ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز نوشت: 50 کشور معاهده منع کامل سلاح هسته ای را در بحبوحه بالا گرفتن تنش در مورد آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی، در سازمان ملل امضا کردند.

خبرگزاری رویترز از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش داد: آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای دیگر امضای این معاهده در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را تحریم کردند. این معاهده 90 روز از زمان امضا، به اجرا گذاشته می شود.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در مراسم امضای این معاهده گفت: حدود پانزده هزار سلاح هسته ای همچنان موجود است. نمی توانیم اجازه دهیم این تسلیحات فاجعه بار، جهان ما و آینده فرزندانمان را به خطر بیاندازند.

این معاهده ماه جولای (تیر ماه) پس از ماهها مذاکره، با دو سوم آرا 193 کشور عضو سازمان ملل تصویب شد، اما آمریکا، انگلیس، فرانسه و چند کشور دیگر از قبول آن شانه خالی کردند.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مربوط به امضای این معاهده شرکت داشت و با نشان دادن فعالیتی موثر، به آن رای مثبت داد.

این کشورها در عوض وعده دادند به معاهده منع تکثیر هسته ای که هدف از آن جلوگیری از گسترس سلاح هسته ای و فناوری تسلیحاتی است، پایبند می مانند.

 نمایندگان کشورهای مخالف سلاح هسته ای از جمله ایران تیر ماه معاهده ای را در مقر سازمان ملل به تصویب رساندند که ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته ای را تحت هر شرایطی ممنوع می شمارد.

به موجب این معاهده، کشوری که دارنده سلاح هسته ای است و به عضویت این معاهده در می آید، باید زرادخانه هسته ای و تمامی تاسیسات مرتبط با آن را طی یک مهلت زمانی مشخص منهدم کند.
هدف اصلی معاهده ممنوعیت سلاح هسته ای، ایجاد هنجار حقوقی برای بدنام کردن دارندگان سلاح هسته ای و اعمال فشار سیاسی برای اجرای تعهدات خلع سلاح هسته ای است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =