دیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در مورد سیاست خارجی آینده دولت گفت: ستون فقرات سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم بر اساس تعامل سازنده با جهان همچنان ادامه خواهد داشت.

محمد اکبری: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در حوزۀ سیاست خارجی در دولت دوازدهم نحوه تعامل دولت با بازیگران بین المللی و مخصوصا بازیگران منطقه ای و همسایگان است. کارشناسان این سوال را مورد بررسی قرار می دهند که چه روشهایی در جهت کاهش تنش و دور کردن سایه جنگ در منطقه باید مورد استفاده قرار داد تا سیاست خارجی دولت به بهترین شکل منافع ملی حداکثری را جذب کند. دیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، در مورد این موضوع به دو سوال پاسخ داد. دکتر حسینی اعتقاد دارد حرکت کردن بر مدار صلح جویی و آرامش طلبی به ویژه در دورانی که تندروها در ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل در جستجوی بحران های تازه برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی هایشان هستند، ضروری است.

نگاهتان در مورد سیاست خارجی آینده جمهوری اسلامی ایران چیست؟ به نظرتان با پیروزی حسن روحانی سیاستهای گذشته پیگیری خواهد شد یا رهیافت های دیگری در این زمینه مورد نظر خواهد بود؟


ستون فقرات سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم بر اساس تعامل سازنده با جهان همچنان ادامه خواهد داشت. هرچند انتظار داریم که شاهد دو تغییر تکاملی جدید باشیم:

اول توجه بیشتر بر دیپلماسی اقتصادی و تجمیع امکانات و ابزارهای سیاست خارجی در خدمت جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش همکاری های اقتصادی با همه کشورها.

و دوم؛ اولویت دادن به منطقه و همسایگان به منظور برداشتن قدم هایی موثر در راه حمایت از موازنه عمومی قدرت، پایان دادن به جنگ های جاری و حل گام به گام اختلافات با کشورهای همسایه. در فراسوی این انتظارات، حرکت کردن بر مدار صلح جویی و آرامش طلبی به ویژه در دورانی که تندروها در ایالات متحده، عربستان سعودی و اسرائیل در جستجوی بحران های تازه برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی هایشان هستند، ضروری است. تداوم "چندجانبه گرایی استراتژیک" یعنی شکلی از چندجانبه گرایی که تصادفی و موقتی نیست و نشان دهنده یک استراتژی بلندمدت از جانب جمهوری اسلامی ایران است، یکی از مهمترین الزامات دستیابی به این هدف است.

سیاست خارجی دولت دوازدهم از یک جهان بینی مبتنی بر پاسداشت موازنه های ژئواستراتژیک جهانی و در نتیجه تعقیب سیاست خارجی متوازن میان غرب و شرق ریشه خواهد گرفت. تنها در این بستر است که می توانیم بهره گیری از فرصت های جغرافیایی منحصر به فرد ایران را در گذرگاه غرب به شرق، شمال به جنوب و یا در یک تعبیر ژئوپولیتیکی دیگر، در گذرگاه خشکی های اوراسیا به آب های اقیانوس هند به حداکثر برسانیم.

به نظرتان پیروزی حسن روحانی چه تاثیری بر سیاست خارجی آینده ایران خواهد داشت؟ این موضوع چه تاثیری بر روابط ایران با همسایگان و دیگر بازیگران بین المللی خواهد گذاشت؟

پیروزی دکتر روحانی، پیام روشنی به منطقه و جهان ارسال کرد. در وهله اول نه تنها نشان دهنده استمرار خط مشی اعتدال در سیاست خارجی ایران بود بلکه نشان داد که این خط مشی از حمایت اکثریت ملت ایران نیز برخوردار است.

با این تجدیدقوا علاوه بر اینکه دولت با اطمینان از حمایت رأی دهندگان به مسیر اعتدال ادامه خواهد داد بلکه سایر کشورها نیز اطمینان یافتند که سیاست خارجی ایران مورد تایید ملت ایران هم هست. این واقعیت ها، مسیر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی گری و همزمان تلاش برای دستیابی به راه حلی مرضی الطرفین در منطقه پیرامون موضوعات مورد اختلاف را تسهیل خواهد کرد. ایرانیان با تایید دوباره حسن روحانی بر برجام و در کنه پیام به شیوه گفتگو برای حل و فصل اختلافات هم مهر تایید زدند و این می تواند بدان معنا باشد که ایرانیان، مکانیزم گفتگو را برای رفع سایر اختلافات بر نزاع و تنش ترجیح می دهند. این در واقع اعلام آمادگی دموکراتیک ملت ایران به منظور برداشتن گام های جدید در سیاست خارجی ماست.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =