۱ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱

تلاش برای رمزگشایی از دروغی که آنقدر بزرگ بود که می شد باورش کرد.

امید کریمی: زلزله 10 ریشتری، خاورمیانه را دفن می کند. و بعد؟ این تئوری اگر واقعیت داشت چه می شد؟ اصلا تصورش هم ممکن نیست. چیزی مثل اتفاقاتی که در فیلم 2012 افتاد، اما بدون آب، خاورمیانه پر از کویر است و خاک. پس زلزله 10 ریشتری خاورمیانه را دفن می کند.

خبر مرکز زمین شناسی آمریکا هشدار داد: احتمال زلزله 10 ریشتری در خاورمیانه که خبرآنلاین روز گذشته از خبرگزاری ایلنا نقل کرد، می گوید زلزله 10 ریشتری در روزهای 5 تا 10 اردیبهشت، خاورمیانه را زیر و رو می کند؛ واژه اصلی "دفن کردن" است:
 The preliminary magnitude of the quake is estimated at 10 degrees on the Richter scale, and can destroy an entire region and bury it under the bottom of the earth

این هولناکترین بخش خبری است که روز جمعه در برخی رسانه های عربی به نقل از مرکز زمین شناسی آمریکا چاپ شده است. ضمن اینکه متن انگلیسی آن هم در ایمیل ها با  این عنوان "شایعه یا واقعی/ مرکز زمین شناسی ایالات متحده هشدار می دهد؛ زلزله بسیار بزرگ در راه است" از روز جمعه دست به دست شده.

در این ایمیل البته سرنخی وجود دارد که منبع خبر را عراق نشان می دهد؛

US Geology Agency warns of “Very large earthquake” to hit Iraq, Gulf Region

همین تیتر را جستجو کنید، به صفحات مختلفی می رسید که عمدتا عراقی هستند شروع هم از روز پنجشنبه 19 آوریل/29 فروردین است.

منبع اصلی خبر سایت شفق نیوز است که به چهار زبان کردی، عربی، فارسی و انگلیسی این خبر را منتشر کرده. سایت شفق ظاهرا ایرانی نیست و از سال 2004 در عراق فعالیت می کند. (متن فارسی و متن انگلیسی خبر)

اما البته در ایمیلی که متن انگلیسی خبر زلزله 10 ریشتری منتشر شده، از قول رسانه های اماراتی چنین پیش بینی و خبری تکذیب شده است: "مرکز ملی هواشناسی و زلزله شناسی امارات (NCMS) با صدور بیانیه ای شایعاتی در مورد پیش بینی سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) از وقوع زلزله قدرتمندی در منطقه از 25 تا 30 آوریل را تکذیب کرد. این فقط یک شایعه است. NCMS گفت: زلزله قابل پیش بینی نیست."

اما از پیش بینی هم گذشته، چنین زلزله ای تاکنون در هیچ جای دنیا ثبت نشده است و اگر هم زلزله ای به این قدرت بیاید، باید فاتحه زمین را خواند؛ چه اینکه زمین شناسان می گویند پوسته زمین در بخش قاره ای نهایتا تا 8 ریشتر دوام می آورد و در بخش اقیانوسی نهایتا 9.6 ریشتر.

نکته ای که در خبر انگلیسی شفق نیوز وجود دارد و در خبر فارسی آن نیست، وقوع زلزله در خاورمیانه و سونامی آن در ژاپن است و همین تناقض و اشتباه آشکار نشان می دهد چندان نباید خبر را جدی گرفت. هرچند که خبر تلاش کرده است کمی با داده های علمی بگوید که وقوع زلزله 10 ریشتری حتمی است.

البته منبع اصلی که ایلنا خبر احتمال زلزله 10 ریشتری را منتشر کرده، سایت الوطن آمریکایی است.

خبرآنلاین در همان ساعتی که این خبر را منتشر کرد، برای رد آن هم دست به کار شد. دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله چنین چیزی را رد کرد و گفت که امکان وقوع زلزله 10 ریشتری کلا وجود ندارد و البته خاورمیانه هم مستعد آن نیست. (این خبر و این یادداشت را بخوانید)

همچنین پروفسور بهرام عکاشه هم در رسانه های دیگر چنین چیزی را رد کرد و گفت: "پیش بینی چنین زلزله ای تخیلی است، اگرچه کل منطقه به دلیل زلزله های اخیر تخت استرس زیاد است، ولی چنین زلزله ای با این قدرت امکان وقوع نخواهد داشت."

 

پیش بینی زلزله ممکن نیست

البته در پایگاه مرکز زمین شناسی آمریکا، چنین خبری وجود ندارد. البته اگر در گوگل کمی جستجو کنید، خبری می بینید در یک سایت که از رویترز و به تاریح 19 آوریل 2013 نقل کرده و با این مضمون که زلزله ای شدیدی تا 48 ساعت آینده درایران ثبت می شود: "با توجه به داده های زلزله جهانی، در 48 ساعت آینده امکان وقوع زلزله قدرتمندی در ایران وجود دارد."

اما سایت "امارات 247" روز 20 آوریل 2013، جمعه 30 فروردین 92 این خبر را هم نقل کرده و در ادامه این خبر و برای صحه گذاشتن به پیش بینی زلزله قوی ایران، چنین نوشته: "مرکز ثبت زمین لرزه های جهانی چند روز پیش هشدار داد یک زلزله قدرتمند احتمالا در ژاپن اتفاق می افتد. روز جمعه، یک زلزله بزرگ 7.2 ریشتری در شمال ژاپن رخ داد."

رویترز را که بگردید، چنین پیش بینی عجیبی وجود ندارد. ضمن اینکه از آن 48 ساعت فعلا چند ساعتی گذشته و زلزله شدیدی اتفاق نیفتاده است؛ یک زلزله 5.2 ریشتری در آذربایجان شرقی و پس لرزه های آن، زلزله 4.1 ریشتری در اصفهان، زلزله 5 ریشتری در اهل فارس، پس لرزه های زلزله 6.1 ریشتری دو هفته پیش کاکی و خورموج و البته یک زلزله 4.7 ریشتری در سراوان و در عمق 80 کیلومتری زمین.  

البته دراین خبرها به اطلاعات مرکز لرزه نگاری جهانی استناد شده است که گویا زلزله های 48 ساعت آینده را پیش بینی می کند. این سایت نوشته است پیش بینی هایش براساس اطلاعات مرکز زمین شناسی آمریکا (USGS) انجام می شود.

 

مهملات است

اما آقای رضا بطحایی، یکی از دانشجویان دکتری زلزله شناسی، برای پروفسور ماکس ویس (Prof. Dr. Max Wyss) استاد زلزله شناسی دانشگاه آلاسکا متن کامل خبری که زلزله 10 ریشتری را پیش بینی کرده را فرستاده و صحت آن را جویا شده است.

پاسخ او را عینا بخوانید: "این متن سیاه از کجا آمد؟
این مزخرف است. این متن کاملا ساختگی است. هیچ کارمند USGS (مرکز زمین شناسی آمریکا) از چنین ادبیات و نگارشی استفاده نمی کند و چنین مهملاتی نمی گوید."

همه اینها به کنار، اما عقل می گوید همیشه به تئوری های علمی نباید اعتماد کامل داشت؛ زلزله شناسان می گوید بزرگترین زلزله تاریخ تاکنون 9.5 ریشتر بوده است، اما نکته اینجاست که ریشتر، مقیاس سنجش زلزله تنها یک قرن قدمت دارد و پیش از آن، هیچ سندی از زلزله های پیشین زمین که نشان دهد چقدر قدرت داشته اند، وجود ندارد. البته بشر برای زلزله 8 ریشتری نهایتا قدرت پیش گیری دارد، بیش از این مقدار را نمی شود کاری کرد. حتی اگر ژاپن باشد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    وقتی زلزله 7.8 ریشتری بیاد دیگه 10 ریشتری محال نیست
    • سینا IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      185 8
      مقدار انرژی زلزله 10 ریشتری ده ها برابر 7.8 ریشتری است. نمایی بالا میره.
    • sajed IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      164 9
      برادر من زلزله 10 ریشتری یه چیزی حدود 950 برابر زلزله 7.8 ریشتریه !!!! اصلا با هم قابل مقایسه نیستن ، شما چه جوری از رو 7.8 میگی 10 هم ممکنه !!!!!
    • SD IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      78 11
      تقريبا 100 برابر
    • امیرحسین US ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      92 6
      از لحاظ تاریخی هم گفته میشه که تاکنون زمین چنین زلزله ای را به خود ندیده استضمن این که زلزله 10 ریشتری هزار برابر زلزله ای به بزرگی 8 ریشتر انرژی آزاد میکند و از لحاظ تئوری اگه همچین زلزله ای بیاد، در تمام نقاط زمین حس خواهد شد پس امیدوارم متوجه شده باشید وقوع چنین زلزله ای از لحاظ علمی چقدر بعید به نظر میرسد
    • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      64 11
      زلزله 8 ریشتری 33 مرتبه قوی تر زلزله 7 ریشتریه.پس زلزله 10 ریشتری حدودا 1000 باز قوی تر زلزله 8 ریشتریه.این قدرت تقریبا توی زمین وجود نداره که اگه وجود هم داشته باشه و بروز کنه نه یک شهر و کشور که تقریبا کل جهان نابود میشه.پس نگران نباشید.به فرض هم که اگه همچین زلزله ای بیاد همگی باهم میمیریم.
    • محمد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      37 26
      ظاهراً اوني كه اولين بار اين شايعه رو ساخته هم مثل شما فكر ميكرده. فاصله زلزله 7.9 ريشتري با 7.8 ريشتري به هيچ وجه برابر فاصله زلزله 7.8 ريشتري با 7.7 ريشتري نيست و چند برابرشه. چه برسه به زلزله 10 ريشتري.
    • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      28 6
      مقدار انرژي زلزله در واحد ريشتر از فرمول E=powten(11.8-1.5*M) به دست مياد كه با اين حساب زلزله ١٠ ريشتري ١٩٩٥.٢٦ برابر زلزله ٧.٨ ريشتري است و معادل با انفجار ٦٣هزارهزارميليارد ژول است .... البته مقياس ريشتر در زلزله هاي بزرگ دقيق نيست اشتباه ميشود براي همين از فرمول ديگري به نام Mw مقياس بزگاي كشتاوري استفاده ميشود
    • من من من IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      29 16
      شاید منظور عربها این بوده که اقتصاد ایران میخواد زیرو رو بشه و همه چی گرونتر بشه
    • کارمند US ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      2 20
      یعنی همه دوستان هیچ مطلبی درباره تکنولوژی هارپ نشنیده اید پس یک سرچ کنید وبدانین امکان بوجود آوردن این محال نیست بلکه امکان پذیر است
  • محمدرضا IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    93 47
    هیچ چیز در دنیا محال نیست
    • سینا IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      پس منم میگم فردا یه لشگر 200 میلیارد نفری مریخی میان زمین و نابود کنند. هیچ چیزی محال نیست ولی پیش بینی کردن زلزله ای که به اون بزرگی تو تاریخ نداشتیم کار آدم های خرافاتی است.
    • قندنمک IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      اگه تونستی حماقت را در زمین از بین ببری!
  • امیر IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    اصلا 8.5 ریشتر،کدامیک از سازه های ما میتواند در مقابل 8.5 ریشتر پایدار باشد؟ بهتر است آمادگی هر نوع اتفاقی را داشت،ناممکن وجود ندارد
    • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      174 7
      مسکن مهر
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    حيف شد... گفتيم شايد زلزله يه كم قيمت ها رو بياره پايين كه اونم زدن زيرش !!
  • بدون نام GB ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    39 54
    شاید این خبر زلزله 10 ریشتر تا حدی مبالغه امیز باشد اما این تئوری را به شکل دیگری دکتر عکاشه بیان کرده با توجه به نظر عکاشه حرکت لایه های زمین از کسل دریا عمان و نیز عربستان به سمت شمال و شمال غربی میتواند در اینده خیلی نزدیک در فلات ایران زلزله بسیار بزرگی را باعث شود . بهتر است در این مورد با دکتر عکاشه هم مشورت شود
  • بدون نام US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    90 10
    در قانون طبیعت متاسفانه هیچ چیز بعید نیست. یادتون باشه حتی تا همین 1 هفته اخیر هیچکسی باور نمیکرد که اصفهان زلزله بیاد. همه میگفتن هیچوقت نیومده ونمیاد. ولی اومد و همه ایمان پیدا کردن به قدرت زمین وخشم طبیعت. باید واقع بین و منطقی باشیم
    • بدون نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      8 2
      اصفهان نبود، حبیب اباد اصفهان بود.
  • F-5 IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    آخ آخ!!! دیدی چی شد؟!!! آخه خونه مون رو تا 9.8 ریشتر مقاوم سازی کردیم. هی به بابام گفتم " بیا رندش کنیم تا 10 ریشتر"، گفتش " نه بابا!!! از این خبرا نیست... خیلی بیاد 9.5 ریشتره، که ما مشکلی نداریم" ببین به خاطر 0.2 ریشتر دارم جوون مرگ میشما!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      55 20
      دمت گرم...خندیدیم
    • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      23 6
      با مزه بود
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    در مملکتی که یار و یاور آن امام زمان (ع) است هیچ اتفاقی نمی افته خیالتان راحت.به زندگیتان برسید
    • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      تو همین کشور زلزله های رودبار و بم و ........ هم که اصلا نیامده
    • بدون نام EU ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      66 6
      اخه این چ حرفیه میزنی؟؟؟؟؟؟؟همه چیز رو به دین و امام زمان ربط ندید توروخدا....شما از اونایی هستی ک میشینی تو خونتون میگی خدا روزی رسونه پس نیاز نیست کار کنیم!!!
    • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
      3 3
      آقا یا خانوم عزیز تا خدا نخواهد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد . می بینید در همین زلزله سروان با اینکه 7.5 ریشتری بود ولی هیچ تلفاتی نداشت ! به دین ربطی ندارد ولی به خداوند که مربوط است . به برکت حضور امام زمان (عج) در زمین است که زلزله های اخیر تلفات جدی نداشته و به امید خدا نخواهد داشت .
    • بدون نام GB ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
      1 3
      این دوست عزیز بدون ناممون به طعنه این حرفو زده . در واقع حرفشو به زبان طنز گفته . من نمیدونم اینا که منفی میدن فرق بین طنز و جدی رو میدونن یا نه؟!
  • کاکتوس IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    66 49
    بد نیست حالاکه صحبت از زلزله است جهت یاداوری و بلکه نیم نگاهی به اعمالمان نظری به ترجمه سوره الزلزلة بیندازیم بنام خداوند بخشنده و مهربان هنگامی که زمین به سخت ترین زلزله خود به لرزه درآید(1) و زمین آنچه از مردگان(ویا معادن) که در درون خود دارد بیرون می افکند(2) و انسانها میگویند: زمین را چه پیش آمده است؟(3) در آنروز(زمین) تمامی اخبار و اسرار خویش را روایت میکند(4) آری پروردگارت به وی وحی کرده که به سخن آمده و اسرار را بگوید(5) در آنروز مردم بصورت پراکنده محشور میشوند تا اعمال هر طایفه ای را(جدا جدا) بآنان نشان دهد(6) پس هرکس به سنگینی یک ذره عمل خیری کرده باشد آنرا خواهد دید(7) و هر کس به سنگینی یک ذره عمل شری کرده باشد آنرا خواهد دید.(8)
    • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      41 34
      زلزله شاید از نظر ما شر است ولی این نعمتی بسیار. زلزله بعث میشود تا انرژی زمین تخلیه شود در واقه زلزله مثل یک نوع سوپاپ اطمینان برای زمین است. زلزله و آتشفشانهای فعال نشان دهنده زنده بودن زمین است . پس بیخردی و احمقی انسانها را به پای گناه و.. ننویسید . اگر آدمی کمی عقل و آینده بینی به خرج نمیداد برجها و ساختمانهای سست و ناپایدار را بروی گسلی فعال نمیساخت. در ضمن ایران در کمربند زلزله است این یک واقعیته پس نباید تعجب کنید که چرا زلزله می آید ولی اگر ما هم کمی هوشمندی دیگر کشورهای پیشرفته در این زمینه را داشتیم خسارات مالی و جانی را میتوانستیم کاهش دهیم و دیگر برای یک زلزله با قدرت ناچیز اینقدر کشته و زخمی و .... نمیدادیم!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    68 25
    مهملات کدومه آقای عزیز؟!.. در حالی که پرفسور دکتر عکاشه تاکید داره که خروج دود از آتشفشان تفتان سیستان و بلوچستان به معنی حرکت پوسته ایران زمین است و در حالی که سایر اساتید نظر دارند که : زلزله اصفهان به خاطر نداشتن گسل ، بسیار عجیب است و نشان دهنده فعل و انفعالات زیر زمین است شما میگید مهملات؟!!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      51 13
      داداش ما رفتیم زیرزمینمون رو دیدیم خبری نبود . والا زلزله برای ما ایرانی ها نعمته هرچی بزرگتر ، بهتر . 1- از شر این زندگی و تورم و مشکلات راحت میشیم . 2- میتونیم با خیال راحت با هر دختر یا پسری خواستیم و زنده بود ازدواج کنیم . ( بدون مراسم و مهریه و جهیزیه .) 3- راحت تو ی چادر مثل انسانهای اولیه زندگی می کنیم فقط لطفآ دولت ی سری حمام و دستشویی هم درست کنه . 4- جمعیت کم میشه . ( بهتر میشه از حمل و نقل عمومی استفاده کرد . ) 5- ژاپن ، آلمان و آمریکا کمک می کنن و 4 قلم جنس درست حسابی بهمون میرسه .
    • محسن IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      19 13
      كي گفته تو اصفهان گسل نداريم؟ لينك يك مقاله درباره گسلهاي اصفهان را در زير براتون ميزارم: http://www.civilica.com/Paper-SEE04-SEE04_ST20.html اسم يكي از اون اساتيد را بگيد كه گفته تو اصفهان گسل وجود نداره! والا ما كه دانشجوي ارشد زمين شناسي گرايش تكتونيك هستيم تا حالا از هيج كدام از اساتيد اين حرف را نشنيديم چون اين حرف نشان دهنده سطح بي سوادي اون شخص هست. و مطلب ديگه اينكه تو همه جاي ايران تا دلت بخواد گسل فعال و غيرفعال وجود داره. و البته زلزله هم به هيچ عنوان قابل پيش بيني نيست. شايد بعضي ها پيش گويي كنند ولي مطمئناً ربطي به علم نداره.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    108 6
    نمیشه بعد انتخابات بیاد؟ حداقل رییس چمهور مردمی بعدی رو ببینیم کیه بعد بریم
  • بدون نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    48 20
    زلزله 10 ریشتری ؟!!! آخ آخ آخ ... عاقا نقی نگو ، نگو نقی
  • بلوچ IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    58 7
    دکتر عکاشه پیش بینی بلد نیست تاجایی ک من یاد دار م تفتان همیشه از بالاش دود می اومد مال الان نیست که اونا اومدن پیش بینی کردن
  • محقق IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    19 41
    من که نمیدونم مسبب این زلزله ها کیه ولی هر کی که هست ایشالله کشورش هر روز مثل بوستون و تگزاس و.... بمب گذاری کنن. زلزله هائیتی...... زلزله ژاپن.............. زلزله آذربایجان............ زلزله.............................. تحقیق کنید ببینید به چه نتیجه ای میرسید؟
    • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      27 6
      کاش قبل از هر اظهار نظر دایی جان ناپلئونی که کار کار اینگیلیساست کمی هم مطالعه علمی کنیم
    • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      21 2
      تحقیق کردم به چیزی نرسیدم، شما هم خودتو خسته نکن. زلزله طبیعیه... اگر زلزله نبود که قاره همچنان به هم چسبیده بودن.
    • بدون نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      19 2
      دائی جان ناپلئون خوبن؟
    • هموطن IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      6 1
      متأسفانه این نظر شما رو به طور مشابه توی بعضی از کامنت ها دیدم گفتم اگه جواب بدم میشه کمک به جنگ روانی که یک مستند ساخته اون ور آبی ها(احتمالاً آمریکا) راه انداخته! ولی دیگه داره کم کم تعداد این جور کامنت ها زیاد میشه و باید جواب داده بشه. آخه برادر من اگه اونا قدرت چنین کاری که تو اون به اصطلاح مستند نشون دادن رو داشتند چرا تو کره شمالی خبری نیست و اونجا نمی تونن کاری انجام بدن. پس چرا این همه سال این قدر سلاح جدید ساختن! چرا هیچ دانشمند بی طرفی صحت ادعاهای اون مستند رو تأیید نمی کنه! چرا لشکرکشی نظامی می کنن! خب همه ی این ها رو کنار هم بذار متوجه می شی که فقط جنگ روانیه! و متأسفانه شما و یک سری هم گولشونو خوردید! خبرآنلاین لطفاً تأیید کنید تا این دوستان توجیه بشن. ممنون.
  • REZA IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    14 12
    خوب اگه بیاد فاتحه زمینو باید خوند...10ریشتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    12 11
    کارشناسان مربوطه اعلام کرده اند نظر به اینکه زلزله های اخیر با فاصله های زمانی کم ودر نقاط مختلف فلات ایران رخ داده پوسته زمین دراین منطقه در حالت حساسی میباشد و احتمال وقوع زلزله با قدرت بالا دور از انتظار نسیت و توصیه هایی در خصوص آمادگی و اعمال حالت فوق العاده را برای برخی از سازمانها نموده اند . در مقاله ای که حدود بیش از ده سال پیش در یکی از نشریات خواندم گفته شده بود در صورت وقوع زلزله قوی در تهران میزان خرابی و آسیب دیدگی به حدیست که (زنده ها به حال مرده ها غبطه میخورند )
    • بهنام EU ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
      8 0
      (زنده ها به حال مرده ها غبطه میخورن) جالبترین توصیفی بود که از زلزله تهران دیدم کلی خندیدم مرسی
  • حسين چاقري IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    14 30
    هارپ سلاح كشنده آمريكائيها ................................................
    • هموطن IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
      10 0
      برادر جنگ روانیه! گول نخور!
  • بدون نام IN ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    14 26
    یه مشت عرب جاهل تو الوطن یه چیزی نوشتن حالا...مردم چرا جدی میگیرن؟؟؟ این عربها قبلا روز حمله آمریکا به ایران رو هم اعلام کرده بودن!!!!!
  • فرهاد IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    20 6
    يه خداحافظي ترسناك!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    29 1
    يه پايان ترسناك!!!
  • sahand IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    18 14
    با سلام خدمت دوستان اگه اين خبر واقعيت داشته باشه آمريكا خودش بايد كل نيروهاشو از منطقه جمع كنه و ببره.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    25 2
    خدا کنه بیاد تا یکدفعه بمیریم نه اینکه هر لحظه به خاطر نداشتن منابع مالی و امکانات و رهن و اجاره و مستأجری و وام هزار کوفت و زهر مار دیگه جون به لب نمیشیم
  • هادی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    17 2
    سلام دوستان این زلزله نیست که باعث خرابی و ویرانی میشه این ساختن ساختمانهای غیر استاندارد و سست و غیر مقاوم در برابر زلزله در کشور ایران که برروی فاز کوهزایی آلپ هیمالیا قرار دارد و پوسته ای بسیار زلزله خیز دارد باعث خرابی میشه با نگاهی به امار زلزله های کشور ژاپن میتوان به این مهم رسید که اونا با ساخت و سازهای اصولی توانستند زلزله های با قدرت بالای 7 ریشتر رو بدون خسارت و تلفات انسانی پشت سر بزارند پس باید جایگاه ایران در امر ساختمان سازی به جایی برسد که در مقابل زلزله های بالاتر از 7 ریشتر نتونه دل کسی رو بلرزونه ودر ماتم ازدست دادن عزیزانش به عزا بشونه.
  • مهم... راه حلش ساده است... فقط زمان مهمه IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    19 0
    جدای از همه این حرف‌ها از مسئولان کشور می‌خواهیم چه زلزله قرار بیاد چه نیاد چه هرچی... لطفاً نهایت تلاششان را در مانیتور کردن این مسئله... مانیتور کردن وضعیت زمین... استفاده از تمام پیشرفته ترین روش‌های پیش‌بینی و بررسی به کار بگیرند. اگر خودمان همه چیز را بررسی و کنترل کنیم نیازی نیست دیگران بگویند چه اتفاقی می‌خواهد بیافتد یا نیافتد... لطفاً بروید ببینید دیگر کشورها از جمله مخصوصاً خودِ همین امریکا از چه روش هایی برای مانیتورینگ و بررسی این موضوع استفاده می‌کند. آنها خودشان خوب می‌دانند بنابراین کار ما خیلی ساده‌تر است فقط باید همان کاری که آنها می‌کنند را نیز ما انجام دهیم... فقط هرچه سریعتر که هر ثانیه که می‌گذرد دیر می‌شود. بروید ببینید آنها چه می‌کنند ما هم همان می‌کنیم و تمام....
  • بدون نام IN ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    14 0
    از تعداد منفی و مثبت ها معلومه هرروز اعتقاد مردم به فرقه "هارپیَت" داره بیشتر میشه!!!! اولا هرکی مینوشت هارپه این زلزله ها منفی بارون میشد الان منفی و مثبت ها باهم برابر شده!!!
  • lمهدی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    14 0
    زلزله داره میاد اگه نگاهی به قیمت مواد خوراکی و گوشت بندازید عمق زلزله و فاجعه رو میشه دید
  • نیما IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    11 2
    به اضای هر ریشتر قدرت زلزله حدود 31 برابر میشود!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
    21 4
    از لحاظ علمی آره ممکن نیست اما برای خداوند متعال که کاری نداره ، روز قیامت چنان زلزله ای میاد که همه چی در سراسر جهان با خاک یکسان میشه ، اینو خود قرآن گفته!
  • عمو ایمان DE ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    3 0
    بابا ولش کن از 7به بالا که فرقی نداره 7-8-9-10 اصلا 15 ریشتر اب که از سر بگذره چه یک وجب چه 100وجب من که رفتم بخوابم گمون نکنم شیراز مو ....زلزله بویاد راستی.... خیلی سختش نگیرید مرگ یک بار شیون یک بار.... شاید فردا از خواب بیدار نشیدم!
  • عمران IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    7 0
    از نظر علمی زلزله 10 ریشتری یعنی 10Km جابه جایی و در این صورت یعنی نابودی کره زمین و آخرالزمان
  • بي نام IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    5 0
    همش چرنده آخه تا كي بجاي اينكه دنبال كار و زندگي در تلاش باشيم بي خودي يه موضوع مسخره رو بچسبيم و خودمون و بقيع رو از كار و زندگي بندازيم واقعا همه جاي دنيا اينجوريه ؟ باور كنيد بيشتر مردم آمريكا كه ما صبح تا شب حرفشون رو ميزنيم حتي نميدونند ايران كجاي دنياست
  • بدون نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    1 13
    هارپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    2 0
    به سایت زلزلهنگار یبرین تا متوجه بشین چقدر زلزله بالای 4 ریشتر داره میاد که خیلی غیر عادیست در یک روز 10 تا بالای 4 اومده فقط در ایران
  • نگران! EU ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    1 2
    حالا چی شد نتیجه ؟ می میریم؟!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    1 0
    زلزله ها از وقتی سدها ساخته شدن زمین خشک تر شده گرما شدت پیدا کرد ه داره روز به زور بیشترو بیشترو باشدت ریشتر بیشتری به وقوع میپیوندهمثلن در منطقه ایلام 2سال پیش زد 5 و..امسال زده 6/2...559 بار زمین پسو پیش لرزه داشته..هنوزم میزنه....