یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید میزان حمایت یا نقد جریان اصلاح طلب به دولت به عملکرد آن بستگی دارد.

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با خبرآنلاین درباره مناسبات بین اصلاح طلبان با دولت دوم روحانی، گفت: جریان اصلاحات در دولت اول آقای روحانی، در زمان انتخابات و در دوران ریاست جمهوری به عنوان حامی او در عرصه های مختلف ظاهر شد. در عین حال اصلاح طلبان تلاش کردند نقدهای مشفقانه ای به روحانی داشته باشند که در واقع سپهر حمایتی آنها گسترده تر از نقدشان بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روحانی در دوره اول با آوارهای سنگینی رو‌به‌رو بود که هر انسان منصفی متوجه می‌‌شود برداشتن این آوارها به آرامش و تمرکز نیاز دارد و برای ریل گذاری باید فرصت بهتری فراهم شود. 

ظریفیان با بیان اینکه درانتخابات 96 هم جریان اصلاح طلب از رهبری آن گرفته تا بدنه این جریان، همچنان نقش حامیانه برای روحانی ایفا کردند، خاطرنشان کرد: با این حال حمایت آنها اینگونه بود که به آقای روحانی بگویند که اگر بخواهید نقش پایدارتری ایفا کنید باید به مطالبات هم پاسخ دهید.

او یادآور شد: بخشی از مطالبات آقای روحانی اقتصادی بود که البته از سوی همه جریانات مطرح می شد اما اصلاح طلبان با قرائت خاص خودشان به این مسائل توجه می کردند. اصلاح طلبان به روحانی این تذکر را می دادند که به خاطر جوان بودن جامعه و مطالباتی که نسل جوان دارند به مطالبات مدنی هم باید توجه شود. بحث اصلاح‌طلبان این بود که باید اقدامات جدی تری در تقویت احزاب و سازمان های مردم نهاد، توجه به حقوق شهروندی فرهنگ جامعه مدنی، نیازهای نسل جوان و توسعه فرهنگ عمومی داشته باشیم.

ظریفیان معتقد است روحانی در ایام انتخابات در بعضی از این موارد حتی بیشتر از توقع اصلاح‌طلبان ظاهر شد.

به اعتقاد او با شروع دور دوم دولت روحانی، در بین اصلاح طلبان دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه این است که ما باید به واقعیات کشور و توان آقای روحانی توجه داشته باشیم و با حفظ اصول اصلاح طلبی از او حمایت کنیم. که این نگاه تا امروز هم از سوی افراد سرشناس اصلاح طلب دنبال شده است، گروه دیگری از اصلاح طلبان نیز به درستی می‌گفتند نباید وعده‌های انتخاباتی و مطالباتی که از رئیس جمهور وجود دارد را فراموش کرد، چرا که دور دوم وضعیتی دارد که معمولا از اواسط آن تکیه بر وضع موجود جدی تر می شود.

وی ادامه داد: این گونه از اصلاح طلبان معتقد بودند جوانگرایی و استانداران نمونه هایی از شاخص هایی هستند که می توان بررسی کرد که دولت چه سمت و سویی دارد. بر همین اساس می توان میزان چگالی حمایت و نقد از دولت را نشان داد. در مجموع انتخاب کابینه به عنوان یک ملاک نشان داد دولت به انتظارات در حد متوسط می پردازد.

این فعال سیاسی گفت: وزارت علوم که نسل جوان ما و اصلاح طلبان در آن نقش دارند همچنان بلاتکلیف است. اصلاح طلبان با توجه به نوع رویکردی که در آموزش عالی وجود دارد و نقشی که دانشگاهیان در موفقیت آقای روحانی ایفا کرده اند انتظار داشتند حداقل انتظارات دانشگاهیان برآورده شود.

او با اشاره به انتخاب وزرا توسط رئیس جمهور هم می گوید: در انتخاب وزرا تنها به یک وزیر جوان بسنده شد و در حالی که انتظار می رفت تجربه و انگیزه با هم آمیخته شوند، میانگین سنی کابینه تغییری نکرد.

ظریفیان معتقد است مطالبات درباره تغییر استانداران همچنان به قوت خود باقی است. او می گوید: امید به آینده در استان‌ها بیشتر معنی پیدا می کند. در دوره اول دولت آقای روحانی انتخاب استانداران به طور متوسط قابل قبول نبود. این شاخصی برای ارزیابی سمت و سوی دولت است.

او با بیان اینکه درباره مساله حصر هم پیچیدگی هایی وجود دارد می گوید: اصلاح طلبان متوجه این پیچیدگی ها هستند. مساله حصر را نباید به عرصه عمومی کشاند. با توجه به تجربه ای که در گذشته وجود دارد، موضوع حصر باید در بستر خاص خود پیگیری کند که البته به نظر می رسد گشایش هایی در حال اتفاق افتادن است. هرچقدر که مساله حصر عمومی تر شود ممکن است به همان میزان در تحقق رفع حصر مشکلاتی ایجاد شود. همه می دانیم که دولت موافق رفع حصر است و البته همه اختیارات با دولت نیست. من فکر می کنم دولت در این دوره اقداماتی برای حصر شروع کرده است.

ظریفیان در پایان تاکید می کند: جریان اصلاحات با همه نگاه های متفاوتی که در آن نسبت به دولت وجود دارد همچنان سیاست حمایت از آقای روحانی را دارد اما به نظر می رسد با گذشت زمان میزان نقد مشفقانه این جریان به نوع عملکرد دولت بستگی پیدا می کند.

این فعال سیاسی همچنین به دولت توصیه می کند که برای حرکت به سمت توسعه پایدار باید همه قوا را در موضوعات اقتصادی بسیج کرد. اما جامعه نیازمند توسعه در عرصه های مختلف مثل فرهنگی و اجتماعی نیز هست که دولت باید به آنها توجه ویژه داشته باشد.

29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =