در حال حاضر که تولید فولاد مبارکه با رشد سه برابری به بیش از ۷میلیون تن رسیده است، حدود ۶۸ درصد صرفه جویی آب داشته ایم و این میزان به ازای هر تن تولید فولاد به حدود ۴ مترمکعب آب کاهش یافته است. این رقم کمترین میزان مصرف آب در مقایسه با سایر رقبای جهانی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هشتـمین نمایشگاه بین المللی «صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب اصفهان» از ۲۱ تا ۲۴ آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های استان اصفهان با هدف معرفی تولیدات، خدمات و محصولات مرتبط با صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب و همچنین ارائۀ دستاوردهای علمی در جهت کمک به بهینه سازی مصرف آب و فناوری های نوین تصفیۀ آب و فاضلاب برگزار شد و مدیران و مسئولان حوزۀ انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه ضمن حضور در غرفۀ این شرکت در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای فولاد مبارکه درزمینۀ روش های تصفیه و بازچرخانی آب در سیکل تولید را با بازدیدکنندگان نمایشگاه و سایر صاحبان صنایع به اشتراک گذاشتند.

در همین خصوص جواد نیلی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگاران حاضر در نمایشگاه به سؤالات ایشان اینگونه پاسخ داد:

هدف فولاد مبارکه از حضور در این نمایشگاه چیست؟

با توجه به اهمیت آب در زندگی و صنعت، شرکت فولاد مبارکه از هر فرصتی استفاده میکند تا با استفاده از خرد جمعی، دانش خود را ارتقاء دهد. در عین حال این شرکت در راستای مسئولیت های اجتماعی خود تلاش میکند تا تجارب خود را به دیگران منتقل کند. فولاد مبارکه به دلیل فرایندهای بزرگ خود، تعداد زیادی تصفیه خانه های آب در مجموعۀ خود دارد؛ بنابراین برای ارتقای آنها نیاز است که با تکنولوژی روز بیشتر آشنا شود.

اساسا نقش آب در فولاد مبارکه چیست؟ میزان مصرف و تولید آب چقدر است؟

همزمان با آغاز بهره برداری فولاد مبارکه، بنا بر توافق و قرارداد منعقدشده با وزارت نیرو مقرر شده بود که فولاد مبارکه بتواند به ازای تولید 2.4 میلیون تن فولاد، چهل میلیون مترمکعب آب برداشت کند. با این حال خوشبختانه با توجه به سیستمها و فرایندهای بسیار خوب تصفیه و بازچرخانی آب در فولاد مبارکه، هیچگاه این میزان آب برداشت نشد؛ تا آنجا که در حال حاضر که تولید فولاد مبارکه با رشد سه برابری به بیش از ۷میلیون تن رسیده است، حدود ۶۸ درصد صرفه جویی آب داشته ایم و این میزان به ازای هر تن تولید فولاد به حدود ۴ مترمکعب آب کاهش یافته است. این رقم کمترین میزان مصرف آب در مقایسه با سایر رقبای جهانی است؛ ضمن اینکه تولید نیز افزایش یافته است.

چه روشهایی برای مصرف بهینۀ آب در شرکت در نظر گرفته شده است؟

از آنجا که آب جایگزین ندارد، از همان زمان آغاز به کار فولاد مبارکه، نصب تصفیه خانه ها و استفادۀ بهینۀ آب مدنظر بوده است؛ چراکه آب در چرخۀ فولاد ازجمله در خنک کاری تجهیزات اهمیت اساسی دارد. مشابه انرژی و مواد اولیه، بدون آب عملا تولید فولاد غیرممکن خواهد بود. از این رو با هر اقدامی تلاش خواهیم کرد تا در راه مصرف بهینه و بازچرخانی آب در سیکل تولید گام برداریم. به همین منظور همواره اصلاح فرایندهای تولید و استفاده از تکنولوژی جدید، ازجمله خنک سازی خشک مدنظر قرار گرفته است. عمده ترین راهکار کاهش مصرف آب در تصفیۀ مجدد آن است. آبی که در چرخۀ تولید استفاده و به پساب تبدیل میشود، مجددا با فناوری های بسیار پیشرفته تصفیه و به چرخه باز میگردد.

تصفیۀ این آبها تا چه حد است؟ آیا میتوان از آن در مصارف دیگر ازجمله در فضای سبز استفاده کرد؟

بله. با اقدامات انجام شده بر روی پساب ها در تصفیه خانه های فولاد مبارکه، شرایطی فراهم شده که بتوان از همین پساب ها برای آبیاری ۱۶۰۰ هکتار فضای سبز گسترده شده در شرکت استفاده کرد.

ولی مهم تر از فرایند آب فضای سبز، آب صنعت هست که کیفیت آن باید به مراتب بالاتر از آب موردنیاز برای فضای سبز باشد. آبی که حتی کیفی تر از آب شرب است؛ چون میزان سختی آب و هدایت الکتریکی آن باید پایین باشد. این اقدامات در فولاد مبارکه انجام و موجب شده از پسابهای صنعتی، آب صنعتی برای چرخۀ تولید بسازیم.

دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزۀ شرکت است یا اقدامات بیرونی هم داشته است؟

فولاد مبارکه اولین شرکتی بود که در راستای مسئولیت های اجتماعی خود در مسیر استفاده از پساب های شهری در چرخۀ تولید خود گام برداشت. ممکن است شرکتهای دیگر نیز اقدامات مشابهی انجام داده باشند، اما در این احجام، فولاد مبارکه در اقدامی بی نظیر با همکاری سازمان های مربوطه برای جمع آوری و تصفیۀ پساب های ۹ شهر از شهرستانهای همجوار سرمایه گذاری کرد. در این راه فولاد مبارکه دو هدف عمده، یعنی کمک به بهبود شرایط زیست محیطی و استفاده از پساب های شهری در چرخۀ صنعت و تأمین بخشی از آب موردنیاز خطوط تولید خود را دنبال کرده است. این کار از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و اکنون با ۸۰درصد پیشرفت به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و احتمالا در سال ۹۷ به پایان خواهد رسید.

به بار نشستن این پروژۀ ملی علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی و پیشگیری از سرریز شدن پساب های شهری به رودخانه، باعث میشود به همین میزان از رودخانه کمتر برداشت کنیم.

در این زمینه چقدر سرمایه گذاری کرده اید؟

جمعا با سرمایه گذاری هایی که در داخل و خارج از شرکت برای نصب شبکه و ایجاد تصفیه خانه ها انجام شده، ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است.

آیا در این نمایشگاه سایر شرکتها از تجارب فولاد مبارکه استفاده کردند؟

یکی از اهداف حضور ما در این نمایشگاه اطلاع رسانی است. همکاران ما در نمایشگاه حضور دارند تا اقدامات فولاد مبارکه را به عنوان شرکتی بزرگ و پیشگام در این عرصه اطلاع رسانی کنند.

در عین حال، فولاد مبارکه با حضور در این نمایشگاه تلاش کرد تا به مسئولیت های اجتماعی خود بیش از پیش عمل کند؛ نه فقط از دیدگاه کاهش مصرف آب، بلکه از دید کمک به فرایند دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی. به خاطر داشته باشیم که یکی از اهداف بزرگ این نمایشگاه، مشخص شدن ظرفیت های شرکتهای داخلی برای فرایند تصفیۀ آب و پساب است. شرکتها در این نمایشگاه علاوه بر اینکه اطلاعات خود را در اختیار شرکتهای مشابه قرار میدهند، از ظرفیت های پیمانکاران، سازندگان و تولیدکنندگان داخلی حداکثر استفاده را میبرند و نیازهای خود را برای ارتقای شرایط فعلی خود برطرف میکنند. این امر به فرایند تولید بهتر تجهیزات داخل کشور و استفاده از تجهیزات بومی در صنایع آب و پساب کمک ارزنده ای میکند.

گفتنی است در هشتمین نمایشگاه بین المللی «صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب اصفهان» ۳۷ شرکت فعال و معتبر از استانهای تهران، اصفهان، البرز، قزوین، فارس، اهواز، ارومیه حضور داشتند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =