۰ نفر
۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۴

گیلان سرزمین جنگل و باران؛ برنج و نوغان ؛ بستر رودهای خروشان و پهنه ی رویش بنفشه ها , پامچال ها , نیلوفرهای آبی , زیستگاه قوها و مرغابی ها و هزاران گیاه چشم نواز و زیبایی ها ی بیشمار دیگر ، جایی که جلگه و دریا و کوهستان روی در هم می سایند و شب و روز امواج خروشان دریا بر ساحل و ماسه زارهای آن بوسه می زنند . سرزمینی سرشار از حیات و مملو از نشاط که طبیعت سحر انگیز آن نه تنها مایه پویش و سختکوشی است بلکه الهام بخش آرامش و نیرو بخش اندیشه و خلاقیت است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، در این مجال و در آغاز سال 1396 شمسی به معرفی جاذبه های پرشمار گردشگری گیلان می پردازیم:

موزه میراث روستایی گیلان؛ منحصر به فرد در خاورمیانه و آسیای مرکزی

موزه های روستایی، تصاویری ملموس از زندگی سنتی‌اند که در آنها می توان معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را از نزدیک مشاهده و زندگی روستایی را تجربه کرد؛ این موزه ها فضایی را فراهم می‌کنند تا مردمان هر سرزمین با گذشته نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند. موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران می باشد. این موزه که در نوع خود در خاور میانه و آسیای مرکزی منحصر بفرد است، با هدف پاسداشت و حفظ میراث مادی و معنوی مردم سرزمین گیلان طراحی شده است.

موزه روستایی اولین اکو موزه ای است که در زمینی به مساحت حدود 263 هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر 18 جاده رشت ـ تهران احداث شده است.

 

دریاچه سقالکسار؛چشم اندازی بکر و سرشار از آرامش

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد در اطراف مزار آقا سید شریف دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشند. یکی از بزرگترین این دریاچه ها (استخرها) سد خاکی سقالکسار می باشد که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار واقع شده است و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می کند. با حدود یک ربع ساعت رانندگی از رشت می توان به این روستای فوق العاده زیبا رسید.

روستای سقالکسار با چشم اندازی زیبا، سرشار از سکوت دریاچه ایست که انبوهی از درخت های جنگلی سر به آسمان کشیده آن را احاطه کرده است.

آدرس و مسیر دسترسی به روستای سقالکسار از رشت : رشت، فلکه انتظام،10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار.
آدرس و مسیر دسترسی به روستای سقالکسار از جاده قزوین به رشت : بعد از پلیس راه، تقاطع روگذر به سمت فومن، آقاسید شریف (که موزه میراث روستایی در این مسیر واقع شده است)

شهرک تاریخی ماسوله؛ میراث یونسکو

ماسوله با کوهستان های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز از توریستی ترین مناطق شمالی ایران با جلوه های طبیعی فراوان به ویژه در اواخر بهار و فصل تابستان است و قله شاه معلم در ماسوله با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان و هدفی جذاب برای گروه های کوهنوردی می باشد و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی، یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان گیلان و حتی میان کشورهای خاورمیانه می باشد.

لازم به یادآوری است شهرک تاریخی ماسوله نماینده آثار تاریخی ایران در طرح میراث فرهنگی و گردشگری یونسکو در بین هشت کشور آسیای میانه و هیمالیا می باشد.
ماسوله که شهرکی پلکانی است دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا 1000 ساله است و چشم انداز آن به صورت پلکانی از کوه به دره و وضعیت منحصر بفرد آن سالانه پذیرای مشتاقان بی شماری است. به گفته مسوولان گردشگری گیلان؛ بازدید حدود یک میلیون و 500 هزار نفر گردشگر و مسافر داخلی و خارجی در سال گذشته بر این مهم صحه می گذارد. شهر تاریخی ماسوله با شماره 1090 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه رودخان ؛ دژ مستحکم گیلان

قلعه رودخان که به قلعه "هزار پله" ، "حسامی" و "سكسار" نیز معروف است نام قلعه ای‌ تاریخی در 23 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در بخش مرکزی و دهستان "گوراب پس" استان گیلان است.با توجه به اینکه اکثریت قلعه های کوهستانی در گذر ایام یا توسط طبیعت یا به دست آنهایی که قلعه را فتح کرده اند تخریب شده است، اگر می خواهید یک قلعه نسبتاً استوار را که سعی در مرمت آن صورت پذیرفته ببینید، توصیه می کنیم از سفر به قلعه رودخان غافل نشوید.
این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در ۳۰ امرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در سیاهه‌ی یادمان‌های دیرین ایران (فهرست آثار تاریخی و ملی) ماندگار شد.

مسیر دسترسی به قلعه رودخان ، از شهر رشت تا فومن 35 کیلومتر فاصله است. در شهر فومن تابلوی راهنما برای هدایت به سمت قلعه رودخان وجود دارد. جاده ی فومن - قلعه رودخان جاده زیبایی است که تماما آسفالت شده و کیفیت آسفالت آن نیز قابل قبول است. از مرکز شهر فومن تا پارکینگ قلعه رودخان 22 کیلومتر فاصله است.

تالاب انزلی؛ رویش نیلوفر آبی از دل تالاب 

تالاب انزلی و یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان قرار داره. مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانواران ایران محسوب می شه و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانیِ که از کشورهای همسایه شمالی به ایران مهاجرت می کنن. تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست.

 

پارک جنگلی گیسوم؛ پیوند دریا و جنگل

يکي از نقاط ديدني استان گيلان و شهرستان تالش پارک جنگلي گيسوم است. مسيري زيبا و ديدني درختان سر به فلک کشيده آن تونلي جنگلي را ايجاد کرده است که دل هر بيننده‌اي را با خود مي‌برد.

در جنوب گيسوم، رضوانشهر به فاصله ۱۴کيلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کيلومتر قرار دارد.
جاده گيسوم تونلي جنگلي را با نسيم خنک کوهستان هاي تالش در هم آميخته تا تن و جان هر رهگذري را آرامش ببخشد و روحش را آسايش دهد.گيسوم جايي است که جنگل و دريا به هم مي رسند و سحر طبيعت به اوج خود مي رسد.

همسايگي جنگل و دريا در اين منطقه از شمال کشور، زيبايي دو چنداني را نصيب چشمان گردشگران مي‌کند.

بام لاهیجان ؛ عروس گیلان

بام سبز لاهیجان یکی از مقاصد گردشگری پر‌طرفدار و زیبای شهر لاهیجان در استان گیلان است. بام سبز در قسمت بالایی شیطان‌کوه در شهر لاهیجان واقع شده است و به علت اینکه به نمای شهر و دیدنی‌های آن مانند شیطان‌کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای دامنه کوهستان‌های لاهیجان اشراف دارد، آن را بام سبز لاهیجان می‌نامند.

وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و امکانات رفاهی همچون شهر بازی تله کابین و... از ویزگی های این جاذبه گرشگری بی نظیر می باشد.

اولسبلانگاه؛ بهشت زمینی 

اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه بهشتی ییلاقی در جنوب ماسال است. سفر به این روستای زیبا که در ارتفاعات کوه تالش واقع شده است، تجربه‌ای بی‌نظیر را از تلفیق آسمان و زمین برایتان رقم خواهد زد.

روستای اولسبلنگاه، از جاذبه‌های شناخته‌شده‌ی استان گیلان، ییلاقی خوش‌ منظره و تابستان نشین با خانه‌های چوبی است که بوی تازگی و طراوت طبیعتش همگان را مسخ می‌کند.

برای رسیدن به این روستای ییلاقی از تهران ۳۸۰ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. ماسال در ۵۰ کیلومتری غرب رشت واقع شده است. برای رفتن به اولسبلنگاه بهترین راه جاده جنوبی خروجی از ماسال است. مسافت این جاده‌ی آسفالته تا اولسبلانگاه تقریبا ۲۵ کیلومتر است و به راحتی می‌توان با تاکسی یا اتومبیل شخصی از آن گذر کرد.

 

مجتمع تفریحات دریایی کاسپین انزلی

مجتمع نمایشگاهی-تجاری کاسپین واقع در بخش تجاری منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی,در زمینی به مساحت۲۳۶۰۰مترمربع با زیربنای۴۰۰۰۰ مترمربع مشتمل بر۵۷۰ واحدتجاری و نمایشگاهی در فضایی با چشم انداز زیبا به دریا و جنگل راه اندازی شده است دارای ۸ ورودی اصلی, ۶ رستوران بزرگ, چندین کافی شاپ و قهوه خانه سنتی , بخش سرویس دهی ومشاوره ای خدمات اداری و تجاری و مرکز اطلاع رسانی انلاین با امکانات تفریحی و اقامتی برای مراجعین میباشد.

علاوه بر مراکز خرید مدرن و امکانات رفاهی  ، با ساحلی بی نظیر روبه رو خواهید شد که می توانید از کمدهای لباس دیجیتالی، دوش های آبگرم استاندارد کنار دریا، رستوران و کافه های متعدد و بسیاری خدمات دیگر که در هیچ کجای سواحل ایران تا بحال نداشته اید استفاده کنید. در کاسپین تنی به آب بزنید و خستگی زندگی مدرن را در آغوشش جای گذارید.

این مجموعه در کنار جاده ساحلی خشکبیجار-کیاشهر- انزلی واقع شده است و خارج از جاده اصلی است. برای رسیدن به این مجتمع می بایستی از جاده اصلی رشت - انزلی خروجی حسن رود را انتخاب کرده و حدود 5 کیلومتر رانندگی کنید تا به آنجا برسید، مراکز خرید و جاده در سمت چپ جاده قرار گرفته اند.

گیلان بهشت ایران زمین ، هیچ گردشگری را از خود نمی راند از علاقه مندان به طبیعت ، کوه ، جنگل و دریا تا عاشقان تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این سرزمین  و حتی گردشگران سلامت 

شایان ذکر است رشت مرکز استان گیلان به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شده و با تنوع بیش 170 نوع غذای محلی در جهان بی همتا گردیده است پس اگر گیلان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنید مطمئن باشید به شما بد نمی گذرد.

گردآوری : اشکان خوش سرور

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =