ایرنا نوشت: روزنامه نیویورک تایمز امروز سه شنبه گزارش داد: هیات خلع سلاح سازمان ملل اولین پیش نویس پیمان بین المللی ممنوعیت سلاح های اتمی را ارائه کرد.

نیویورک تایمز افزود: طرفداران این پیمان، ارائه این پیش نویس را گام مهمی برای تکمیل متن این پیمان بین المللی در اوایل ماه جولای می خوانند.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: کشورهای دارنده سلاح اتمی، مذاکره برای این پیمان را تحریم کرده اند و اهداف تعیین شده در پیمان را ساده لوحانه و غیر قابل دسترسی دانستند، مخصوصا وقتی که کره شمالی تهدید کرده است موشک های دارای بمب هسته ای را علیه دشمنان خود استفاده خواهد کرد.

نیویورک تایمز نوشت: کشورهای حامی بازدارندگی در مقابل سلاح اتمی که بر این باورند باید برای مقابله به مثل، توان هسته ای و فناوری استفاده از آن را داشت، نتوانستند در مقابل جریان قوی مذاکرات بایستند. دور اول مذاکرات بین المللی در ماه مارس برگزار شد و نمایندگان 120 کشور در آن شرکت کردند.

طرفداران این پیمان بین المللی می گویند در صورتی که تعداد کشورهای تصویب کننده این پیمان به حد نیاز برسد، پیمان ممنوعیت سلاحهای هسته ای با قدرت بیشتری خواهد توانست کشورهایی که خود را کنار نگه داشته اند، مجبور به تجدید نظر کند.

نیویورک تایمز ادامه داد: استراتژی های مشابهی در مذاکرات بین المللی مورد پیگیری قرار گرفته که به امضای پیمان های بین المللی ممنوعیت سلاح های کشتار جمعی انجامید و شامل سلاحهای شیمیایی، بمب های خوشه ای و مین های زمینی است. کشورهای زیادی به این پیمان ها پیوستند به طوری که موجب شرمساری کشورهای امتناع کننده، شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، این پیش نویس، امضاکنندگان را موظف می کند 'هیچ وقت سلاح اتمی استفاده نکنند' و 'هیچ وقت برای تولید و اشاعه آن' تلاش نکنند یا اینکه به دنبال دستیابی، انبار کردن سلاح اتمی یا نگهداری مهمات اتمی نروند.امضا کنندگان همچنین متعهد می شوند هیچگاه آزمایش سلاحهای هسته ای یا هرگونه انفجار هسته ای نداشته باشند.

دیباچه این پیش نویس می گوید: پیمان منع گسترش سلاحهای اتمی که در سال 1970 به تصویب جامعه بین الملل رسید به عنوان شالوده پیمان ممنوعیت خلع سلاح هسته است.

این پیش نویس تا اواسط ماه ژوئن به مدت سه هفته برای بازبینی شرکت کنندگان گذاشته شده است. مذاکرات بین المللی در مورد پیش نویس ممنوعیت سلاحهای هسته ای در سازمان ملل در جریان است.

«بیتریس فین» مدیر اجرایی کارزار بین المللی برای امحای سلاحهای اتمی، در بیانیه ای گفت: این پیش نویس از گفتمان قوی تری برخوردار است و به طور کلی سلاحهای اتمی را ممنوع کرده است.

گروه خلع سلاح اتمی این پیش نویس را سنگ بنایی برای به ثمر رساندن تلاشهای چندین ساله برای ممنوعیت سلاحهای کشتار جمعی و قدمی استوار برای امحاء آنها می داند.

اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل معتقدند سلاحهای اتمی برای حفظ امنیت ملی ضرورت ندارد و داشتن آن را برای بشریت خطرناک می دانند و خواستار نابودی سلاحهای کشتار جمعی از جمله سلاحهای شیمیایی هستند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =