۰ نفر
۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
اهداف آمریکا در سوریه؟!

تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه در حالیکه توازن ژئوپلیتیکی بین نیروهای موثر داخلی و خارجی وجود ندارد و اوضاع سیال و ژله ائی است، حاصلی جز تعمیق اثرات ناشی از بهم ریختگی ژئوپلیتیکی و جنگ ، خشونت و ضرر بیشتر مردم منطقه و دور شدن آنها از دموکراسی و توسعه سیاسی اجتماعی نخواهد داشت. مخصوصا" اگر این تغییرات ناشی از دخالت، منافع و اهداف خارجی باشد. در حالیکه روسیه اغلب نیروهایش را از سوریه خارج کرده، امریکا که ابائی ندارد بگوید از این کشور خارج نمیشود و با احداث ده پایگاه علاوه بر استان رقه بخش زیادی از خاک سوریه و ترکیه نیز بخش زیادی از استان کرد و ترکمن نشین را در کنترل دارند و ترکیه به دنبال حمله به عفرین و آغاز جنگ مستقیمی با کردهای سوریه است تا کریدور عبوری از دریای مدیترانه به کردهای ترکیه را مسدود نماید. در چنین شرایطی اولا" ایران تنها مانده است و معلوم نیست سرمایه گذاریش در این کشور چه میشود؟

آمریکا درصدد به هم زدن چهره ژئوپلیتیک سوریه به نفع اسرائیل و بر ضد روسیه و متحدان آن است و در این راستا تشکیل کانتون‌های کردی گزینه‌ای جدی خواهد بود. در آخرین روزهایی که در رقه با داعش مبارزه می‌شد، همگان بر این باور بودند که نهایتاً سناریوهایی که مطرح می‌شود در محور سیاسی سوریه خواهد بود؛ اما واقعیت این است که در همان موقع برخی از عناصر محوری داعش تغییر طیف داده بودند و توسط نیروهای آمریکائی توانسته بودند به سایر گروهای مبارزینی که مورد تائید امریکا بودند شده و از این منظر اینکه نقش آمریکا و وضعیت جاری میدانی در سوریه را ساده ببنیم و به آرامی از کنار آن عبور کنیم، کاملاً نادرست است.

«نصرت‌الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن در تشریح اهداف تشکیل ارتش کردی در شمال سوریه توسط آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کارکرد سیاست ایالات‌متحده در منطقه و خصوصاً در سوریه، در راستای به هم زدن چهره ژئوپلتیک منطقه و این کشور به نفع اسرائیل است. پس از آنکه اعلام شد داعش از سوریه خارج شده و خلافت آن در رقه از بین رفته است، شاهد شدت گرفتن راهبردهای ایالات متحده در زمین بازی سوریه هستیم. به موازات این موضوع از ماه‌ها قبل تصاویر، اسناد و اخباری منتشر شد که نشان می‌داد آمریکا در حدود ۱۰ تا ۱۲ پایگاه خود را در شمال سوریه از رقه تا درعا در مرز اردن افتتاح و عملیاتی کرده است. حتی اسنادی موجود است که نشان می‌دهد از ماه‌ها قبل و زمانی که همگان پیروزی بر داعش را مطرح می‌کردند، در این پایگاه آموزش نیروهای کرد و حتی عناصر به جا مانده از توده‌های انبوه داعش صورت می‌گرفته است.
وی ادامه داد: اینکه اخباری مبنی بر استقرار حدود ۳۰ هزار نیروی متشکل از اعراب و کردهای سوریه توسط ایالات‌متحده منتشر شده، نشان می‌دهد وجود پایگاه‌هایی که پیشتر به آن اشاره شد صحت دارد و همچنان آموزش نیروها و حمایت لجستیکی از آنها توسط آمریکا ادامه دارد. از این منظر ایالات متحده به دنبال آن است تا علاوه بر ایجاد به هم ریختگی جدید در سوریه (آن هم در آستانه کنگره ملی سوریه که قرار است در سوچی روسیه برگزار شود) این پرونده را از یکنواختی خارج کند و تمامی این مولفه‌ها ماحصل سیاست‌های جدید واشنگتن در سوریه است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش کردها در سوریه عنوان کرد: نقش کردها در سوریه‌ یکنواخت نیست؛ طبیعی است که با استقرار ۳۰ هزار نیرو که بیشتر آنها از طیف کردهای سوریه مانند «یگان مدافع خلق» یا «نیروهای سوریه دموکراتیک» هستند ترکیه بسیار نگران خواهد شد. چراکه کردهای سوریه به دنبال کسب خودمختای خود بوده و در صدد هستند تا بتوانند اقدام به امتیازگیری از تمامی طرف‌های این پرونده کنند. نکته‌ای که در مورد کردهای سوریه باید به یاد داشته باشیم این است که آنها بر اساس ظرفیت منطقه و متغیرهای موجود روابط خود را تنظیم می‌کنند؛ البته نیت خودمختاری و استقلال کردها در طی این مدت از سوی آمریکا مورد سوء استفاده قرار گرفته و سوابق نشان می‌دهد که واشنگتن از کردها استفاده ابزاری کرده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این سوء استفاده در صحنه سوریه بیشتر از عراق به نظر می‌آید؛ اما به هر ترتیب ایالات متحده به دنبال ایجاد شرایط جدید میدانی در پرونده سوریه است. یکی از این مسائل تشکیل کانتون‌های کردی در سوریه است که در ادامه آن بحث فدرالی کردن کشور به میان می‌آید. مشابه این مدل را در عراق شاهد هستیم؛ با ورود آمریکا به عراق شاهد فدرالی شدن این کشور بودیم که همچنان به دلیل غریب بودن این مدل در منطقه خاورمیانه، خطر تجزیه عراق را ترک نمی‌کند. بنابراین مجموع این شرایط که توسط آمریکا در سوریه دنبال می‌شود، تا حدی در صدد است تا آسایش و امنیت اسرائیل را تامین کند

منبع: خبرگزاری ایلنا مورخ 26.10.96 با عنوان ارتش کردی کارت استراتژیک آمریکا در منطقه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =