ایرنا نوشت: احمد الطیب شیخ الازهر مصر شامگاه سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از مردم فلسطین و مبارزات آن ها در برابر اشغالگران صهیونیست حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، شیخ الازهر در گفت وگوی تلفنی با اسماعیل هنیه بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس تاکید کرد.

از سوی دیگر رئیس دفتر سیاسی حماس نیز از مواضع الازهر در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تشکر و قدردانی کرد.

اسماعیل هنیه همچنین مواضع شیخ الازهر را شجاعانه و تاریخی عنوان کرد و خواستار حمایت جهانی از قدس اشغالی شد.
احمد الطیب شیخ الازهر پیش تر با صدور بیانیه ای مخالفت خود را با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه قدس اعلام کرده بود.
شیخ الازهر همچنین دیدار با مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا را رد کرده و گفته بود: هرگز با کسانی که تاریخ را تحریف می کنند گفت و گو نمی کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور به این شهر را اعلام کرد.

پس از تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سرزمین های اشغالی صحنه درگیری میان معترضان فلسطینی و نظامیان صهیونیست است.
قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش جدایی ناپذیر فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 این طرح را تصویب کرده بود و با این حال، دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه امتناع کرده بودند اما ترامپ براساس وعده هایش در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این مصوبه را اجرا کرد.

این تصمیم ترامپ که نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است، با مخالفت‌های بسیاری چه در داخل آمریکا و چه در عرصه جهانی رو به رو شده است. تحلیلگران سیاسی، این اقدام را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین و نقض آشکار قطعنامه های بین المللی ارزیابی می‌کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =