لیلی عاج در «قندِ خون» به سراغ بدبختی‌ که مثل دومینو بر سر خانواده کارگرهای کارخانه‌های تعطیل شده، خراب می‌شود، رفته است اما پایان آدم‌های این داستانِ تلخ، خیلی تلخ نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لیلی عاج که سال گذشته نمایش «خواب زمستانی» را بی‌سروصدا در تالار مولوی روی صحنه برد، از امروز (پنجشنبه 23 شهریور) با «قندِ خون» مهمان پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر می‌شود.

در «خواب زمستانی» تماشاگر با مرگ و اقتصاد مواجه بود. شرایط اقتصادی بد که افرادی را به زانو در می‌آورد که در شرایط سختی قرار دارند و دیگر قادر به تصمیم‌گیری نیستند و بی‌پولی‌ که گاهی آدم‌ها را کلافه می‌کند و عاصی.

عاج در «قندِ خون» بار دیگر بر آدم‌هایی گرفتار در شرایط استخوان‌خُردکن و خرابِ اقتصادی انگشت گذاشته است. او که نویسندگی متن را هم بر عهده داشته، در مورد ایده اولیه اثرش گفت: «خرداد سال گذشته که خبر تعطیل شدن کارخانه ارج را شنیدم؛ کارخانه‌ای که از کودکی لوازم خانگی‌اش را در خانه‌هایمان دیده بودیم و نامش باری نوستالژیک برایمان داشت، من هم مثل خیلی‌ها ناراحت شدم. وقتی می‌شنوید کارخانه یا کارگاهی بسته شده است، به بدبختی‌ که مثل دومینو بر سر خانواده هر کدام از کارگرها خراب می‌شود، فکر می‌کنید. در سال 95 خبر تعطیلی چند کارخانه دیگر را هم شنیدم و از میان‌شان قند ورامین را برای داستانی که در ذهنم بود، انتخاب کردم.»

این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد این که چرا از میان کارخانه‌های تعطیل شده، قند ورامین را انتخاب کرده است، توضیح داد: «وقتی کلمه قند را می‌شنوید، ناخودآگاه احساسی از شیرینی در ذهن و دهانتان حس می‌کنید و من تضادش را با داستانم دوست داشتم.»

عاج در مورد داستان نمایش «قند خون» هم گفت: «الگویی که در این اثر مورد استفاده قرار گرفته است، بلاتشبیه به «مرگ یزدگرد» استادمان بهرام بیضایی شبیه است. در آن‌جا آسیابان را داریم و زن و دخترش را و این جا یک مرد به نام کوهستان، همسرش پروانه و خواهرش شیرین، آن‌جا مردِ غایب یزدگرد است و این‌جا صاحب کارخانه قند ورامین.»‌  

او افزود: «کوهستان با بازی ارسطو خوش‌رزم، کارگر فوق‌دیپلم کارخانه قند و فعال صنفی، همسرش پروانه با بازی الهام شعبانی و برادر شیرین با بازی پریا وزیری، خود را در مصیبتی می‌بیند که تلخ تمام نمی‌شود.»

عاج در مورد فاصله کوتاه میان صادر شدن مجوز اجرایشان، یکشنبه 19 شهریور، تا روی صحنه رفتنشان، پنجشنبه 23 شهریور، توضیح داد: «می‌دانم تشکر کردن از مدیران خیلی کلیشه‌ای شده اما واقعا از مدیر مجموعه تئاترشهر ممنونم. ما قرار بود چند ماه بعد در تالار مولوی روی صحنه برویم اما به پیشنهاد پیمان شریعتی تصمیم گرفتیم برای این‌که شانس حضور در جشنواره تئاتر فجر از دستمان نرود این کار را زودتر انجام دهیم چون شرطِ بودن در بخش مرورِ جشنواره، اجرا شدن اثر قبل از مهر 96 است. انگیزه‌ام هم از بودن در جشنواره، بیش از هر چیز دیده شدن کار بازیگرانم است؛ مانند الهام شعبانی که یک ماه‌ونیم است روزی هشت ساعت بدون آن که قراردادی با هم بسته باشیم یا ریالی پول گرفته باشد، در حال جان دادن به شخصیت پروانه است و ارسطو خوش‌رزم که کمی دیرتر به ما پیوست و پریا وزیری بازیگر کُرد که چند سالی است به تهران آمده.»

او در پایان در مورد برنامه‌ای که برای آن‌چه از «قندِ خون» به دست بیاید، دارند، توضیح داد: «تصمیم گرفته‌ایم عایدی «قندِ خون» را به خانواده یکی از کارگران کارخانه قند ورامین که در پاکدشت زندگی می‌کنند، تقدیم کنیم.»

«قندِ خون» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و با بازی الهام شعبانی، ارسطو خوش‌رزم و پریا وزیری از امروز پنجشنبه 23 شهریور تا چهارشنبه پنجم مهر هر روز ساعت 18:30 در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.

 

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =