استاندار گیلان در حاشیه بازدید روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان از راه آهن رشت قزوین گفت : جمهوری آذربایجان برای احداث خط آهن رشت - آستارا سرمایه گذاری به میزان 500 میلیون دلار را پیشنهاد داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان دکتر محمدعلی نجفی در حاشیه این بازدید که روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان حضور داشتند با اشاره به اهمیت اجرای این مسیر ریلی از اتمام زیر ساخت این پروژه طی 6 ماه آینده خبر داد و افزود : بر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با تخصیص اعتبارات 480 میلیارد تومانی و 120 میلیارد تومانی شرکت زیر ساخت‌ها انشاء ا... شاهد بهره‌برداری از این پروژه مهم خواهیم بود.

وی از پیشرفت بالای 90 درصد روند ساخت ایستگاه‌های راه آهن خبر داد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت احداث مسیر ریلی قزوین- رشت و در ادامه رشت انزلی و آستارا اظهار داشت : در سفرهای متعدد روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان مباحث فاینانس و سرمایه گذاری اعتباری این خط ریلی صورت پذیرفت.

وی در ادامه از اعلام آمادگی کشور آذربایجان جهت سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در مسیر رشت- آستارا خبر داد و افزود : مذاکرات برای مشارکت این کشور در این خط ریلی ادامه دارد.

وی اظهار داشت : پروژه احداث خط ریلی رشت- آستارا نیز پس از آغاز آن در طی دوره 3 ساله انجام خواهد شد و بر طبق برآوردهای صورت گرفته احداث این مسیر 1300 میلیارد تومان هزینه را در برخواهد داشت.

استاندار گیلان به عزم دو کشور در تحقق راه آهن رشت- آستارا اشاره کرد و افزود : در ملاقات‌های روسای جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان آمادگی خود را جهت اجرایی شدن این پروژه اعلام کردند.

استاندار گیلان به اتصال راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا به کشورهای شمال دریای خزر اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال هشت کیلومتر عملیات اجرایی احداث راه‌آهن داخل خاک جمهوری آذربایجان تا مرز آستارای ایران به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی احداث 2.5 کیلومتر راه‌آهن مسیر داخل ایران در مرز آستارا آغاز شده است، بیان کرد: ترمینال مرزی راه‌آهن آستارا در حال احداث است.

نماینده عالی دولت در گیلان متصل شدن ریلی مسیر شمال و جنوب را از جمله ویژگی‌های این پروژه برشمرد و افزود : این پروژه قابلیت جابجایی 10 میلیون تن بار و 3 میلیون و 800 هزار مسافر را خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد : با احداث این مسیر ریلی شرایط جدیدی را در کاهش زمان و ارزانی حمل و کالا شاهد خواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پس از بازدید هیات هایی از جمهوری آذربایجان و ایران از مسیر راه آهن قزوین - رشت - آستارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اتصال این راه آهن بسیار مهم است چون علاوه بر حمل بار و کالا ، موجب گسترش روابط بین کشورهای منطقه می شود و از نظر ارتباطات مسافربری نیز حائز اهمیت است.

وی افزود: اتصال راه آهن ایران به آذربایجان تصمیمی است که توسط رئیسان جمهوری دو کشور اتخاذ شده و مسئولان ذیربط نیز با جدیت بدنبال اجرایی شدن این تصمیم هستند.

دکتر واعظی یادآور شد: با توجه به اینکه در طول سال، بیش از یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان به ایران سفر می کند و شمار گردشگران ایرانی که به این کشور می روند نیز چندین برابر افزایش یافته ، این مسیر برای هر دو طرف بسیار مهم است .

وی هدف از بازدید هوایی و زمینی هیات آذربایجانی به ریاست شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از راه آهن قزوین - رشت را آشنایی با پیشرفت این خط ریلی دانست و تصریح کرد: با توجه به استقبال مردم آذربایجان از زیارت امام رضا(ره) ، موافقت شده تا دو ماه آینده راه آهن بین نخجوان و مشهد راه اندازی شود تا مردم بهتر بتوانند به مشهد سفر کنند.
واعظی ادامه داد: سال گذشته نیز توافق شده بود که طرف آذری، هشت کیلومتر راه آهن را تا نقطه صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو کیلومتر خط راه آهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانه آستارا متصل شود.

وی افزود: با انجام این کار تاجران ، صنعتگران و کسانی که کار تجاری و اقتصادی می کنند می توانند از این مسیر به راحتی استفاده کنند چراکه این مسیر در آینده تبدیل به کریدور شمال - جنوب می شود که هم کشور آذربایجان هم کشورهای روسیه و منطقه قفقاز و هم اروپا می توانند از این مسیر به شبه قاره هند و خلیج فارس متصل شوند.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی آذربایجان و ایران نیز امروز در حاشیه بازدید از خط آهن قزوین - رشت در منجیل گفت : ساخت این راه آهن نه تنها برای مناسبت های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان مهم است بلکه کشورهای حاشیه خزر و حوزه قفقاز هم می توانند کالاهایشان از طریق آن به اروپا صادر کنند.

شاهین مصطفی اف قرار گرفتن خط آهن قزوین - رشت - بندرانزلی- آستارا در مسیر کریدور بین المللی شمال- جنوب موسوم به نوستراک را مزیتی بزرگ دانست و افزود : این خط آهن و اتصال آن به خط آهن جمهوری آذربایجان در توسعه تجارت منطقه بسیار موثر خواهد بود.

گفتنی است محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، استاندار گیلان و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ظهر امروز (پنجشنبه) از راه آهن قزوین - رشت - آستارا بازدید کردند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =