس) انجام می‌دهد، ولی به‌نظر می‌رسد که چینی‌ها تلاش دارند رهبری مسئله‌ی تغییرات اقلیمیِ زمین را در دست گیرند. اگر بخواهم به‌صورت کلی به سؤال شما پاسخ دهم، باید بگویم که من به مسئله (نیاز جهانی به) رهبری و همکاریِ آمریکا به‌شدت باور دارم و فکر می‌کنم که بسیار آزاردهنده باشد که ببینیم آمریکا به‌طرق مختلف (در صحنه بین‌المللی) غایب شده است. به نظر من، اگر آمریکا به طرزی مناسب در امور جهانی دخیل نباشد، اوضاعِ جهان به‌خوبی پیش نخواهد رفت. از اینرو، من از غیبت آمریکا بسیار نگران هستم، زیرا دیگران خواهند توانست این خلأ را پر کنند. این برای ما زیانبار است که بخشی از این توافقِ بزرگ بین المللی (پیمان اقلیمی پاریس) نیستیم. به‌طور کلی، من از این مسئله نگرانم که چنین به‌نظر می رسد که رئیس جمهور ترامپ مدام چنین احساسی دارد که ما (آمریکا) قربانی هستیم، از ما سوء استفاده شده است و دنیا ما را مسخره می‌کند و به ما می‌خندد. به نظر من، چنین احساسی باعث بزرگ (شکوهمند) شدن آمریکا یا اولویت بخشی به آمریکا (چنان‌که ترامپ شعار «اول، آمریکا»‌ می‌دهد) نخواهد شد، بلکه به عقیده‌ی من، چنین رویکرد (منفعلانه ای) باعث می‌شود ما همواره احساس خطر کنیم و صرفاً رویکردی تدافعی داشته باشیم.

مادلین آلبرایت افزود: من از این موضوع، مملو از هراس و انزجار هستم که گویی دونالد ترامپ تصور می‌کند وی تنها شخصیتِ مهم است. از اینرو به نظر من، این رویکرد که کاخ سفید بخواهد وزارت امور خارجه آمریکا را تضعیف کند، باعث صدمه زدن به آمریکا خواهد شد.

آلبرایت اضافه کرد: به عقیده‌ی من این انزجار آور است. من امیدوارم شرایطِ موجود به نحوی از انحا تغییر کند، زیرا ما در حال تضعیف خودمان هستیم. آنچه حقیقتاً مرا آزرده خاطر می‌کند این است که رئیس جمهور ترامپ در حال تضعیف آمریکا است و برای من، به‌عنوان یک آمریکاییِ مغرور و قدرشناس، این بسیار افسرده‌کننده (نومیدکننده) است که ببینم چه اتفاقاتی (در کشور ما) در حال رخ دادن است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =