امانی: سعودی، به دنبال تعریف سرزمین جدید برای داعش است

مجتبی امانی رییس دفتر سابق حفظ منافع ایران در مصر در گفتگو با خبرآنلاین به بررسی پشت پرده غزه بزرگ در صحرای سینا پرداخته است.

محمد اکبری: چند روز پیش اظهارات یک وزیر صهیونیستی در رابطه با اسکان آوارگان فلسطینی در صحرای سینا و انتشار فایل صوتی مربوط به اظهارات حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر مبنی بر اینکه درخواست بنیامین نتانیاهو در این خصوص را رد کرده، بار دیگر، مسئله آوارگان فلسطینی را در کانون توجه قرار داد. این طرح می گوید مصر از شهرهای رفح و شیخ الزوید چشم‌پوشی کند تا غزه در داخل صحرای سینا و تا نزدیکی العریش امتداد یابد تا بدین وسیله آوارگان فلسطینی بتوانند در این منطقه ساکن شوند. 

این در حالی است که اخیراً شبکه بی بی سی اسنادی را در رابطه با موافقت حسنی مبارک از سه دهه پیش تاکنون با تشکیل دولت فلسطین در بخشی از صحرای سینا منتشر کرده است.

آنگونه که در خبرها آمده بود؛ آمریکا و صهیونیست ها فشار زیادی را بر حسنی مبارک وارد کردند تا بتوانند موافقت وی را با این طرح بگیرند، اما او در نتیجه ترس از افکار عمومی با این موضوع موافقت نمی کرد. بعد از سرنگونی وی نیز محمد مرسی در این رابطه تحت فشار قرار گرفت. او هیئتی از اخوان المسلمین را برای بررسی این موضوع به آمریکا فرستاد و واشنگتن به این هیئت پیشنهاد کرد که مصر در دو مرحله به مدت 4 تا 6 سال یک سوم از اراضی سینا را به این موضوع اختصاص دهد. آمریکایی ها نیز وعده تشکیل دولت فلسطین در این منطقه تحت حمایت آمریکایی ها را مطرح کردند و گفتند که این دولت شامل فرودگاه و بندر نیز خواهد بود.

انتشار این اسناد چند روز قبل از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس این فرضیه را تقویت کرد که تحولات مهمی در حوزۀ فلسطین در شرف وقوع است. سوال این است که طرح «غزه بزرگ در صحرای سینا» چقدر شدنی است؟ و آیا شرایط منطقه‌ای آن برای اجرا مهیاست؟ مجتبی امانی رییس دفتر سابق حفظ منافع ایران در مصر، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین در این باره گفت:


 

بحث اسکان دادن آوارگان فلسطینی، در غیر از سرزمین های مادری خودشان یک طرح صهیونیستی برای کاهش فشار علیه این رژیم، ایجاد وسعت سرزمینی و بر هم زدن تعادل جمعیتی به نفع صهیونیست ها است. آوارگان فلسطینی که در کشورهای مختلفی از جمله اردن، سوریه، لبنان و حتی بعضاً عراق و کویت سکونت داشتند؛ همواره به خاطر اینکه به عنوان شهروندی غیر فلسطینی شناخته شوند اعتراض داشتند و رهبران فلسطینی ها همواره با این موضع مبارزه کردند. اما اسکان دادن این عده در صحرای سینا از یک طرح صهیونیستی خبر می دهد. به نظر من صرفنظر از اینکه هیچ وقت مصری ها این موضوع را قبول نمی کنند، این کار در راستای از دست دادن قسمتی از سرزمین خودشان است، این کار عملی هم نیست و چه از جانب خود فلسطینی ها و چه از جانب دولت مصر کاملاً مردود است. مصری ها در این دوره از لحاظ قدرت در داخل منطقه ضعیف شدند و همین مسئله باعث شده که مجدداً چنین طرحهایی مطرح شود که به نظر من هیچگونه امکان اجرایی ندارد و صرفاً یک تبلیغات صهیونیستی هست که به نوعی سعی در کاهش فشارها از جانب حاکمین اصلی سرزمین فلسطین دارد.

امانی در پاسخ به سوالی پیرامون مکاتبات اخوان المسلمین در دوره مرسی دربارۀ این مسئله گفت: 

 به اعتقاد من بحث ارتباط اخوان المسلمین با صهیونیست ها یک دروغ آشکار است که برای بدنام کردن این گروه به کار برده می شود، علیرغم این که اخوان المسلمین و مرسی در دوره حکومت مصر، اشتباهات و خطاهای فاحشی داشتند، اما نباید هر اتهامی که در واقع بخشی از آنها ساخته و پرداخته صهیونیست-هاست، نسبت به اخوان المسلمین قبول کرد. اخوان المسلمین یک گروهی است که یکی از دلایل تشکیل آن و یکی از اهدافش مقابله با رژیم صیونیستی است و تاریخ آن جدی بودن این موضوع را نشان می دهد. اما اخوان المسلمین در هنگامی که به حکومت رسیدند، سعی کردند به زعم خودشان دشمنی آمریکا و سعودی را با خودشان کاهش بدهند و با این دو کشور از سر دوستی دربیایند که نتییجه عکس داد.

این کارشناس مسائل مصر در پاسخ به این سوال که: "حادثه تروریستی که در مسجدی در سینا اتفاق افتاد، را می توانیم به جریان این طرح ربط بدهیم یا آن را باید با موضوع کوچ دادن داعشی ها به این منطقه ارتباط بدهیم؟" افزود: 

 به نظر من هر دو موضوع در راستای منافع رژیم صهیونیستی است، چه بر هم زدن امنیت سینا که موجب تهدید امنیتی برای مصر و کاهش قدرت و نقش منطقه ای این کشور خواهد شد و چه از باب این که صهیونیست ها، آمریکایی ها و سعودی ها به دنبال این هستند که یک جایگاه و سرزمین جغرافیایی برای داعشی ها تعریف بکنند و آنها را از رفتن به سرزمین های اصلی خودشان یا به کشورهای جدید مثل اردن و سعودی و بر هم زدن امنیت آن منصرف بکنند. بنابراین، به نظر من یکی از گزینه های مورد اتفاق آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی برای تمرکز داعش، می تواند سینا باشد که منافعی را برای این جهت تعمیم بدهند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =