۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۸
رنگرزی گیاهی فارس در حال رنگ باختن

«خبرجنوب» نوشت: یک فعال حوزه رنگرزی گیاهی در فارس معتقد است چنانچه بی مهری ها به هنر صنعت رنگرزی گیاهی در استان فارس ادامه یابد تا دو سال دیگر باید فاتحه رشته رنگرزی گیاهی را در این استان خواند.

مصطفي فرماني با بيان اينكه رنگرزي گياهي در استان فارس روبه فراموشي است، گفت: متاسفانه انگشت شمارند افرادي كه در فارس در اين رشته تخصصي فعاليت مي كنند.
به گفته وي، با توجه به اينكه رنگرزي و بافته هاي داري، حلقه يك زنجيره محسوب مي شود، چنانچه يكي از اين حلقه ها حذف شود ديگري نيز آسيب جدي خواهد ديد به طوري كه پيش بيني مي شود تا 10 سال ديگر بافنده فروش هم نداشته باشيم.
فرماني در ادامه اين گفت وگو با اشاره به اينكه هنرمنداني كه در رشته رنگرزي گياهي سنتي در فارس فعالند تعدادشان كمتر از انگشتان يك دست است، افزود: اين هنرصنعت نيازمند حمايت جدي است چرا كه هنوز هم در اين حوزه تقاضاهايي از خارج از كشور وجود دارد.
اين هنرمند صنايع دستي فارس اضافه كرد: در رنگرزي گياهي، ماندگاري رنگها بيشتر است و با گذشت زمان رنگ ها جلوه خاص تر و شفاف تري پيدا مي كنند.وي با اشاره به اينكه در اين نوع رنگرزي از عصاره و پوست گياهان و ميوه ها استفاده مي شود، گفت: پوست گردو، انار، جاشير، روناس، كاه گندم، جفت (پوسته بلوط)، نيل و حتي زعفران براي رنگ كردن نخ ها استفاده مي شود كه ماندگاري اين رنگ ها قابل مقايسه با رنگ هاي شيميايي نيست.
فرماني اضافه كرد: خوشبختانه تجار بين المللي در اين حرفه (صنعت فرش و دستبافت هاي داري) به خوبي رنگ ها را مي شناسند از اين رو تقاضا براي رنگرزي گياهي بسيار وجود دارد، اما چنانچه بي مهري ها ادامه يابد و حمايت ها به درستي صورت نگيرد، اين تجار را از دست ميدهيم.به گزارش خبرنگار ما، یکی از دلایل شهرت و محبوبیت دستبافت های داری فارس استفاده از رنگهای گیاهی است که بافندگان که اکثراً بانوان روستایی و عشایری هستند با ایجاد نقوشی زیبا و دل انگیز این دست بافته ها را ارزشمندتر میکند.
زیبایی رنگ در کنار کیفیت بافت و اصالت طرح از مواردی است که به یک اثر هنري دستبافت، فرش باشد يا زيلو، گليم يا گبه، جلوهای خاص ميبخشد و آن را از ديگر دستبافتها جدا كرده ويژگي منحصر بهفرد بودن را معنا ميدهد.فارس به دلیل مناطق متعدد عشایرنشین و روستایی خود که از گذشتههای دور مواد اولیه دستبافتهایشان را با استفاده از این گیاهان رنگ میکردند از مناطقی است که در آن رنگرزی سنتی از سابقهای بسیار کهن برخوردار است.
هنرمندان و صنعتگران رنگرز با استفاده از قسمتهای مختلفی همچون ریشه، ساقه، میوه و گلهای درختان و گیاهانی چون اسپرک، سماق، پوست انار، جفت (پوست بلوط)، زعفران، خوشک، گندل، برگ مو، پوست گردو، جاشیر، روناس و... که به وفور در عرصههاي طبيعي فارس میرویند، نخ و پشم و پنبه و ابریشم را رنگ ميكنند.فراوانی و تنوع گیاهان رنگده و برخی از حشرات در استان فارس که بیشتر آنها در صحراها، دشت ها و مناطق کوچرو ایلات و عشایر هستند باعث شده که استان فارس از گذشته های بسیار دور یکی از مراکز مهم رنگرزی ایران پهناور باشد. وجود دستبافتهای عشایری و روستایی استان فارس در گذشتههای دور شاهد این ادعاست اما گذشت زمان و به صرفه بودن رنگ های شیمیایی موجب رنگ باختن هنر رنگرزی سنتی و گیاهی در استان شده است به طوری که هم اینک یکی از کارگاه های رنگرزی گیاهی استان که زمانی بیش از 90 کارگر داشته تنها با یک نگهبان روزگار می گذراند و به کارگاهی تعطیل تبدیل شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =