ایرنا نوشت: «سائولی نینیستوو» (Sauli Niinistö ) رئیس جمهور فنلاند با توجه به حضور امارات در درگیری های یمن، خویشتنداری بیشتر کشورش در اعطای مجوز جدید صادرات سلاح به طرف های درگیر درجنگ یمن را خواستار شد.

روزنامه دیلی فنلاند روز دوشنبه گزارش داد: نینیستوو این درخواست را در مصاحبه با روزنامه «هلسینگین سانومات» (Helsingin Sanomat) مطرح کرد.

خبرگزاری «اس تی تی» فنلاند نیز در همین زمینه گزارش داد که نینیستوو اوضاع در یمن را بشدت نگران کننده قلمداد می کند.
دیلی فنلاند افزود: اهمیت این مساله پس از آن بروز کرد که مشخص شد ارتش امارات احتمالا از یک نفربر زرهی که شرکت خدمات دفاعی و امنیتی «پاتریا» (Patria) در تامین آن نقش داشته، در جنگ یمن استفاده کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه هلسینگین سانومات، این نفربر زرهی شرکت پاتریا اوایل ژانویه امسال و در درگیری های شهر «حیس» (Hays) در استان حدیده یمن رویت شده است.

شرکت پاتریا در سال 2016 میلادی 40 فروند نفربر زرهی را به امارات فروخت. دولت فنلاند هفته گذشته مجوز صادرات سلاح این شرکت به امارات را تمدید کرد. این مجوز مربوط به فروش قطعات یدکی نفربرهای زرهی تحویل داده شده به امارات در سال 2016 است.

امارات مهم ترین مقصد صادرات سلاح فنلاند در سال 2016 بوده است.

 نیروهای امارات در چارچوب عملیات های موسوم به «طوفان قاطعیت» و «بازگشت امید» در ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان علیه یمن حضور دارند.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی هیچ دستاوری برای سعودی و متحدانش نداشته و تنها سبب ویرانی کشور فقیر یمن و کشتار و آوارگی مردم این کشور شده است.

بر اساس آخرین برآورد سازمان ملل، جنگ یمن به کشته شدن بیش از چهار هزار غیرنظامی و بی خانمان شدن حدود سه میلیون نفر انجامیده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =