وزیر اقتصاد: ساماندهی نرخ سود بانکی جدی است/ برنامه‌های دولت برای جبران کمبود منابع نظام بانکی

ایرنا نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به فاصله زیاد میان نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی گفت: ساماندهی نرخ سود بانک ها جدی است.

علی طیب نیا در گفت و گویی با بیان اینکه با توجه به کاهش محسوس نرخ تورم در دو سال اخیر ، فاصله نرخ تورم و نرخ سود سپرده و تسهیلات بانک ها زیاد شده است، افزود: بالا بودن نرخ سود بانک ها به ویژه برای فعالان اقتصادی برخی مشکلاتی را ایجاد کرده است، ضمن اینکه فعالان اقتصادی حاضر نیستند نرخ سودی را که حداقل 12 درصد بیشتر از نرخ تورم است ، پرداخت کنند.

طیب نیا خاطرنشان کرد: نرخ بالای سود بانکی برای بازار سرمایه نیز مشکل ساز شده است زیرا اگر مردم بتوانند نرخ سودهای بیست و چند درصدی از نظام بانکی گرفته شود، انگیزه برای ورود منابع مالی به بازار سرمایه و تامین مالی فعالیت های اقتصادی در این بازار با مشکل مواجه می شود.

وزیر اقتصاد افزود: یکی دیگر از عوارض سوء نرخ سود بالای بانکی آن است که در سبد دارایی های نظام بانکی کشور سرمایه گذاری های ریسک آور و پرریسک افزایش می یابد ، زیرا تنها فعالیت های با ریسک بالا ، نرخ سود بالا را تامین و پرداخت می کند.

طیب نیا با بیان اینکه به صورت جدی تصمیم داریم ، نرخ سود بانکی را ساماندهی کنیم ، گفت : البته بر اساس منطق اقتصادی ، قواعد شرعی و نظام بانکداری اسلامی نمی توانیم کاهش نرخ سود بانکی را به صورت دستوری واز طریق بخشنامه انجام دهیم.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: نرخ سود بانکی بالا به دلیل وجود اضافه تقاضا در بازار پولی کشور است که برخی عوامل سبب این افزایش شده است.

وی افزود : همزمان عواملی نیز باعث شده منابع قابل وام دهی نظام بانکی کشور کاهش یابد و اگر قرار است نرخ سود به صورت منطقی کاهش یابد، قاعدتا باید سیاست ها را متوجه علت اصلی و کمبود منابع را در بازار مالی برطرف کنیم.

طیب نیا افزود : برنامه های مفصلی برای حل این مشکل داریم که بخشی از آن در احکام قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر پیش بینی شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افزایش سرمایه بانک ها ، افزایش پرداخت بدهی دولت به بانک ها ، وصول معوقات و فروش اموال و دارایی های مازاد نظام بانکی کشور از این برنامه است که می تواند مشکل کمبود منابع نظام بانکی را کاهش دهد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    2 2
    پایین بودن نرخ ارز برای فعالان اقتصادی مشکل ایجاد کرده و باید بالا نگه داشته شود و حالا آقای وزیر می فرمایند: بالا بودن نرخ سود بانک ها به ویژه برای فعالان اقتصادی مشکلاتی را ایجاد کرده است پس مشکلات مردم این وسط چقدر اهمیت دارد؟
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    5 0
    آقای وزیر ساماندهی نرخ ارز را هم همین قدر جدی بگیرید. البته ساماندهی رو به پایین نه مثل رویه سیف رو به بالا.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    4 0
    دولت باید در کوتاه مدت به فعالیت های مولد واجد شرایط «يارانه تسهيلات» بپردازد نه اینکه باز دستش را توی جیب مردم و سپرده های آنها در بانکها بکند و «از محل منابع مردم، بانك ها را به تكاليف غير اجرايي وادار کند». این یک منطق درست اقتصادی است که هم حقوق سپرده گذاران را در نظر گرفته هم برای تولیدکنندگانی که بهانه گزانی تسهیلات را دارند یارانه در نظر گرفته البته دولت باید به دقت نظارت کند که مانند همه این سالهای گذشته تسهیلات اعطایی به جای تولید باز از بازارهای سوداگرانه سر در نیاورد. باید تسهیلات گیرندگان را درباره نحوه هزینه وامهای یارانه ای بشدت پاسخگو و متعهد نگه دارند.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    12 1
    اقای روحانی این چه وضعی است ؟؟؟؟ تنها دغدغه اقتصادی شما و اقای سیف در این دو سال شده کاهش بهره چندرغاز سپرده های مردم بدبخت در بانکها و جلوگیری از کاهش نرخ دلار و ادامه گرانی....چرا دغدغه کاهش بهره وامها را ندارید ؟؟؟؟ چرا دغدغه افرایش وام ها را ندارید ؟؟؟؟؟؟ چرا دغدغه تک نرخی ارز کاهش قیمت ارز و بازگشت ارزش ریال را که قول داده بودید ندارید ؟؟؟؟ چرا دغدغه کاهش قیمت خودرو رو ندارید ؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
      0 0
      گل گفتی جوان
  • احمد ع ع ع A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    اخه چه کار به سود پول مردم صعیف که در بانکها گذاشتن دارید این هم میخواهید کم کنید و به جیب سرمایه داران بریزید اخه این چه کاری است.