رصد بارش شهابی خارق‌العاده را از دست ندهید/ آتش‌بازی در آسمان

جمعه شب(۲۶ آبان) و بامداد شنبه(۲۷ آبان) بارش شهابی اسدی به اوج خود می‌رسد. این بارش سالانه دوستداران آسمان شب را به هیجان می‌آورد.

به گزارش خبرآنلاین،بارش شهابی اسدی (Leonid Meteor Shower) از مشهورترین بارش‌های شهابی است. کانون این بارش در صورت فلکی شیر یا اسد (Leo) قرار دارد و اغلب شهاب‌هایی بسیار سریع دارد که به رنگ سفید دیده می‌شوند.

این بارش همه‌ ساله بین روز‌های ۲۶ تا ۲۸ آبان، به نقطه اوج خود می‌رسد؛ یعنی چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت می توان مشاهده کرد. منشاء این پدیده آسمانی تمپل تاتل P55، دنباله‌داری با دوره تناوب ۳۳.۳ سال است. نخستین بار منجمان مصری بودند که بارش اسدی را رصد کردند و در ادامه منجمان مسلمان و چینی مهر تاییدی بر وجود این باران شهاب سنگی زدند. 

برای پیدا کردن کانون بارش شهابی اسدی کافی است رد شهاب‌ها را در جهت خلاف حرکت آن‌ها ادامه دهید که در این صورت همگی آن‌ها به یک نقطه در صورت فلکی شیر خواهند رسید. اگر رد شهابی به این صورت فلکی نرسد، آن شهاب متعلق به این بارش نیست و یک شهاب پراکنده محسوب می‌شود.

رصد بارش شهابی اسدی از همه نقاط ایران امکان‌پذیر است و تنها باید بیشتر به افق شرق توجه کنید.  بیشتر اوقات وقتی صحبت از تماشا و رصد بارش شهابی می‌شود، مردم روی پشت بام خانه می‌روند، برای ۱۰ دقیقه آسمان را نگاه می‌کنند و و خیلی زود  نا‌امید می‌شوند. برای تماشای بارش شهابی باید از شهرها دور شوید. با این حال اگر در شهرهای کوچک که خیلی آلودگی نوری و هوا ندارند زندگی می‌کنید احتمالا از روی پشت‌بام هم موفق می‌شوید. 

رصد بارش شهابی بسیار آسان و لذت بخش است. مهمترین مسئله این است که خود را به نقطه مناسب و به دور از نور و آلودگی محیط شهرها برسانید. ! کافی است به منطقه‌ای امن با آسمانی تاریک بروید، روی یک زیرانداز دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید.  نگاه خود را متوجه بخشی از آسمان کنید که حدود 30 تا 45 درجه از نقطه کانون بارش فاصله دارد

برای رصد بارش‌های شهابی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید. اگر می‌خواهید کمی بهتر رصد کنید دوربین دوچشمی مناسب هم کارتان را راه می‌اندازد. 

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی DE ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
    0 0
    آیا شهاب سنگ ها برای ماهواره ها تهدید محسوب نمی شوند؟