صالحی‌امیری: ملت بیش از آن‌چه شاهدیم شایستگی دارند

مراسم تودیع سیدرضا صالحی‌امیری رییس سابق سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی و معارفه اشرف بروجردی رییس جدید این سازمان باحضور مقامات فرهنگی برگزار شد.

مهدی درستی: مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی صبح روز دوشنبه 21 فروردین باحضور سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد، محمد نهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهوری، حسام الدین آشنا معاون فرهنگی رییس جمهور، شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان، اشرف بروجردی رییس جدید سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی، علاالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در مکان این سازمان برگزار شد.

فضای فرهنگی کنونی جامعه باعث آشتی اهالی هنر با نظام شده است

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم در مورد فعالیت خود در سه سال گذشته، در این سازمان، گفت: آنچه طی سه سال گذشته در کتابخانه ملی انجام شد، محصول تلاش و زحمت همه کارکنان و نیروی انسانی با شرافت، با انگیزه و دارای ظرفیت سازمان بود.»

او درهمین زمینه گفت: «بزرگ‌ترین سرمایه سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیروها و مدیران آن هستند و در تمام این سه سال سعی کردم عزت و منزلت آنها را پاس بدارم. همواره با خدا در این مسئولیت معامله کردم، از این رو قصد ارائه گزارش عملکرد ندارم، در کنار دکتر روحانی بر این باوریم این ملت بیش از آنچه شاهدیم، شایستگی دارد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «دستاوردهای کتابخانه ملی نتیجه حمایت های دولت است، از این رو باید همه جانبه قدردان رییس جمهوری و اعضای دولت باشیم .به عنوان عضو سازمان اسناد و کتابخانه ملی همواره در کنار کارکنان آن خواهم بود و از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.»

فراهم کردن امنیت برای اهالی قلم وظیفه حکومت است

در ادامه مراسم محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور با ابراز خرسندی از ثبات و آرامش در فضای فرهنگی گفت: «خدا را شاکرم که فضایی آرام و امن برای اهالی قلم و هنر حاصل شده تا شکوفایی فرهنگی را شاهد باشیم انس با کتاب مایه آرامش روح است. فراهم کردن شرایط شکوفایی در محیطی آرام و امن برای اهالی قلم وظیفه حکومت است. حکومت در باب فرهنگی وظیفه جانشینی اهل فرهنگ را ندارد و باید امنیت و شرایط تولید خلاق را برای آنها مهیا کنند. خوشبختانه در این سه سال و نیم شاهد هستیم که اهالی فرهنگ و هنر احساس می‌کنند زمینه برای فعالیت‌شان فراهم‌تر شده و این واقعاً خستگی را از تن مدیران ما به در می‌کند که دراین شرایط ناامن منطقه به این درجه از ثبات و امنیت رسیده‌ایم.»

او ادامه داد: «سازمان اسناد و کتابخانه ملی نقش خطیری در رشد فرهنگی جامعه بازی می‌کند و دوره مدیریت آقای صالحی‌امیری نیز گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شد. تبدیل شدن این مرکز به محلی برای کنار هم بودن و با هم اندیشیدن برای پژوهشگران سطح ملی ما اتفاق خوشایندی است. باید امکانی فراهم شود تا حافظه تاریخی ما در خدمت حرکت و رشد جامعه قرار گیرد یعنی صرف نگهداری و طبقه‌بندی اسناد کافی نیست و باید زمینه برای درس گرفتن از تاریخ معاصر مهیا باشد.»

نهاوندیان اضافه کرد: «وظیفه حاکمیت عادل این است که زمینه انتخاب درست را فراهم کند؛ نه اینکه جایگزین یا تحمیل‌کننده انتخاب باشد. مردم هم وقتی احساس کنند که امکان انتخاب آزادنه را دارند، آگاهانه انتخاب می‌کنند. اعتدال با علم رشد می‌کند. خاستگاه افراطی‌گری جهل و خاستگاه اعتدال علم و آگاهی است. اگر می‌خواهیم به اعتدال کمک کنیم، آگاهی را افزایش دهیم. انتخاب‌ها و نتایج آن را بای مردم روشن کنیم.»

سازمان اسناد شجاع زمینه‌ساز دسترسی آزاد به اطلاعات

در ادامه حسام‌الدین آشنا در باب اهمیت کتابخانه ملی گفت: «کتابخانه ملی از مهم‌ترین نهادهای تمدنی جدید در کشور ماست. اینکه یک ملت کتابخانه ملی داشته باشند و هویت ملی را با کتاب های منتشر شده تعریف کند، بسیار اهمیت دارد. تاریخچه کتابخانه ملی ما تاریخچه ملت ماست.»

او همچنین اضافه کرد: «کتابخانه ملی در دوره گذشته، به موسسه فرهنگی جدی و محلی برای حضور و ظهور اندیشه‌های کشور تبدیل شد. محلی برای گفت وگوهای علمی و جایی برای قدر شناسی از بزرگان فرهنگی کشور. توجه ویژه به اسناد ملی و دسترسی آزاد اطلاعات دیگر اتفاق درعرصه فرهنگی کشور بود.»

آشنا پس از خوشامدگویی به بروجردی که تربیت شده شهید بنت الهدی صدر است، گفت: «او یک فعال اجتماعی شناخته شده و مطرح در انقلاب است. او پژوهشگر مطرح در حوزه مطالعات زنان و اسلام است که پژوهش های جدی در حوزه مسائل اجتماعی داشته است. امیدواریم قدر این حضور را بدانیم.»

تلاش برای ایجاد جایگاه برتر جامعه اسلامی

اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی در پایان مراسم گفت: «وظیفه خود می دانم که ابتدا از مقام محترم ریاست جمهوری سپاسگزاری کنم به واسطه اعتمادی که به من در قرار گرفتن در این سمت کردند و جناب دکتر نهاوندیان که همراهی مستمری داشته و دارند و همواره مرهون زحمات فرهنگی‌شان هستم و همچنین دکتر صالحی امیری که سنگ بنای بسیاری از فراموش شده‌های رفتاری فرهنگی را در این مجموعه احیاء کردند و با راه اندازی پژوهشگاه، اندیشگاه و تاکید بر فراهم آوردن اسناد و دیجیتالی کردن آنها زحمات زیادی کشیدند.»

او افزود: «در سند چشم انداز توسعه که توسط رهبر ابلاغ شد دو اصل توسعه یافتگی و هویت انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفت که بخشی از هویت اسلامی در آثار مکتوب متجلی است و اساساً باید به حفظ آن‌ها کوشید که به دست نسل های بعدی برسد و بتواند به هویت ایرانی اسلامی و هویت معنوی خود برسد. این بستر فراهم شده برای کسانی که اصحاب علم و فکر هستند و با تعامل و باور به گفت و گو و تفاهم نباشد درک متقابل بر مبنای امنیت راهگشای خوبی برای کشورمان است و باید این عرصه فراهم شود تا بتوان در کنار هم و با رفع نواقص و اصلاح رویکردها و دیدگاه ها، جایگاه برتری را برای جامعه اسلامی مان رقم بزنیم.»

بروجردی اظهار کرد: «بخشی از هویت انقلاب اسلامی در آثار مکتوب از گذشتگان متجلی است که باید حفظ و بزرگ داشته شود و باید به آیندگان جامعه منتقل شود و همکاران گرامی که در جمع حضور دارند و کسانی که با تلاش‌های خود سعی کردند که این گنجینه عظیم را معرفی و نگهداری کنند و به نسل‌های بعد برسانند.»

رئیس کتابخانه ملی گفت: «تاکید می کنم کسانی که وارد این عرصه می‌شوند جز با عشق، محبت و علاقه‌شان از این گنجینه محافظت می‌کنند و کارمندان و اصحاب اندیشه با ایده‌های نوین خود به بارور شدن این مجموعه تلاش می‌کنند هویت ایران اسلامی را به مجموعه جامعه اسلامی عرضه کنند و درخواست می‌کنم که این مجموعه را با یاری هم به ثمر برسانیم و آرزوی توفیق برای شما را دارم.»

ماندن در شورای شهر در زمان پلاسکو وظیفهام بود

احمد مسجدجامعی دیگر سخنران این مراسم بود. او با بیان اینکه در دوره‌های مختلف کتابخانه‌های بزرگی داشتیم، گفت: «مناطق دیگر جهان در این حوزه‌ها از ما وام گرفتند و اینطور نیست که کتابخانه و کتاب ره‌آورد دوره مدرنیته باشد. در گذشته حتی برای مساجد هم کتابخانه می‌ساختتد؛ ارزش و اهمیت کتاب برای معنی‌بخشی به زندکی به گونه‌ای بود که در جوار مکان‌های مقدسی مانند مسجد قرار داشت. برخلاف امروز که برای مساجد، آشپزخانه هم می‌سازند اما کتابخانه نه.»

عضو شورای شهر تهران با اشاره به سابقه اشرف بروجردی افزود: «خانواده بروجردی، خانواده‌ اهل علم هستند. بروجردی در عرصه‌های علمی و اجتماعی حضور داشته و دارد. شاید بروجردی اولین رئیس خانم کتابخانه در کشور باشد که به این سمت منصوب شده است.»

مسجدجامعی همچنین در ادامه با اشاره به اهمیت کتابخانه ملی گفت: «افرادی چون کامران فانی، پوری سلطانی، عزیز طباطبایی و بزرگان دیگری در این مجموعه فعالیت کردند و صالحی امیری به ظرفیت معنوی اینجا افزودند و به اندیشمندان و پژوهشگرانی که مهجور بودند، پرداختند. گاهی از من می‌پرسند که اگر کتابخانه خوب است، چرا شما نیامدید؟ من توفیق این را نداشتم که به اینجا بیایم. همه مقدمات فراهم شده بود. تاخیر در بررسی استعفای من از شورای شهر و در نهایت حادثه پلاسکو سبب شد که در شورا بمانم.»

او افزود: «آتش‌سوزی پلاسکو مهم‌ترین اتفاق شهری در سال‌های اخیر بود. ماندن من در این شرایط وظیفه اخلاقی بود و باید برای حفظ حقوق شهروندان، می‌ماندم.»

در بخش دیگر این مراسم امیرخانی معاونت کتابخانه ملی پس از خیر مقدم به ریاست جدید سازمان اظهار داشت: «مدیریت سازمان نقش راهبردی در هر سازمان دارد. در این سه سال که در خدمت دکتر صالحی امیری بودیم، با وجود نقاط قوت و ضعف، کتابخانه ملی جایگاهی پیدا کرد که قابل قیاس با دوره‌های قبل نیست. کمتر صاحب‌نظری است که از منابع کتابخانه ملی استفاده نکرده باشد. تشکیل شورای راهبردی یکی از اقدامات دکتر صالحی امیری است که خانم بروجردی از اعضای این شورای راهبردی است. امیدواریم در دوره خانم دکتر بروجردی نیز این حرکت رو به رشد را تجربه کنیم.»

زهرا شجاعی مشاور سابق رئیس‌جمهور هم در سخنانی گفت: «ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که منعکس کننده جهان واقعی و ملموس است و جهان دومی که در چرخه فضای مجازی و کدگذاری است. هر کدام از این‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد.»

او افزود: «جهان دوم بی‌مکان و نمادین و قابل دسترسی برای همه است که در آن باید تعریفی نو از فرهنگ ارائه شود. کتاب و کتابخانه مجموعه‌ای از این فرهنگ است. کتابخانه ملی در هر کشوری کتابخانه مادر است؛ بنابراین شایسته است که یک مادر رئیس کتابخانه ملی باشد.»

در ادامه این مراسم هدایای مدیران و کارکنان سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی به صالحی امیری اهدا شد و نهاوندیان حکم ریاست بروجردی را از جانب رییس جمهور را به او تقدیم کرد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =