۰ نفر
۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
شعبده‌بازی ترامپ؟!

این بار هم فیل موش زائید! کاریکاتور نیویورک‌تایمز که به نقل از ترامپ می‌گوید «توافق هسته‌ای با ایران توافق بهتری بود، اگر با «ایران» منعقد نشده بود!» کاملاً نشان می‌دهد که مشکل ترامپ برجام نیست بلکه ایران است! و فراتر از آن حاکی از شعبده‌بازی تاجری است که روش نمدمال را در مقابل ایران در پیش گرفته است تا با امتیازگیری معامله را به ثمن بخس تمام کند! پس استراتژی ترامپ بی‌خاصیت کردن برجام است برای مقابله با ایران و نه پاره کردن آن و مقابله با دنیا! او کمی صحنه معامله تجاری را با مذاکرات سیاسی بین‌المللی چند‌جانبه که هر طرفی منافع متعدد و جداگانه‌ای دارد اشتباه گرفته است!

ما برجام را الگوی جدید رفتاری در تعامل با دنیا میدانیم تا فضای تنفسی برای سیاست خارچی و اقتصاد کشور باشد و او با ملتهب کردن جو و بلاتکلیف نگه داشتن شرکت‌های اقتصادی در پی بستن این فضا! ما باید به برجام تعهد باشیم در این صورت برجام در گلوی ترامپ گیر می‌کند نه می‌تواند بدلایل داخلی قورتش دهد و نه می‌تواند به دلایل خارجی بیرون بیاندازد! اعتراضات اخیر در ایران و حمایت غیرمعقول ترامپ از آنها، کار او را سخت‌تر کرده و به وخامت اوضاع افزوده است.

یعنی در حالی که معترضان ایرانی در دو هفته گذشته از وضع بد اقتصادی کشور اعلام نارضایتی‌ کرده‌اند، اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر به مردم ایران ضرر بیشتری خواهد رساند. یعنی اگر آمریکا تحریم‌های اقتصادی  بیشتری علیه ایران وضع کند، دولت ایران به جای اصلاح سیاست‌های غلط اقتصادی و در پیش گرفتن جراحی‌های سخت که کار مشکلی در این روزهاست، تقصیرها را به گردن ترامپ خواهد انداخت. در عوض از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که این بار ترامپ برای بار سوم در طول ریاست جمهوری‌اش، که باید هر ۴ ماه یک بار تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند و از برجام خارج نشود. اما پای‌بندی ایران به برجام را که باید هر ۳ ماه یک بار تایید کند، مانند نوبت قبل تایید ننموده و تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی ایران و نقض حقوق بشر وضع خواهد کرد، از جمله تحریم چند مقام ارشد حکومتی که با سرکوب‌ اعتراضات اخیر مرتبط هستند.

اجرای سیاست التهاب‌آفرینی و از کارآیی انداختن برجام درقبال ایران از سوی ترامپ باعث شده بود که حداقل از یک هفته پیش همه چشم‌ها به سرنوشت برجام خیره شود و اوج هیجان این روش نمدمالی ترامپ در روز گذشته بود که معاون وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد یک هفته است که در مورد برجام جلسه است و وزیرخارجه به همراه وزیردفاع هر روز در کاخ سفید هستند. اما با این که تا ظهر روز جمعه به وقت نیویورک هنوز خبری از اعلام موضع رسمی ترامپ نبود اما خبر توهینش به کشورهای آفریقایی و لاتین و چاه توالت نامیدن آنها، باعث شده است فضای سیاسی و رسانه‌ای آمریکا تماما به این موضوع معطوف شده و از التهاب تصمیم او در مورد برجام کاسته شود. وی روز جمعه چندین توئیت کرد اما هیچ اشاره‌ای به ایران و برجام نداشته است. نمایندگان کنگره و دیگر مقامات هم از دیشت تا حالا گرفتار همین توهین ترامپ شده‌اند.

شاید او حالا به ناچار و تحت فشار و مشورت اروپاییه‌ا و مشاورینش مجبور شده است تمدید برجام را با اکراه و بی‌سروصدا در آخرین ساعات کاری روز جمعه که با تعطیلات آخر هفته برخورد می‌کند تایید نماید. یعنی او هم‌زمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، ضرب‌الاجلی را برای کنگره و متحدان اروپایی‌اش برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران به منظور امضای قانون کنگره پیرامون برجام در قالب چهار بند زیر تعیین کرده است تا
۱. ایران را ملزم به صدور اجازه بازرسی فوری به همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی کند.
۲. تضمین کند که ایران هرگز به سوی تسلیحات هسته‌ای نمی‌رود.
۳. بر خلاف مفاد برجام، تاریخ انقضاء نداشته باشد.
۴. موشک دوربرد و برنامه هسته‌ای را غیرقابل تفکیک بداند و ایران را در صورت تداوم توسعه و آزمایش موشکی، تحت تحریم‌های شدید قرار دهد.

بعید می‌دانم بار ما با ترامپ به سر منزل مقصود برسد و باید ما هم سیاست نمدمال که خود در آن استادیم! در قبال او در پیش بگیریم تا ببینم آیا او می‌تواند مشکلاتش در صحنه داخلی و خارجی را از سر بگذراند؟! هم باید نیرویمان روی بقیه و از جمله نگه‌داشتن اروپا در اردوگاه خود بگذاریم و هم باید دید روس‌ها بالاخره با او چه خواهند کرد؟ زیرا به نظر می‌رسد هنوز در انبان چیزهای زیادی دارند! ان‌شاالله!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    4 1
    از قدیم گفتن دست بالای دست بسیاره. ترامپ کشورهای آفریقایی رو چاه توالت میدونه و میگه چرا به جای این کشورها از کشوری مثل نروژ مهاجر نیاریم. جالبه من یک دوست نروژی دارم دیروز می گفت اتفاقا از نظر ما نروژی ها هم آمریکا یک چاه توالت هست. نروژ یکی از مرفه ترین کشورهای جهان هست چه از نظر اقتصادی و چه از نظر مدنی و اجتماعی.